Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2134 ggr
[matildax]
0

problem vid möten mm.

Hej!

Lucas har på senaste tiden blivit värre vid möten med hundar och ibland människor. Han är strax över året nu och jag antar att han har kommit in i tonåren.
Men iaf vid mötena så reser han ragg (det har han dock gjort sedan valp, ngt som har hängt kvar från ett 'läskigt' möte.), vid enstaka fall skäller han och precis när man passerar den andra hunden (om man är nära) så drar han för att komma fram o hälsa.
Han är inte aggressiv utan tvärtom, han är tokig i andra hundar o människor och vill bara leka.
Detta beteende har nu börjat komma upp vid möten med människor oxå, då han kan reser ragg.
När han får syn på en hund eller människa så finns inte jag längre, han följer personen/hunden med blicken tills han inte kan se den längre.
Jag försöker att "ta kontakt" med honom, ibland så kollar han upp på mej för att sedan återgå till att följa personen/hunden med blicken.

Sedan så är det ett till problem; när vi hälsar på andra hundar och/eller personer så hoppar han liksom upp på dom (hoppar om det är en person) och börjar leka. men han kan ju inte leka med varje hund/person med koppel på oså så jag säger ju till honom o när han då inte kan leka med dom så börjar han bita och dra i mina vantar eller kopplet.
Och det är verkligen jätte jobbigt, han är stor o väger mkt o det är jobbitg att få honom att släppa vantarna/kopplet, o sen när jag väl lyckas med det så biter han bara tag igen.

Aa, det jag undrar då är om någon har något förslag på hur jag kan bryta dessa beteenden? Alla förslag/ideer är uppskattade.

Jag hoppas att ni orkade läsa ^^

[Wera]
0

Jag är inte spec. kunnig med träning och lydnad men har sett och hört att det kan funka genom att ge en "kraftig" stöt med handen (stöt som känns men inte gör ont…) har du prövat det? Och samtidigt typ göra "hysch" ljudet, vet inte hur jag ska skriva ordet hehe :P

[Empisen]
0

#1 Cesar style.. Flört x'D

[Wera]
0

#2 Haha precis xD men det kan ju funka.. ser sp ut ibland :P På vår hund kan det funka ibland :)

[matildax]
0

nej, det har jag faktiskt inte testat ;)

Tina-A
0

Funderade lite bara.. Vad gör ni för att aktivera honom?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[matildax]
0

#5 vi kör mkt sök o jag har testat spår och Agility.
Sen så försöker jag komma på egna kluriga grejer till honom där han behöver tänka endel.
O sen självklar långa promenader :)

spikes
0

Att köra någon ceasar stil vill jag inte rekommendera, varför ska man skapa osäkerhet med obehag när hunden redan är osäker eller överhuvudtaget?.

6,Vad bra att ni är igång med träning ändåGlad,om du kör den positivt alltid,träna aldrig när du inte känner för det,för det känner din hund av direkt,använd ljus röst godis alternativt klicker.

Träna och återigen träna fot,vid ett sånt här möte kan du med fördel träna just det,gör tvära vändningar och se till att din hund följer dig med röst eller godis full fokus på matte,sedan är det kontaktövningar som gäller en bra sådan är att vara 2 i skogen och du gömmer dig medan den andra håller i,sen ska hunden leta rätt på dig,massor med beröm naturligtvis…kolla också vilka ljud din hund lystrar till och använd dom när hunden börjar göra fel,alltså inte efteråt….

Karizma
0

den övningen är jätte bra som #7 säger även jag med osäker men mycket tyst tik kör den. Hon uppskattar den och den har hjälpt henne att bygga på självförtroendet. Så har jag upplevt det iaf.

Jag ger även tips till även göra balansövningar som sägs vara bra för självförtrodendet, funkar han bra med någon hund? tänkte om han leker med nån annan hund är alltid bra han är ju så ung med. ?

[matildax]
0

#7 okej, men det är ju det att han inte alls fokuserar på mej, hur mkt jag än försöker fånga hans uppmärksamhet. Men jag har många bra tips inne på hundar iFokus så nu ska jag verkligen ta tag i detta! :)
hehe, gömmer mej i skogen gör jag ofta ;)

#8 vad är det för typ av balansövningar du tänker på? :) hjärnan står still så just nu kommer jag inte på några egna..Obestämd att sitta fint oså på ex stubbar o grejer, räknas det som balansövningar eller?Flört

Lucas funkar med alla hundar vi har träffat, det är bara mötena och hälsningarna som är jobbiga. Han är dock väldigt på, eller hur man ska säga. Lek hela tiden. Men han har en "bästis" här i området som har lika mkt energi ;)

Karizma
0

#9 jag kör med nerfallna träd, stenar, stubbar, parkbänkar och gjort egen gungbräda (bred planka över en trädbit) den har jag i stugan och tränat på denna flera gg nu det är samma som tippbräda. Nu är min tjej väldigt ducktig på kontakten med mig så den biten har vi sluppit träna på. men många kör me klicker för träna med även just kontakt-övning.

[matildax]
0

#10 okej, tack :)

Karizma
0

Har han någon hund han trivs med o leker med? Tänkte om han vet hur man umgås med andra hundar. Ibland kan det ju bli så att man blir livrädd att något ska hända den ena lr andra hunden o itne vågar träffa andra hundar.Det kan oxå vara så att du går o spänner dig undermedvetet när det kommer möten? Att du kanske går å tänker f*n nu kommer en hund o kortar kopplet o ställer dig spänd. Då blir hunden lika dan upplever möten farliga pga hur sin matte/husse reagerar. bara en tanke :)

[matildax]
0

#12 han älskar att leka med andra hundar och vi träffar och leker med flera olika då och då :)

Jag brukat faktiskt tänka på att försöka vara så avslappnad som möjligt vid möten för jag vet att det påverkar honom om jag går och spänner mej. Men om jag lyckas speciellt bra det vet jag inte ;p