Hur få valpen att säga till?
Min Milo (3 månader) är inte helt rumsren ännu. På veckorna när jag är själv med honom på dagarna går det bra, men ibland misslyckas han på helgen eller som idag när han var hos min sambos mamma som var hundvakt.
Vad jag främst undrar är hur man får sin hund att säga till att den är nödig? Milo går oftast fram till dörren, men säger inte ett knyst. Ser man inte honom är det alltså kört. Går det att träna upp att han ska glälla/skälla?
Det andra jag undrar är; idag när sambon hämtade honom hos sin mamma kissade han på golvet. Sedan drack han sitt eget kiss! Jag har aldrig sett honom göra så hemma, men sambons mamma sa att han gjort så flera ggr hos henne. Är det normalt? Varför gör han så?
Tacksma för svar! :-)
Anledningen till att han dricker sitt eget kiss är att han vill hålla rent inomhus,det är så att man får acceptera att vissa hundar låter när dom vill ut och vissa inte utan dom påvisar det bara,när dom blir äldre brukar dom påvisa det mera markant…din hund var helt enkelt kissnödig och kunde inte hålla sig och ville sedan hålla rent efter sig….såvida han nu inte var törstig,men jag antar att han har ständigt tillgång till vatten,vilket man måste ha…
spikes; självklart ska han ha fri tillgång på vatten! Det tar jag för givet att sambons mamma också förstår… Om han gör detta för att hålla rent efter sig inomhus är det ju ett tecken på att han har nått en VISS mognad känns det som; han vet att det där egentligen hör hemma ute.
Jag hoppas iaf att han kommer att lära sig att snart säga till om att han vill ut på ett mer tydligt sätt; om inte via gnäll/skäll så via krafs på dörren eller nåt. För som det är nu är det…. väldigt sublimt.
Det där kan vara svårt. Svärmors 4-månaders går och nosar väldigt intensivt när han tänker gå på toa, så då är det bara ut med honom.
Annars går han ut och kissar det första han gör på morgonen, sen mat, sen ut igen för att bajsa.
Annars gar han ut efter vaje mål mat, varje lekstund och sovstund.
Detta är då bara på tomten, riktiga promenader blir ju av såklart, då kissar han och bajsar han också.
En valp som inte är rumsren vid 3 månader är inget ovanligt, men det kan ju vara knepigt att få valpen att vara "verbal" när han säger till.
Man får hålla koll sålänge..
Ja, det andra fick du ju bra svar från spikes, och jag har ingen annan teori heller 
2,Trodde inget annat heller
…men jag skrev så för att jag har hört skräckhistorier om att folk ställer upp vatten skålen för valpen,för då kissar den inte lika mycket inne
.
Javisst har han mognat lite då,så håll koll och ut med honom så fort han påvisar att vill ut.

Vår Emil är 5 månader. Han är jätteduktig och är helt rumsren nu. Men han säger inte till. Han springer mot dörren och sitter jag i soffan stannar han och kollar på mig innan han går vidare.
Jag frågade en bekant till mig som är hundtränare om jag kunde lära honom att "skälla". Det går med klicker sa hon, men är oftast svårt. Det är "lättare" att verkligen analysera hundens beteende och hur den signalerar och sen tala om det för alla som har hand om hunden.
För du kanske inte heller vill ha en hund som står och skäller vid dörren för att få uppmärksamhet….. ibland är vi människor duktiga på att lära hundarna "fel" saker…. ;)
Spike är 12 år och den enda gången han säger till är när han är dålig i magen,vilket är mycket sällan eftersom han går på färskfoder…han går bara och sätter sig vid dörren,Snodden skäller på mig tills jag fattat vinken hahaha
Tack för alla svar!
Jag ser ju egentligen inget egensyfte i att hunden ska skälla; jag hade en hund en gång som inte heller skällde, men han krafsade på dörren redan som ganska liten så man hörde att han var nödig innan en olycka hann ske. En vuxen hund har ju lärt sig att hålla sig, så det är ju lättare då… Jag vill liksom få bli "säker" på Milo och det kan jag inte vara så länge han visar så dåligt vad han vill, och dessutom visar det så kort stund innan han vänder på klacken och kissar någonstans.
Ännu en fråga/fundering; Igår hade jag föreläsning hela dagen, så Milo var ju hos min sambos mamma där han tydligen kissar inne då och då (vet inte om hon är dålig på att gå ut tillräckligt ofta eller om det beror på att han är i annan miljö) och sedan kissade han inne här hemma 2 gånger på kvällen!
Han brukar nästan aldrig göra så hemma, och i principaldrig på veckorna. Kan det vara någon slags "protest" för att vi lämnade bort honom hela dagen? Han är hos svärmor ibland korta stunder, men detta var första gången det blev en heldag. Eller kan det vara så att hon "låter" honom kissa inne för att det är för jobbigt att gå ut tillräckligt ofta och att han då helt enkelt fortsatte i samma stil när han kommit hem? Vad tror ni?
7,brukar han normalt inte göra det så är hon nog dålig på att gå ut med honom,det gäller att vara med alltid så man ser hans vink,och beröm alltid när han påvisar det,det kan göra att han visar mera markant sen…

Håller med Lena (#8). Tala om för henne vilka signaler hon ska kika efter och att hon måste vara uppmärksam för att de är små.
Det man måste göra med Valpar är helt enkelt att gå ut, ut, ut, ut ungefär 1 gång i timmen. Sen ökar man till varannan timme osv. Valpar kan inte hålla sig och kan därför inte heller kontrollera sin blåsa, när de måste gå så måste de gå! En hund får den fysiska förmågan att hålla sig i samband med könsmognad och blir då också rumsren.
Så nu när han bara är 3 månader, håll koll på honom hela tiden och titta efter minsta tecken på att han vill gå ut. Att han går runt, nosar, verkar orolig eller liknande. Och att ha som regel att gå ut i stort sett varje timme, så kommer olyckorna inne minska. Inte valpisens fel att han inte kan hålla sig :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack återigen för svar. Ska få fram till svärmor att hon nog måste rasta oftare… Han ÄR ju otydlig som bara den, och jag tar ut honom så fort han blir lite rastlös och nosar omkring. Det är ibland 1 timme mellan varven, ibland två.
Milo kan hålla sig; han sover tex. hela natten, är morgontrött, vill sova vidare och inte komma med ut på morgonen (jag får bära honom ned från övervåningen) men när han väl kommer ut kissar han FLODER, så om han, likt en människobebis, inte kunde kontrollera sin blåsa skulle han ha kissat på sig innan han kom ut på morgonen.
#11: Valpar brukar inte kissar när dom sover. Och nej han kan inte hålla sig :P Forskning och undersökningar visar att de inte kan hålla sig, de har inte den fysiska förmågan förän i samband med könsmognad. Men dom brukar som sagt inte kissa på sig på natten, men när dom är vakna kissar dom när dom måste.
#12 Fast på helgerna brukar barnen komma in till vår säng och kolla på barnprogram medans vi ligger och drar oss. Milo kan då vara vaken och ligga och dra sig i 30-60 minuter utan att kissa, så JO, han kan hålla sig. Vad forskning visar och vad som är sant stämmer inte alltid överens.
Sen tror jag såklart inte att något helt nyfött djurbarn kan hålla sig, lika lite som någon levande varelse kan hålla sig hur länge som hellst… Ett vuxet djur kan, som en vuxen människa hålla sig längre än ett barn/valp/kattunge/what ever, men att en valp KAN hålla sig ett tag beroende på hur gammal den är, det tror jag bestämt.
#13: Det kan ju också vara så att just då var han inte kissnödig? Knipförmågan kommer som sagt senare i livet.
#14 Just då…? Så på veckorna när jag tar ut honom runt 7 på morgonen så är han kissnödig då. Men på helgen när vi vill dra oss i sängen och han kommer ut runt 8 - 8.30 och dessutom har varit vaken en god stund så är det skillnad…?
Studier som försöker påvisa hur djur fungerar i sånt här är jag skeptisk till. Den dagen en hund framavlas som faktiskt kan tala och berätta att "jag kan inte hålla mig" och "jag är färgblind" kommer jag att tro på studier som påvisar sådant. Jag tror att det sker succesivt som hos människor; inte att det kommer som genom ett trollslag vid könsmognad.
#15: Hundar kan ju vara olika kissnödiga vid olika tillfällen. Och om du väljer att inte tro på vetenskap så är det ju självklart upp till dig! Så länge man tar ut valpen ofta i början så blir den rumsren, när den kan hålla sig så kommer den att göra det och då kan man gå ut med valpen som en vuxen hund (3-4-5 gånger per dag).
#16 Hihi…! Jo, frågan spårade ju ur lite nu. Jag tror på vetenskap till en viss del. Har fått lära mig under mina universitetsstudier att inte svälja allt som framkommer i vetenskapens namn med hull och hår.
Det KAN hända att Valpar inte kan hålla tätt och att de, som genom ett trollslag blir kan det iom att de blir könsmogna. Det KAN hända att det inte är så. Vi människor kan inte säga att vi med 100% säkerhet VET hur det är eftersom ingen av oss är hund.
Vi kan bara tro på olika teorier och hypoteser….