Kemisk kastrering?
Vet ej om det finns någon tråd om detta, isåfall kan denna tas bort.
Är det någon som har använt det och vad är isåfall resultatet?
Jag hade det på min hane under 1 år men jag märkte ingen skillnad så jag slutade. Funderar på att kastrera honom nu, men det är så himla dyrt här. Kostar lika mkt som han kostade att köpa..
Tacksam för svar.

Jag började och kastrera Tyson kemiskt.
Det tog som det skulle. Efter som jag inte hade något och jämföra med, så visste jag ju inget om hur eller hur.
Men så bestämde vi oss för när han blev könsmogen, och det fick vi svar på med BESKED, att var var…..*S*
Sambon kom in från en promenad på ca 40min, och T. går rakt in i sovrummet, lyfter på benet mot våra sängar och kissar!!!
Sedan så kom han ut till mig i vardagsrummet….ögnen stod rakt ut….snacka om vad den gossen gärnaville göra…
Hoppade upp med sina ben i mitt framknä…och…
lägger sin tillhörighets innehåll i mitt knä!!!….
Jag frågade efteråt grannen som hade en cavlier tik om hon hade börjat och löpa…
Jajjamensan, detta är hennes första löp och 10onde dagen, sa grannen till mig….
Tackk, för att du sa till - tänkte jag….
Men då ringde jag min vet, och rådfrågade med honom.
Han sa: Den kemiska kastreringen skall bara göra en gång under hundens liv, för den kan led till blindhet, om man håller på"
Jahapp…tänkte jag, då är det väll bara att göra gossen kullös då, tänkte jag.
Sagt och gjort när tyson var runt 1½ år så kastrerade vi honom.
Då på den tiden kostade det 2800Kr.
Detta är ca 3½ år sedan.
Det är dyrt. Men varför vill du kastrera?
Jag säger inte att du inte ska.=)
Lycka till. =)

Hej..
Jag har letat & letat här inne..Men finner inte det Jag skrivit…Suck !! Annars står det en hel del på följande:
Veterinär & hälsa,,,Hm?? kanske också på övrigt ?
(Nicka-tråden handlar Om Min vovve och kemisk kastrering)
LYCKA TILL !
Tack igen för svaren :)
#1 märkte du mkt skillnad när han blev kullös? :)
Ja, min vovve går konstant med nosen i backen och slickar. Han lyssnar inte på någon trotts att han är väldigt lydig och inte speciellt dominant när man har honom kopplad och möter hundar osv. Sen har jag hört att hanar lugnar ner sig allmänt när dom kastreras, inte bara runt löptikar utan skäller mindre och blir latare. Stämmer det?

man ska tänka på en sak när man kastrerar.
Man kastrerar aldrig bort ett beteende, eller en instinkt.
Hanar lugnar sig. Det gör dem. men jag vet inte vad jag ska jämföra med, efter som jag gjorde detta på min första hund.
Skäller mindre och blir latare….det är nog upp till var och en.
Tyson har inte blivigt direkt latare, och inte mindre skällig, OK han har aldrig varit den direkta skälliga typen.
Det är inte som att kastrera en bonkatt. =)
Jag kan inte tänka mig att Dobby skäller mindre och har blivit latare, då skulle han va helt galen om han inte va kastrerad xP Något jag däremot märkt skillnad på var när jag gick med dobby och min sysslings okastrerade hane, var att han kissade 30ggr mer än Dobby :P
Vet att min syssling provade kemisk kastrering på sin hund för att han kissade inne när dom var borta hos folk, om det gjorde någon skillnad vet jag däremot inte.
Men Dobby verkade gilla honom mer efter det, jag vet inte om det kan ha haft nåt med det att göra, nån som vet?
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Tänk på att efter en kastrering.
Börja gärna innan, så hunden väjer sig.
Att ta bort 1/3-del av hundens mat vid varje måltid.
Ger du din hun Tex 400g, så tar vi bort 1/3 så blir det 266g.
Hunden har lätt för att gå upp i vikt, efter en kastrering.
"Hanar lugnar sig. Det gör dem"
Vill bara påpeka att det inte alls är säkert att hanen lugnar sig efter en kastrering. Det kan gå på andra hållet också, det gjorde det med mina vänners hund. Andra jag känner har inte märkt någon skillnad alls på hunden efter kastrering.
Så man ska inte vänta sig några mirakel, vilket jag gjorde innan. Nu vet jag bättre :)

Min hund är kemiskt kastrerad nu.Gjorde det förra veckan,ska bli intressant att se om det blir nån förändring.
Oj här var en gammal tråd som jag hade skapat. Kan ju uppdatera att min hund inte är kastrerad ännu. Och jag tror inte att han kommer att bli det heller. Det är dyrt och det finns gott om annat som pengarna ska gå till varje månad. Får väl ha honom kopplad helt enkelt.
9,annars går det att träna så man kan ha den lös ändå
Ja det gör det säkert. Men har väl gett upp lite tror jag. Tränar inkallning varje dag hemma och han lyssnar så bra, men om jag har honom lös i skogen eller på en grusväg tex så stannar han och slickar i marken och är helt okontaktbar. Så jag måste ha honom brevid mig, och då kan han lika gärna ha koppel. :(
11,det är väl dumt att ge upp?,vore det inte skönare att kunna ha honom lös trots att det finns löp tik..åtminstonde där det går?
Ja det vore jätteskönt om han kunde ta chansen och springa av sig när han är lös och inte bara gå med nosen i backen. Men jag har försökt i 6 år att lära han att han ska komma när jag ropar men han stänger av helt när han känner tiklukt eller vad det nu är. Nu är jag dessutom bara hemma på helgerna så jag har inte tiden att fortsätta träna honom. Dessutom har han fått rävskabb så jag har honom kopplad, ifall det kommer en lös hund runt kröken och han också är lös. Vill ju inte smitta någon annans hund.
13,ja då kan det ju vara svårt att få en kontinuerlig träningsrunda med honom,men det där med nosen i backen har med eran kontakt att göra
…ajdå rävskabb är aldrig kul…hoppas dom får tag på den sjuka räven också…