Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1245 ggr
[Wera]
0

Tikar och hanar tillsammans.

Jag bor ensam med min syster i vår lägenhet och har vår hanhund Qenta hos oss, och min mamma bor på landet och har vår tik Greta hos sig - och på helgerna brukar Qenta få åka hem till mamma och då brukar Greta och Qenta bli jätte glada och busa, och Qenta försöker även rida på Greta men Greta brukar alltid få bort honom och han ger upp efter en stund - efter 30-60min har de lekt klart och de "bryr sig inte om varandra" lika mycket - mamma har även jämt koll på hundarna eftersom hon alltid är hemma.

Men jag vill gärna ha Greta hemma hos mig ibland också när hon vant sig vid kaninerna (vi har kaniner i lägenheten och just nu är hon som tokig på dom och jag tror inte vi skulle kunna få en lugn stund hemma för än hon vant sig, det var samma sak med Qenta förut) i alla fall - vi vill ha Greta och Qenta i vår lägenhet tillsammans ibland också, men jag och min syster studerar och är inte hemma hela tiden - och vi vill inte få en oönskad kull - så jag tänkte rådfråga er **om det går att ha en tik och en hanne ihop utan att någon har koll på dom? Och om det är några andra här som har det? Hur fungerar det för er?
**Jag har tänkt att låta Greta vara hemma hos mamma under löpperioderna.

Vi får även hem en till tik sen och det kommer gälla samma sak för henne som med Greta.
Vi vill inte kastrera Qenta heller.

*Visste inte vilken kategori jag skulle placera tråden i*

[Hilo]
0

Löper hon och han inte är kastrerad och ingen har koll får ni räkna med Valpar.

Är hon borta under löpet så funkar det ju kanske, men då måste man även vara toksäker på när löpet slutar och börjar.

Jag har en tik + hane hemma.
Hanen är för tillfället hos mamma då tiken löper.
Det är så stor skillnad i storleken, och jag har jämt koll.

Ska kastrera båda när pengar finns.
Tiken först, sen hanen.

Får jag bara fråga varför ni inte vill kastrera Qenta?

[Wera]
0

#1 Vet inte riktigt vrf, vi har inte tänkt avla med honom men jag känner bara att jag inte vill det just nu men kanske senare.. sen har jag inte råd med det just nu heller.. men om det är det enda alternativet så kanske det får bli det när jag har råd. :)
Vill annars helst undvika kastrering. Men annars får min mamma ha kvar Greta hos sig (det skulle bara vara kul att ha Greta hos mig ibland också ^^)

Hon som hade Qenta innan oss hade en hane tsm med sina 5 tikar vet jag men vet inte vad hon gjorde med sin hane när tikarna löpte..

[Hilo]
0

#2 Jag skulle kastrera. Det finns inga negativa sidor med det Glad
Men har man inte råd så har man inte, det förstår jag.

Klart du kan ha dem tillsammans, men just i närheten av löp m.m. så behövs noga koll.

I övrigt ser jag inga problem. Jag har då inte märkt av dem.

spikes
0

Själv tycker jag inte man ska kastrera om det inte är av medicinsk orsak,det är för mig helt obegripligt,skaffar man tik och hane så får man ta det,annars gör man det inte,och 2 du har ju en bra lösning på det där….eran tik skulle behöva bli tuffare när hon säger ifrån,likväl som ni skulle kunna träna mycket med hanen så han helt enkelt låter henne vara….

[Wera]
0

#4 Jo när Greta tröttnar säger hon ifrån (hon kan morra elr försöka nafsa honom) så det är inga problem än så länge egentligen bara att jag inte vet som händer utan att någon ser efter dom - och jag vet heller inte hur Qenta betéer sig vid en löpande tik… då lär hon ju inte säga ifrån i alla fall! :P

Karizma
0

Jag har en promenad vän som har en kastrerad hane o en tik nu till saken. När hon tiken löper fattar han iaf vad det innebär tiken tröttnar o han blir bara jobbigt stressat tillslut pga frustrerad dels är han en jackrussel o hon är en stor tik (dålig på rasen men hon som äger lilla Prillan har en sån haneSkäms är sån ras)  Hon blir trött på han med o säger ifrån, tiken får bo hos hennes pojkvän. Hon bor i en stor 1 rok så stänga in den ena funkar allså inte. Nu kastrerades han sent i åldern då hon tog över han, men jag tor inte det går bort utan vissa hanar fattar iaf vad löp innebär. Visst tryggt är det man slipper iaf få Valpar då det inte går, men de kan blir lika stressiga av löp. Så kan man ha hunden hos nån annan under tiden är det bra lösning med annars får de helt enkelt lära sig att inte få sig ett nyp. Jag tor det är tuffare o lära mindre hundar då de är lite mer envis o påsig men får helt enlkelt vara så mycket snabbare själv :) Men stänga idiotsäkert det går med är men fler i hemmet så blir inte den ena i skamvrån iaf.

[Wera]
0

#6 Bor i en etta så det går ju inte sära dom i lägenheten..

Men ja jag får väl se hur det fungerar och om det blir kastrering eller inte, min mamma är nog emot det också precis som #4.

Trollhassel
0

#6 Borzoi heter rasen :)

Min mamma har en kastrerad hane som kasterades vid 2 års ålder. Han är fortfarande lite morsk mot andra hanar om en löptik är i farten, men han har lugnat sig avsevärt nu efter många år. Kanske beror det på åldern, kanske beror det på kastration.

Även om man kastrerar en hanhund så kan man aldrig vara säker på att frustrationen försvinner. Förmodligen gör den inte det i det första taget, så jag tycker att kastration är ett osäkert alternativ. Om hanarna fortsätter para är riskenför skendräktighet hos tiken större, hanarna kan bli förändrade i psyket åt det negativa hållet eller rent av slöa och lata. I andra fall går det dock kanon och just som man tänkt sig. Osäkert är vad det är.

Hur är det med p-spruta till tikar? Är inte så insatt i det.

Om man är säker på att tiken inte löper så ska inte risken finnas att de parar sig och gör en oönskad kull, men jag har hört om tikar som smygit med löpet tills det plötsligt är för sent. Så man ska vara extra försiktig när det väntade löpet börjar närma sig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

7,låter som en klok mammaGlad

8,Vad jag fått höra om p-spruta på tikar så kan dom få canser av den….men som sagt det är hörsägen

Trollhassel
0

#9 Nu när jag tänker på det så har jag nog hört samma sak. Vet att kattor får cancer av p-piller. Jag känner en vovve som fått sprutor sedan hon var ung. Nu är hon 10 och har opererats men ja et inte om det var godartade knutor eller cancer.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

sali
0

Det är ingen större fara sålänge hon inte löper men man måste ha stenkoll på när hon börjar löpa och tänka på att hon kan bli dräcktig två veckor efter hon slutar blöda så man bör ha en kompensations tid på anske en 3-4 veckor efter löpet, det brukar min morbror ha då han har två hanar och en tik.

AnneN
0

#8-9-10

P-sprutan ökar risken markant för att tiken ska drabbas både av juvertumörer och livmoderinflammation.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

9,Då hade jag inte hört fel då i alla fall,visste ju om det på katterFlört

Karizma
0

finns det p-spruta till tikar med Obestämd visste inte jag. lär inte ge men bra o veta, jag tor det är riskabelt att ge det till tikar hanar ja det är väl samma fara med dom? vet om flera som ger det o de funkar samma som kastrering MEN till vilken nytta ska man ge kemiskkastrering? Har man tänkt avla sen på den hanen? Blir inte sperman sämmre? Eller är det för de jag känner 2 st "kolla o se" hur deras hanhund reagerar för sen kastrera dom?

AnneN
0

#14 jepp det finns p-spruta till tikar också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!