Tik + tik eller tik + hane?
Jag och sambon har börjat prata lite smått om att eventuellt skaffa en till hund om ett tag, tidigast till våren…
Vi har en tik nu, som fyller fyra nästa år och är en blandning mellan Rottweiler och Amstaff.
Till 99% kommer det att bli en Golden retriever som nästa hund, men det vi velar mest med är vilket kön, hane eller tik!?
Ni som har fler än en hund, hur valde ni och varför, och hur har det gått?
Fördelar/nackdelar?
Är det något man bör tänka på?
(Förutom risken för tjuvparning om man väljer tik + hane
)
~Quila Roze~

Svårt detdär. Ofta funkar en tik och en hane bra ihop. Man måste ju passa löpen bara. Tikar kan ju vara småtjuriga på varanda men när det är en stor åldersskillnad så brukar det gå kanon.
Hundar är ju som människor. Vissa funkar tillsammans, andra inte.
Det finns för- och nackdelar med båda alternativen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Det man bör tänka på om man väljer att ha tik + hane är som du själv skrev risken för tjuvparningar, men även att en del hanar har det väldigt jobbigt under tikens löpperioder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min hane lämnas bort när tiken löper, för en sådan bock som han är blir han både jobbig för oss och för sig själv..
Annars föredrar jag tik + hane
(helst hane+hane, men eftersom ni redan har en tik)
Vet inte varför, men jag föredrar hanar över lag, och skulle jag välja tik eller hane om jag redan hade tik så blir det hane hur man än vänder och virder på det.
Annars säger Trollhassel en bra grej.
Det är som människor - Så egentligen beror det väl mer på individen.
Vad trivs Quila bäst ihop med? Tikar eller hanar?
Väg lite för och nackdelar, så som löp m.m. och sen lägg in en stöt för Quila vad hon gillar mest så kommer ni säkert fram till något.
Lycka till
PS. Anledningen till att jag väljer hanar är för att jag tycker de är trevligare, och lättare än tikar + att jag aldrig skulle stå ut med TVÅ löptikar i samma hus.. Dubbelt så mycket krångel enligt mig.. Hehe.
jag hade valt tik vi är inne på med skaffa en till hund men valet blir tik för slippa detta med löptider o tänka på kastrering osv.

Vi är tvärtom, både jag och sambon föredrar egentligen tikar, och vet faktiskt inte varför heller….
Quila går bra med både tikar och hanar, märker faktiskt ingen skillnad på hur hon är mot en tik jämfört mot en hane.
Enda tiken hon träffar regelbundet nu för tiden är svägerskans baggiga dam och Quila fogar sig efter hennes "regler" o bryr sig inte nämnvärt… Det räcker med att hon kommer i närheten för att svägerskans hund ska morra o då vet Quila direkt vad som gäller.
Hanar har vi ju en hel del runt oss, mamma har en hane, min syster 2, min andra svägerska en osv.. och det funkar bra med alla.
Vi har ingen möjlighet att lämna bort en ev hane vid löp, möjligtvis pensionat, men det känns inte rätt det heller.
Det jag är rädd för med två tikar är att det kommer vara ett evigt gruffande och att man ständigt ska behöva vara på sin vakt…
Det kan man ju självklart inte veta innan, men om man tar valpen vid 8-9 veckors ålder så borde det ju bli lättare än om man tar en omplaceringshund? Eller?
Då växer ju valpen upp med Quila och det kanske inte blir samma "maktkamp"?
Åh va svårt det är….
~Quila Roze~

#4 Har ni tik nu?
~Quila Roze~
Vi har en tik och en hane som det är nu.
Har fått höra många gånger att hanar bråkar lättare med varandra än hane och tik och tvärt om med tikar då.
// My
#6 ja vi har en tik nu på 4år :) tror hon skulle trivas med en vän hon har levt med 3 andra tikar innan o funka bra med alla dom ihop, jag märker oxå på henne att hon föredrar tikar.

Vi hade en tik, sen skulle kompisen till mig avliva min tiks hundkompis, så vi tog henne som omplacering. Resultatet blev 2 tikar i nästan exakt samma ålder, och dom ÄLSKAR Varandra!
#7 Jag har upplevt tvärtom. Tikarna har oftast råkat i bråk medans hanarna lever i harmoni med varandra. Har en kompis med tre okastrerade hanar under samma tak och det är så mysiga grabbar.
Har även en kompis med ett gäng schäfrar där alla går ihop förutom två av tikarna. En gång kom de i samma rum och det vart bråk direkt!
De fick tapetsera om p.g.a. blodfläckar.
Annars hade de inga problem med resten av tikarna i flocken..
Quiila - Jag tycker att en tik verkar vara ett val för er då. Om ni föredrar tikar och Quila funkar fint med båda 
2 Hanar bråkar inte med varandra om dom inte får in en löptik i samma hus möjligen,däremot kan 2 tikar fara ihop ordentligt med varandra vid löp och andra hormonsvängningar…..
Att 2 hanar kan fara ihop på en kennel beror ju på att bägge anser att dom äger sitt harem av tikar lika mycket.
Själv väljer jag hanar för att dom är lättare att jobba med,men har ju alltid med mig om jag köper en valp att,det vill till att man jobbar med dem stenhårt när dom kommer upp i könsmognad,sen är det påminnes-träning vid löp som gäller.

Det är ju bara så jättejobbigt för er om erna hane ej skulle funka i hop med eran tik när hon löper.Sånt har har jag upplvet här hemma.Hannen gnäller,ylar,häsar,kan inte äta,kan inte göra i från sig,stressad till tusen,skakar i hela kroppen,blev aggresiv mot andra hundar för ingen skulle "ta hans tik" å massa annat superjobbigt.Det var så plågsamt att se hur han led av tiken löp.Jag skulle aldrig igen vilja testa för att chansa på att det kan gå bra.Det gör jag aldrig om.
Så jag skulle ha valt en tik till.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Vi har tre tikar och en hane.
Fungar utmärkt för oss.