Tuggar sönder saker!!
Jag är sååå trött på en del olater som dykt upp hos Ronja…
För några veckor sedan snodde hon mina trosor som låg innanför badrumsdörren när jag badade, hann säga till henne då.
Igår bet hon sönder en av barnens plastleksaker och snodde min bh som låg i min säng. Bh:n var bara att slänga då hon tuggat sönder den.
Enligt förra ägarna snodde hon kläder, men dom sa inte att hon åt på dom.
Hon kräktes även igår kväll (troligt då hon satt nåt i halsen).
Vad ska man göra?

Åh, så jobbigt! Hur gamal är hon? Två tips. Försök att lägga undan det som är lockande för henne och se till att hon inte kommer åt några värdefulla saker. Om du ser att hon tagit något hon inte får så kan du sura lite att hon ska låta bli det och sedan uppmuntra henne till att ta något som är hennes. Grejer som ligger på golvet är en sak. Tar hon saker på bord och bänkar så är det lite svårare.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ronja är 3 år gammal….
Sakerna har inte legat i hennes närhet, hon har gått och hämtat dom på min säng och i ungarnas leksaks-backar.

Aj då. Sånnt är inte kul. Min afghanhund stan min farfars svindyra träblockflöjt och omstrukturerade den totalt. Sånnt är riktig jobbigt! Hon var en riktig tjuv och stal mängder av saker. Vi var konsekventa och tog i från henne allt och surade på henne. Hon gav sig till slut, men inte 100%.
Med Vänliga hälsningar
Fy, nu tror jag att denna olat har hon haft innan med men det gäller o ta henne på bargärning. Akterverar du henne lite nu mer? Tänkte kanske är det en dumhet för hon anser att hon får uppmärksamhet när hon gjort detta fat inte bra uppmärksamhet vissligen men iaf. Var ju en här inne som la upp ett klipp om nån hund som tränade städa sina saker, det kanske skulle vara något för denna tjuv :D Och sen är jag med uppväxt med en hund som stal mina saker gossidjuren o mina vantar var favvos, bara mina med stal han. rent för jävlas kan jag lova, gud vad mamma fick lappa o laga mina leksaker gossedjur en favvo det var en mus iaf den såg väldigt lagad ut. Vi gjorde som så var jag inte i mitt rum stängde jag dörren o den förblev stängd nu stal han inte varje dag sakerna utan lite då å då (iaf dom gg jag märkte att musen var borta) Jag råder dig till lämna inget framme sysselsätt henne och gillar hon plastsaker så sök lite annan leksaker till henne :) jag tor du kan ta bort denna dumhet hon har :)
#3 Afganer dom är ju kända för sin smarthet o att dom är tjuvar :D de sammlar även på sina stöldgods på nån favvoplats hahah ja himmle dom är smartare än vad man tror, barnsäkert måste man ha i skåp för annars är dom sopätare till max o kylskåp det öppnar dom med. Har haft 2 afganer själv en tid o dom kan en hel del :D

#4 Ja, Afghaner är helt otroliga! Så sluga, envisa och humoristiska! Min afghan hade en soffa som hon la sina stöldgods i. Om man tappat bort något så var det där man skulle leta först. Hon tog vantar, skor, nallar, ljus, bröd allt! Rubbet, oberoende på om det låg på golvet eller i en byrålåda.
Med Vänliga hälsningar
Som sagt lägg bort grejerna och aktivera hunden med huvudarbete massor,då har dom inget behov av det sen
,det handlar om att hunden vill ha din uppmärksamhet som den vet att den får om den gör så.
Min hund älskar trosor, verkligen älskar. Han bokstavligt talat dyker ner i min tvättkorg och tar ett par trosor och tuggar sönder dom. Jag vet inte huuur många trosor han tagit sönder för mig (säkert en 20-30). Och han får ganska mycket hjärnaktiviteter att syssla med, men han verkligen älskar trosor…..!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
7,Hahaha men då är det ju en fix ide,hoppas du hinner ta han i rätt ögonblick
Hmmm….Ronja kommer snart att hamna hos veterinären. Hon tar ungarnas plastleksaker och tuggar sönder.

#9 Men, vad jobbigt! Har hon blivit värre? Finns väl bara ett sätt om hon är riktigt jobbig. Stoppa undan allt så hon inte kan få tag i grejerna. Men det är ju lite jobbigt att behöva tänka på.
Med Vänliga hälsningar
#10 Har man småbarn hemma kan det vara svårt att stoppa undan allt. Dom leker och glömmer en leksak eller flera ggr per dag.
Jag fasar för den dagen hon får i sig nåt som fastnar i magen.

Åh, jag kan tro det. Jobbig situation detdär, för det måste ju sluta.
Med Vänliga hälsningar
11, har du testat köpa en aktivitetsboll som bara är hennes?
Japp! Hon har en aktivitetsboll…
14 ok vad har hon för andra saker?
Två tuggben, tygknutar.
Du kan med göra som så att de tillfällen hon är själv stäng alla dörrar låt henne vara hallen o köket med akterveringsboll mm. Att barn lägger saker här o där det vet jag med, jag fick lära mina barn vara jätte någa då vi fick minstingen som nu är 7år själv. De andra barnen var 4 och 6år när hon föddes de fick lära sig att varje sak dom tog fram skulle läggas bort när en ny lekt skulle börja :) och att man måste ha stängd dörr när man inte lekte i sitt rum pga en snabb lillasyster. Jag hoppas att Ronja lägger av med denna dumhet, just det kom på en sån där akterverings platta som man gömmer godis (i trä) brukar uppskattas av både katt o hund :) en sån kanske kan vara bra för damen att arbeta med.
16,testa även petflaska med kork på och godis i,sen är det så här att jag har haft barn och hund i hela deras liv,vad man måste göra är att lära hunden vad man får ha och inte,barnen måste få röra sig ändå med sina saker….man får ligga i men det går till slut,lär även barnen att ge hunden sin leksak det tycker dom är kul
,säg till dem att dom är duktiga som håller rätt på vovven

Precis som #18säger. Fokusera på det som är tillåtet för hunden och ta annat ifrån henne.
Med Vänliga hälsningar
Tror också på att aktivera hunden och fokusera på det som är tillåtet men om hon ändå inte låter bli kläderna, kan du inte prova med sån där fyspray…fast det kanske inte är så bra för hunden att få i sig. Tänkte mer att om hon nu tar saker som ligger framme att du låter något ligga framme som smakar illa. Typ ta nåt plagg du inte är rädd om och pressa en citron över det så det smakar surt. Bara en idé.
Jag är nog oxå in på linjen med att aktivera hunden….för oftast så biter dom sönder saker p g a trisstess….vissa hundar är så aktiva, så dom tröttnar på att vara stilla för länge, och då letar dom efter saker som får deras uppmärksamhet, och när en hund stjäl något som dom inte får,…..ja, vad blir det för resultat……
…en matte/husse som äntligen springer o låter efter dom….jipppiiiiiii!!!! va skoj…….iallafall en liten stund,,,
…
Har en liten spjuver hemma nu….på hans tid hos mig (6 mån)….har han lyckats äta en liten 3 l plastpåse…./kom ut den normala vägen, men innan dess….svettigt/…Tuggat sönder min utomhuspool, som tur var tömd på 6000 L….pust..
….hann iallafall njuta av den innan/…
Grävt massor av små o stora gropar på gräsmattan…..voine, voine..
…../blivit extra planterade blombuskar på några av hålen…man måste vända det till något positivt…fast det var inte inräknat…/..
Han har gett sig med grävande nu iallafall, jag har fått fya honom och sen berömma när han har slutat….och det har gett resultat…..och jag har kastat mycket boll och fått igång båda att leka mer med varandra när dom är ute….har ju inghängnat, så dom kan springa lösa….och nu har dom kommit igång riktigt ordentligt…
Han var ju inte van tror jag att leka med andra hundar…så dom har ju fått känna in varandra mer o mer…..
Innomhus när jag sett lillen blir uttråkad, då brukar jag ge dom godis i toarullar som jag sluter till….då blir dom sysselsatta en stund, och efter det så brukar han somna så gott….
Men som sagt var en hund som har busat o rusat av sig, brukar ta det lugnt sen…..och sen gäller det ju att säga ifrån bestämt, och berömma sen när dom slutar….
Hoppas att det går bra framöver med voffsen….