Ang. parning
Min moster och mamma vill ev. para Greta, vår ena hund som är dvärgpinscher/chihuahua blandis. Först tänkte vi att vi kanske kunde ta vår hanne Qenta som är shih-tzu/chinese crested men han är mkt större än Greta och min moster vill inte ta några risker.
Om man parar en liten tik med en större hane påverkar det tiken/förlossningen, om hon kommer få det svårare att klara förlossningen p.g.a storleken - i kaninvärlden så spelar det ingen roll för ungarna anpassar sig efter moderns livmoder - gäller det hundar också?
Eftersom Greta är chihuahua är risken större än vanligt att man får göra kejsarsnitt har jag hört? Eftersom de brukar ha det svårare att klara förlossningen utan hjälp - stämmer det?
Vi vill inte para Greta om riskerna är stora att det blir kejsarsnitt och att hon ev. inte klarar sig.
Vi har också funderat på att para Greta med en annan mindre ras istället för Qenta, ex. en chihuahua så det blir färre raser inblandade?
-dock är det långt kvar tills vi i så fall parar Greta eftersom hon bara är 7-8 månader nu-

Fostren anpassar sig efter tikens livmoder.
En stor orsak till att en del raser, bla chihuahua, kan ha problem med att föda på naturligt sätt är att de avlats så otroligt fel så att huvudena på valparna är för stora och tikens bäcken är alldeles för trångt.
Ska ni avla så rekomenderar jag att först kolla både hanen och tiken mot alla rasbundna sjukdomar/deffekter som finns i de raser som finns i hundarna.
Om ni är oroliga för att tiken ska ha för trångt bäcken för att kuna föda naturligt så råder jag er att kontrollera detta med veterinär som kan säga vad han/hon tror om det, skulle det av veterinär bedömmas att risken är stor för att hon inte ska klara av att föda naturligt så skulle jag avråda från att använda henne i avel (min högst personliga åsikt).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Jag rekomenderar även att båda föräldradjuren är minst 2 år fyllda före parning (har inte koll på hur gamla era hundar är). Djurskyddslagen säger iallafall att de inte får paras för 18 månaders ålder, men som sajgt så rekomenderar jag minst 2 år för att de ska ha hunnit växa färdigt i kroppen och även i mental mognad.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tycker inte nu ska para henne överhuvud taget..
Ni vet ingenting om hennes bakgrund, vilka sjukdomar som ligger bakom och väntar på att få komma fram t.ex..
Jag hade valt en renrasig chihuahua hane, inte blanda i mer raser med andra ord kanske en dvärgpincher men då ska man veta att det blir Valpar som kräver mer aktervering pinchar är rätt krävande ras menar jag. Att avla på en frisk blandras varför inte? renrasiga får med sjukdomar så tyvärr #4 håller jag inte med dig på den frånten inget illa menat men jag vet flera som har renrasiga hundar som är sjuka. Sen tycker jag att man kan göra en hel helsoundersökning o lyssna vad vetrinären säger, de har bra o goda råd o ge :)
#5 Men om det är en renrasig som har okänd bakgrund ska man inte avla på den heller….
Hund som hund, jag siktar mer på bakgrunden. 
7,Om hunden/hundarna är friska så finns det ingen som helst anledning att inte ta en kull,vissa ggr kan man inte gå långt bak i leden men någonstans måste man ju börja.Finns inget alls som säger att man inte ska avla på en hund som är fullt frisk bara för att man inte vet bakgrunden,däremot är det ju ett plus om man vet det.
#7 vad jag menar är renrasiga med stam/papper. 3 renrasiga som mina systrar o bror (3 familjer) Pudel,CCD o Collie alla dom är sjuka ccd är avlivad nyligen RIP vännen. Det är epilepsi mm dom har/hade
Håller med #9 i avel iaf

Jag ska förmodligen para Prillan i framtiden om hon går igenom alla de tester jag tycker är nödvändiga (alla tänkbara). Jag tänker inte välja chihuahua eftersom deras huvuden är så breda och stora. Prillan har ju själv ett bulligt huvud.
Som tur är har ju lilla Greta ett ganska smalt och fint huvud om man jämför med vissa renrasiga chihuahuaor men det betyder ju inte att hon inte får Valpar med "knubbhuven". Jag skulle ha valt en ras med smalt huvud för att minimera risken för Greta.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#9 Du förstår inte riktigt vad jag menar, men orkar inte tjaffsa med dig.

#12 Har du någon förklaring på vad du menar med okänd bakgrund? Jag kanske förstår vad du menar, men jag är inte säker.
Med Vänliga hälsningar
12,jag förstår precis hur du menar,annars hade jag inte lagt till att det är ett plus att veta hur linjerna bakåt ser ut,det är ingen som tjaffsar här utan alla har sina åsikter
…men som sagt i alla fall kan man inte se linjerna bakåt, och är då hundarna friska så ser jag inget problem att avla på dem…det lät lite som om du dömde ut en parning pgr av det,och det tycker jag inte är rätt.
Hade det varit oseriöst så hade jag misstyckt jag med

Om man har en frisk hund så ska man inte behöva misstänka att föräldrar och farföräldrar är något annat än friska. Så uppfattade jag det också.
Med Vänliga hälsningar
#14, #15 Nu tar jag ett exempel: Gretas pappa har en sjukdom, en valp i hennes kull får denna sjukdom, som tur är klarar sig Greta men denna sjukdom ligger fortfarande i hennes gener, du avlar på henne och en av hennes Valpar, kanske två får denna sjukdom.. Skulle inte vara så kul kanske?
Min hunds bror fick en höftsjukdom, båda deras föräldrar var friska men ändå blev en valp sjuk? Hur kommer det sig tro?
Spikes - La in fel ord, jag menade inte att vi tjaffsar egentligen.. Som du säger har vi bara olika åsikter 

#16 Vissa defteker och sjukdomar dyker ju upp ibland. Det är ju beklagligt, men inte lätt att förutspå alla gånger. Håller helt med Hilo.
Med Vänliga hälsningar
#17 Men om dom har stamtavla och alla i deras bakgrund (så långt stamtavlan räcker) är friska så är det mindre risk.
Gretas bakgrund är ju helt okänd..
#16 ja det är så sant. Man får lita på att uppfödaren har vart ärliga och avlar seriöst med även på renrasig avel.
#11 det har jag inte tänkt på att dom har lite klumphuve :P Kanske är därför många chihuahua har lite svårt med förlossningen om de är små tikar med stora huven på valparna. Kanske är bra o tänka på :)
16,som sagt jag förstår hur du menar,men jag tror inte du ser att jag skriver att det inte alltid går,men att det naturligtvis är ett plus

#20 Ja, det kan bli problem vid förlossningen.
#19 Så okänd är lika med defekta Valpar? Man får väl utgå ifrån att de hundar som använts i aveln är friska.
Med Vänliga hälsningar
#22 Nej, det har jag inte sagt, men det är större risk för sjukdomar.
#19 Mindre risk, men inte obefintlig. Gör man ALLA tänkbara tester (tänker på Prillans matte, Trollhassel), med blodprov m.m. så får man nog fram en hel del information om hundens hälsa, och om huruvida hunden går att avlas på eller ej.
Men nu bad TS om råd, då tycker jag att man ska respektera det, och ge henne de råd hon kan tänkas behöva.
Det kommer alltid finnas en delad åsikt om blandrasavel, men det var inte frågan här egentligen - om jag inte missat något 
Jag är emot aveln, men sålänge den sköts på ett visst sätt så tänker jag inte lägga mig i.
Man gör som ansvarig hundägare, och kollar hunden.
Jag kan ge råd om sådanat som jag är emot, om det inte efterfrågas just åsikter.
#24 Ja, på renrasiga hundar med stamtavla som bara har friska hundar är det mindre risk men inte obefintligt.
Men med blandraser/renraser men okänd bakgrund är det större risk men inte säkert.
Om vissa av oss vill fortsätta kan vi ta det över PM då 
#25 Finns nog en del som har sitt att säga. Starta en ny tråd kanske kan vara något?
Även om ämnet är rätt uttjatat 
25-26,Tycker jag låter som bra förslag,så skriv på bara i en ny tråd
#26 Fanns redan en tråd om detta.. Men om det finns några här som vill fortsätta diskutera så visst? 
#11 Tack för svaret! :) Prillan är ju bara för söt tycker jag 
Jag tänker inte para Greta i alla fall, bättre att vara på den säkra sidan, vela mest höra era åsikter i fall jag skulle vilja! Greta är så liten och nätt så…
Men jag får hem en annan tik sen och hon har jag bättre koll på stammen också (uppfödaren känner jag dock inte jätte bra utförlig stam men bättre än Gretas dock så har den här tiken många många syskon och andra släktingar jag känner till och de har inte blivit sjuka så det är ju ett + att veta) och självklart skulle tiken undersökas innan ev. parning om det skulle bli en - hon har andra raser i sig så det inte är lika stor risk att det kommer gå snett som med chihuahuor.

#29 Prillan tackar och bockar.
Med Vänliga hälsningar