Blandras valpar?
Hej!
Har en tik på 1 år som vi planerar att para här framöver ,
hon är 75 % babrador och 25% schäfer och vi har avsikt att para hene med renrasig labbe men då är fårgan räknas valpaarna som 100% labbe eller vad blir dom?
'Tack på förhand
Nej dom räknas inte som 100% labrador då en blandras aldrig kan bli renrasig.
Du måste vänta tills tiken är 2 år innan man parar henne. Och hmm ´det där med % blir klurit o räkna ut iaf för mig men ca 12% vill jag säga schäfer? kan vara fel kanske 7% :) Och läs på lite ang paring o valpning. Hoppas nån som är bra på räkna ut % kan svara det blir inte mycket kvar av schäfer iaf :)
Valparna blir 12,5% schäfer och 87,5% labrador!
Även om % mässigt inte det är mycket schäfer så kan ju schäfern vissa sig i alla valparna! Svårt att säga hur valparna blir i och med att det är blandras!
Nej, de blir inte 100% då du inte vet vilka gener som förs vidare.
Man kan säga att en hund är 50% schäfer och 50% labrador
För att en har renrasiga föräldrar, men genetiskt kan den vara 98% labrador och 2% schäfer. (Ja, hårddraget)
Så du får inget svar såvida du inte räknar ut genetiska procenten i hunden, vilket jag tvivlar på att det finns några tester för, hehe.
Många som säger fel.. eller tänker fel blir det.
Bara för att din schabrador är mest labbe betyder det inte att generna för labben har slagit i mest, utan hunden kan mer åt schäferhållet för det 
Tack allihopa för era svar (L) har sedan 2 år en uppfödning på papillon med min mamma så lite om parning och valpning kan jag :) .
Jag anade att valparna inte skulle kunna räknas som 100% men ville höra mig för då jag inte kan någonting om genetiken när det är så.
En annan fråga också har fått väldigt många uttalanden ifrån uppfödare att 2 löpet kan man para sin tik, min mor och jag har väntat på papillonen och phalenen tills dom var 3 år.
Än en gång tack för alla svar.

#6 Reglerna är så att man inte får para en tik innan andra löpet, men hon ska även vara minst 18 månader fyllda, fast jag rekomenderar minst 2 år.
Om ni har skk registrerad kennel så se upp med att avla på blandras, har hört talas om uppfödare som blivit uteslutna ur skk för att de tagit en blandraskull och då är jag inte helt säker på om det var planerad blandrasavel eller om det var tjuvparning det gällde i det fallet.
Bestämmer ni er för att avla på eran blandistik så hoppas jag att ni ser till att både tiken och hanen är röntgad på både armbågar & höfter och ögonlysta då det finns både ledproblem och ögonsjukdomar hos både labbe & schäfer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
JAg står sj inte som ägare på kenneln utan det är min mor men jag hjälper till på sidan av.
Ja det är en självklarhet för mig att kolla leder och knän innan jag ens ger mig in i att planera en parning på sia. 
Förutsätningen att en parning ska bli av är att båda parter är helt fria ifrån sjukdomar och defekter då det i mina ögon är lite djurplågeri att avla på sjuka individer ( har sj råkat ut för detta på en tidigare renrasig labbe hane vi har haft).
Låter jätte bra att du avlar friskt :) du får givetvis visa din tös med :) vi gillar kort här inne.
så fin :)
#10 Oj vad lik hon var syrrans förra labbekorsning!
Väldigt fin!
Bra att du avlar friskt och tänker så.
Låt oss gärna veta hur det blir när tiden är inne!
#10 ja jag skriver ut när det blir en kull men lär inte bli fören om något år :D
Vad var det för labbe korsning hon hade?
vad fin båda två är på det kortet :) skulle i framtiden vilja ha en rottis
#15 Hehe, ja det är fina. Synd att jag inte har någon bra bild på henne när hon är äldre.. Nåja. Hon fick en kull Valpar med min hane innan vi köpte honom. Vart jättefina Valpar. Han är också labrador, samt golden och flat coated retrivier.
Ja, det är härliga hundar. Haft två och jobbar med två tikar för tillfället.