Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 8793 ggr
matte-mi
6

Borsta tänderna på hunden

Är det någon mer som borstar tänderna på sin hund. Jag gjorde det på förra hunden några gånger.

Men när jag skaffade Izzie tänkte jag att vi skulle börja redan från början. Vi använder en speciell hundtandborste med två borsthuvud och speciell tankräm för hundar som luktar mint.

Jag började när Izzie flyttat hem till oss och har fortsatt sen och det fungerar jättebra, har även införskaffat en tandskrapa för att skrapa tandsten med. Är nyfiken på om där är någon mer som gör det, hur ofta och hur ni tycker det fungerar.

zabelle
0

Jag borstar inte på hunden men min ena katt har tandproblem så henne försöker jag borsta tänderna på emellanåt. Inte helt lätt.. Tandcremen till katter lär smaka leverpastej, men hon gillar det INTE!

Zabelle   

Trollhassel
0

Jag ska börja borsta på Prillan. Hon är dock väldigt anti, men det ska gå. Jag tror dock knappt att jag får in en såndär fingertandborste i hennes lilla mun, men det kanske kan gå med en vanlig barntanborste också.

När jag väl kommit igång med borstningen (hon har bytt nästan alla tänder nu) så kommer det nog bli ett par gånger i veckan.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

matte-mi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag använder Trixie hundtandkräm med mintsmak, vet inte om det finns till katter. Det kanske hade fungerat bättre.

#2 Han i djuraffären rekommenderar minst en gång i veckan. Lägger in en bild på tandborsten vi använder. Den kostar lite mer men den borstar liksom båda sidorna av tanden samtidigt. Jag tycker den är bra.

Jag började med izzie när hon var valp gen om att först träna på att öppna munnen och hålla den öppen en stund då och då. Klart att hon tuggar lite då och då men oftast ligger hon stilla (har henne på rygg i knäet).

Xondah
0

Mina hundar håller tänderna fina med älgben och märgben.

Jag borstar tänderna med sån här leversmak tandkräm mest bara för att dem ska tolerera att man pillar och grejar i munnen samtidigt som att tänderna får sig en extra puts 1-2 gr i veckan. :)

spikes
0

Jag borstar vid behov,deras tänder är jättefina mycket pgr av färskfodret och märgbenen,det finns en tandkräm på zoo som ska smaka kött,själv använder jag bara kokt vattenFlört

matte-mi
0

När Izzie var mindre och tuggade i sig allt möjligt bland annat kattbajs så var det rätt bra att kunna borsta tänderna. Kändes liksom lite fräschare när hon i nästa stund pussade ungarna i ansiktet Flört

Karizma
0

Jag borstar men med vatten inte tandkräm. Jag borstar varje kväll för vi har skrapat tandsten o vill inte få det igen märgben ska jag be min syster grejja åt mig då hennes man jagar :) Och jag kör med en barntandborste samt gasbinda runt fingret inte så himmla poppis men det går bra :)

matte-mi
0

Skönt att jag inte är ensam då. Folk höjer på ögonbrynen ibland när man säger att man borstar tänderna på hunden och verkar tro att nästa steg är att köpa sparkdräkt och liggvagn. Men det är ju just för att förebygga tandproblem som jag borstar hennes tänder, och så får hon ju bättre andedräkt på köpet Glad.

Izzie har också märgben och andra ben att tugga på  mellan borstningarna.

Karizma
0

Haha, det var jag som hörde med vetrinären när vi var där om lite tips å så ang borsta tänderna. Hon borsta sin ena hund med pga tandsten den fick det lätt medans hennes 2 andra aldrig hade tandsten.

Royalz
0

Jag borstade min valps tänder ibörjan men sen blev det bortglömt. Men ska nog börja med det igen. Fast utan tandkräm.

AnneN
0

Jag borstar inte tänderna å Velvet, av den enkla anledningen att det inte finns något behov av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Moa-16
0

Men behövs det verkligen? Om hunden får ben och torrfoder?

[Empisen]
1

Jag borstar tänderna på mina hundar då & då.
Tycker alla ska borsta sina hundars tänder, varför börja när dom redan har plack/tandsten?.. Flört

Om man borstar från början motverkar man placken/tandstenen innan den kommer (alla hundar får det inte men varför chansa)

Trollhassel
0

Jag resonerade så att jag börjar när hon har bytt tänder. Finns ju ingen anledning att borsta mjölkiarna. De ska ju ändå ut. Hon har varit öm i munnen när hon bytt så jag har inte velar börja än. Vill ju inte att hon ska tycka att det är obehagligt och börja vägra.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

matte-mi
0

#11 Jag läste någonstans att små hundar lättare får tandsten och tandproblem, om det stämmer vet jag ej. Men jag tänkte: varför chansa. Det är ju upp till var och en om man vill borsta på sin hund eller ej.

#14 Det gör man ju som man vill. Jag började redan när hon var valp med mjölkisarna för att hon skulle vänja sig vid det tidigt.

scth
0

Borstar då och då. Ayasha älskar tandkrämen, skulle mycket väl ta den som "Godis" :P

Karizma
0

#15 ja det sa min vetrinär med men våran är en mellanstor hund, men det beror säkert på att våran inte ätit så mycket tuggben osv innan. Sånt gör ju susen även småhundar ska gnaga ofta glöms dom någ bort lite på den biten? Men iaf vissa får lättare tandsten än andra jag tar inte den chansen utan borstar hellre min hunds tänder. Sen äter hon gärna kattskit ute om hon får tillfälle med :S ursh så bara den saken borstar jag gärna tänderna :D

spikes
0

17;det är just därför jag skrev borstar vid behov,mina har ju alltid käkat märgben och fått färskfoder,det får dom jättefina tänder av automatiskt,däremot har jag haft omplaceringar som inte varit lika fina i munnen när dom kommitFlört

matte-mi
0

# 17 det stämmer nog på en del småhundar jag. Jag har en bekant som "skonar" sin lilla hund från hårda saker som ben och godis som är hårt. Rynkar på näsan

[alena]
0

Jag borstar tänderna varje kväll på mina 3 hundar med vanlig mjuk tandbortse och hund tandkräm.

Har gjort det hela tiden på Azlan sen jag köpte honom, men det blev lite mer oregelbundet i början.

Han fick bruna beläggningar på tänderna och 2 vetrinärer sa att jag skulle borsta tänderna på honom, så jag skärpte till mig och började borsta varje kväll och det har hjälpt bra.

Det finns inte mycket brunt kvar, bara där det är svårt att komma åt.

Kenneln jag fick Rippe och Shaggy av borstar tänderna på sina hundar.

De sa att de gör det varje dag + att jag fick Rippe och Shaggys tandborstar med (de var namnmärkta) när jag hämtade vovvarna.

Det är inte så kul med illa luktande hund munnar eller som i Azlans fall bruna tänder.

Tror att det har med saliven att göra lite också hur den skyddar tänderna, för Rippe o Shaggy har mycket slemmigare saliv än Azlan och de har vitare tänder.

Det vore ju hemskt om de skulle få ont i tänderna + att det blir dyrt med vetrinär kostnader… kanske pga. dåligt skötta tänder.

Sen får de ju dentinis och tuggben också.

Det var ju en artikel i Härliga hund för ett tag sedan om hur man kunde spara in på onödiga kostnader och där stod det bla annat att borsta tänderna på hunden. Tror den artikeln även var publicerad i det här forumet.

spikes
0

20,Visst kan det bero på salivet,men det beror mer än vad man tror på vilket foder man gerFlört

[alena]
0

#21. Ja, absolut kan fodret ha inverkan också, men när man ser viss skillnad på tänderna och dom äter samma foder, så tror jag att saliven har inverkan också.

matte-mi
0

Det stämmer nu när du säger det. Izzie har slemmigare saliv än min förra hund…hm…trevligt samtalsämne hehe. Tror också det beror på massa faktorer som saliv, foder och hunden i sig. Precis som vi människor har olika tänder och anlag för hål m,m. så tror jag att hundar också har det.

Det finn ju någon tabletter i djuraffären med som man kan ge för tänderna. Vet inte vad det heter och vad de har för verkan. Kanske nån här som vet?

[alena]
0

Plaque-off pulver fick hundarna mina i maten förr, men jag tyckte inte det blev nån skillnad. Endel tycker det funkar bra på sina hundars tänder, andra inte och det har väl kanske med tex salivens sammansättning att göra + anlag och sånt som spelar in skulle jag tro….

#23. Tabletter har jag inte sett eller hört nå om, men som sagt var, skriv om ni vet nå om det.

matte-mi
0

#24 Det kanske är pulver…har tagit förgivet att det var tabletter…ser ut som en tablett burk.

spikes
0

22,jamen då kommer det ju ändå från magens syror,saliv och mage hör ihopFlört