Hämta hem en hund
Ja idag har den stora dagen kommit.
Om ca 40min ska min 3timmars färd börja då jag ska åka och kolla på en dalmatinertik på 1år. Känns allt bra så får hon följa med hem!
Jag börjar bli nervös, varför vet jag inte, men troligtvis för att jag ska utöka min familj från mig och illern, till en hund oxå =)
Har ni några bra tips på vad jag bör tänka på när hon har kommit hem?
Denna tråden finns även på hundar.ifokus.. men hoppas på att jag akn få svar utav er oxå =)
Låter jätte kul o du ska se det går säkert bra. Bra ålder har tiken med, hoppas att det klaffar :) Du får allt säga till sen när du är hemma hur det gick. Håller tummarna 
Så roligt! Hoppas du får med henne hem! 
Lite tips för hon ska komma till ro. Sätt dig på golvet där hon kan se dig och låt henne gå runt och kolla och nosa, prata lugnt med henne under tiden. Så gjorde jag med min förra hund och med min nuvarande. De gick runt och snusade och kom med jämna mellanrum bort till mig och fick en klapp innan de utforskade vidare. Då får hon känna av sitt nya hem och sin nya matte i lugn och ro. Vänta lite med att ta hem nyfikna släktingar och vänner. för det är ungefär som när man kommer hem med ett nyfött barn..alla vill komma och titta.
Ett annat tips är att inte glömma köpa bajspåsar
.
Glöm inte berätta hur det går, om du hittade din hund idag. Är så nyfiken.
Lycka till!

Skärma gärna av med ett kompostgaller eller liknande så att illern och hunden får hälsa på varandra med gallret mellan dem först för att se till att de inte försöker bita varann.
Sedan som #3 skriver så är det bra om du kan vara själv med hunden första veckan innan det kommer besökare.
Tänk även på att även om hunden gått bra att lämna ensam nån timme i gamla hemmet så kan det hända att du behöver börja om från början med ensamhetsträningen.
Här har zabelle skrivit en bra artikel om vad man bör tänka på då man skaffar en omplaceringshund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nästan alla hinder som är lätta att spärra av med, där både hunden och iller kan se och nosa på varandra, kommer med stor sannorlikhet illern under/över/genom/runt :P Har själv iller så vet hur lömska dom är. Finns kanske lite mer avancerade avspärrningar dock?
Nu har jag visserligen en apporterande hund så det har aldrig fallit honom i smaken att bita henne. Illern biter honom ibland när han är för framfusig eller naffsar henne lite över ryggen, men det tycker jag hon för göra!
Om du har ett hinder där hund och iller kan se och nosa på varandra så kommer iller antagligen som sagt under/över/genom/runt, om det inte är någon avancerad grej du har, så även om du har ett hinder så håll i antingen hunden eller illern till en början.
Fast själv gjorde jag så att jag helt enkelt släppte ihop dom. Pang bom bang. Hunden var drygt 1 och illern var en omplacering på 1½. Jag öppnade dörren, satte illern på golvet och lät de som hände hända. MEN i och med att jag känt hunden i över 1 år så visste jag nästan precis hur han skulle reagera. I och med att din hund är en omplacering så kan man ju aldrig veta hur reaktionen kommer att bli! Så introducera dom under lugna former och håll i någon av dom. Sen känner man liksom lite hur de fungerar med varandra, om det funkar eller om det inte funkar över huvud taget. Om det inte funkar kan man ju inte släppa ihop dom alls…
Och förresten.. Grattis till nya vovven :))
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för allas tips.
Nu är vi hemma och har varit hemma i några timmar.
När vi kom dit, möttes vi av en skällande och morrande väldigt rädd hund. Hon sprang med svansen mellan benen och ville inte alls hälsa, men det är typsikt dalmatinerbeteende om jag har förstått det hela rätt?
Gick ut på promenad för att se hur hon beteende sig utomhus, är stor skillnad på henne när hon är lös och när hon är kopplad, när hon är kopplad är ingenting läskigt och allt och alla ska hälsas på (utan på mig som köpare).. Men men med rätt träning ska det nog bli en vettig hund av henne med =)
Helt renrasig är hon inte, utan hon har några få % bordercollie i sig oxå, men verkar inte vara speciellt "vallig" av sig av det lilla jag har sätt.
Skrev på ett kontrakt och sen var det dax att åka tillbaka till Jönköping med henne.
Hela bilresan gick jättebra, hon låg nere på golvet i baksätet och jag satt där med henne, pratade lugnt och klappade henne lite och lät henne nosa på mig.
Efter 3timmar var vi hemma. Det är läskigt att gå ur bilen, det är läskigt att gå in genom dörren, det är läskigt att åka hiss, höra ljudet av mat som hälls upp.. allt är läskigt.
Men lät henne strosa omkring en massa och lukta in sig, gick ut på en kort promenad. Och nu verkar hon ha börjat slappna av ganska mkt, svansen är inte mellan benen, man får röra henne utan att hon ryggar undan och hon har ätit lite mat =)
Att presentera illern för henne har jag inte gjort än, utan tänker nog vänta med det tills imorn då hon fått anpassa sig lite mer.
Kommer bilder på henne senare :)
Vad skönt att det gick bra med bilresan och sådär, och stort grattis till hunden! 
Allt är ju nytt nu. Du som person, området, huset, och om hon inte har åkt hiss tidigare så var hon ju superduktig nu! Så att hon tycker att saker är lite otäcka kan man ju förstå.
Men att hon ätit lite och inte går med samma hållning är ett bra steg i rätt riktning. Lycka till med tösen! 
Denna hund kanske inte vart med om så mycket socialträning men ta det lugnt än med den biten. Sen ta gärna 2 olika promenader en lång o en för rasta dessa promenader tar du nu ett tag framöver bara för att bygga upp tryggheten runt promenad. Att hon är lite rädd o så kan höra med åldern oxå "spökåldern". Och sen GRATTIS! till bli med hund :D ta det lungt iaf låt all ta sin tid.
Åhhh vad kul!
GRATTIS från oss också att ni blivit med hund. Jag tror säkert att hon blir tryggare med tiden när hon lär känna och får förtroende för er.
Grannen tog över en golden/labbe blandning för något år sen då han var 1,5 år och det har gått jättebra. Jag känner hans tidigare familj där han inte trivdes så bra och tipsade grannen när jag hörde att de skulle göra av med honom. hans gamla familj var snäll mot honom och så men han fick inte den träning och stimulans han behövde, de "orkade" inte med en stor hund
. Han stormtrivs i sin nya familj, det tog honom några månader att komma till ro och de tycker att de inte kunde hittat en bättre hund än honom.
Lycka till! 
#9 Tack så mkt =) Det känns riktigt bra, trots att hon är så rädd.. Men det blir väl bättre med det med hoppas jag :)
Men stackars liten, ungefär något liknade är det med Celine, fast förra ägaren säger att de inte hade tiden istället. Men kanske är det tur det, för hon är världens sötaste! Såg henne på blocket första gången för 1.5månad sen och sa henne ska jag ha, men det blev inte riktigt så den gången, sen kom hon ut igen eller om jag hittade annonsen igen kanske för 2veckor sen.. och då bestämde jag mig, hon ska hem till mig :)
Hihi men det är så…man vet när man hittat sin hund. När man ser den så får man den speciella känslan, den eller ingen typ. Jag har/har haft två hundar i mitt liv (min första, Eddie gick bort i januari) och med båda har det varit så när jag sett dem trots att jag tittat på andra hundar också. Jag har känt att det är den här som ska bo hos mig. 
kul! grattis och lycka till med henne!
Jag tor det kommer bli en bra o trygg hund din med :) med lite tid o så vips har det vänt ska du se. Grattis igen till bli med hund :)
Tack för allas peppord :)
Hon verkar vara mkt tryggare, var borta en sväng nu, ungefär en timme och när jag kom hem igen så kom hon fram och vifftade på svansen och ville leka! En klar förbättring! alla små framsteg gör mig jätteglad ^^
Se där låter bra :D du ska se hon landar snart med våran tik har vi haft i 6 mån nu är hon äldre 4år men just den senaste 2 v ser jag jätte stor skillnad. Mer trygg vågar mer och sånt.
Nu viftar hon på svansen hela tiden och är hur lekfull som helst! 
Har inte kunnat ta några bilder på henne än, då batteriet i kameran är totaldött men det sitter på laddning nu..
Men bifogar en bild som förra ägaren tog :)
Har ni några bra tips på hur man ska få henne att inte vara lika rädd utomhus? eller kommer det med tiden det med, när vi är inne och hemma nu så blir hon bara rädd om det kommer något plötsligt ljud, typ äggklockan eller när jag tappade en kastrull.. men utomhus? hon går med svansen mellan benen då med och hoppar till för minsta lilla löv som flyger förbi, men andra skällande hundar verkar hon klara utan problem, det enda hon gör är att kolla upp lite snabbt från allt nosarbete för att sen fortsätta nosa omkring.
Kanske blev en jätteflummig förklaring nu
men hoppas ni förstår ändå?

#16 Några tips för att få henne mindre rädd är: Träna mycket och ofta (socialträna, bla), inte trösta/dalta då hon visar rädsla, gör ni det så visar ni henne bara att det faktiskt var något att vara rädd för. Belöna och beröm då hon är avslappnad.
Balansövningar stärker hundens självförtroende så det kan också vara en idé att träna sådant.
_**/Mvh Anne
Jag råder dig till sa samma promenader i minst 1 mån en långrunda en rastrunda håll dig till dessa en tid. På så vis fick jag våran hund att koppla av eftersom hon hela tiden gick på helspänn. Nu är denna hund bara 1 år med det kan vara mycket spökåldern oxå som är boven i mycket, men inte dalta då gör du itne saken bättre. Var glad o lugn visa de gg hon blir orolig att det är inget då ser hon dig som trygghet. Anne gav bra tips med :) Glöm inte godis det är jätte bra o ha med sig :)
Har haft med mig godis, leversnittar, men när vi är ute är hon inte alls intresserad av dem, hon luktar på den och vänder bort huvudet utan att ta den… så godis funkar inte. Men ja vi har 2promenader som vi har kört med, en på 10min kanske och en lite längre på 20min kanske, vill inte gå allt för långt i början heller..
De godisarna tar inte våran hund heller ute är det dom torra man köper i burk/påse? Kör med antingen falukorv eller så gör du som jag egengjorda köttbullar utan lök :) jag delar dom i småbitar mummsfillibums :)

#22 tar hon inte hemma lagat hundgodis, tex köttbullar eller kokt/torkad lever så kanske det är så att hon tillhör de hundar som inte är mat/godismotiverade, då kanske det funkar bättre om ni hittar någon leksak som hon älskar (som hon bara får ha ute vid dessa träningstillfällen)
_**/Mvh Anne
Man kan ju på olika sätt motivera hunden till att leta upp sitt eget godis också,då brukar dom tycka det är roligare.
Sätt hunden och lägg en godis under mossen eller annat låt den söka redan på godiset,annars är ju tubsockor en himla kul grej,lägg i några godisar i botten och låt dom komma på själva hur man får ut dom,det blir ju samtidigt en rolig stund.
Lägg en godis på knät och låt hunden inte ta den förrän du säger till,det är också att motivera hunden till att ta godis.
Annars rekommenderar jag kokt färsk lever som man ger i småbitar vid träning
Jättefin är hon :) Hoppas allt går bra och hon blir modigare med tiden :)
Va söt hon är!! 
Zabelle
#33 Bara du är beredd på att det kan ta tid och inte bli ledsen och besviken om det blir bakslag.
Min hund går fortfarande inte att lämna bort och han har bott hos oss i 2 år. Nu var han mycket äldre när han kom, (han var 8) och det spelar ju också roll. Men det är "smällar" man får ta. Han har inga problem att vara hemma själv, men lämnar vi honom hos någon annan blir han helt förtvivlad.
Zabelle

Vad fin hon är 
Är övertygad om att du komemr att få henne till en fin och trygg hund med tiden
_**/Mvh Anne
Hon verkar ju inte vara rädd för kameran som sådan, utan snarare osäker på vad det är, och nyfiken.
Hon är riktigt söt! Det kommer säkert att bli en toppenhund av henne.
Fin hon är :) haha våran dam hatar kamra det är bara till o ta kort ute som gäller annars ser hon ut som en harpalt :D Blixten är farlig som tusan o när det klickar till om kamran. Tycker din hund ser ovanligt orädd ut med tanke på blixten :) Jätte fin är hon iaf
Hon är jättefin 
va fin hon är! 
Min mormors hund var rädd för kamerablixten (även riktiga blixtar) och blev rädd direkt när han såg en kamera. Det var omöjligt att fota honom, med eller utan blixt 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Åh vad fin hon är!!! :)
#43: Nämen se där :) Dom har blivit kompisar nu! Vad skönt
#43-45 Vilken tur du har med henne, så hon sköter sig med illerplutt också. 
Idag är hon mkt säkrare på sig själv, har bjudit in till lek flera gånger, dock så tycker hon inte om leksaker så som bollar eller kamptrasor.. så det blev lek med händerna..
Men jag funderade på en sak om godis, har läst på många ställen att man kan ge korv.. funkar det bra med "denniskorv"? Fick nämligen ett paket med sån korv av mormor.. men jag själv äter aldrig korv.. men det kanske man kan ge som godis till Celine istället?
47,Du kan ge det i små bitar om hon klarar det,jag brukar undvika korv och färdiga köttbullar eftersom det har lök och massor med onödigt fett och tillsatser som inte är så bra i det
#47 kul att hon visar intresse för lek, lite mjukisdjur kanske fröken gillar? krov kan du ge i små bitar, våran äter dom gärna om jag har slut på köttbullarna.
#48 Okej va bra, då ska jag se om det passar fröken. Jo jag vill helst inte heller ge henne en massa saker med lök och konserveringsmedel och liknande.. men lite korv orde inte skada… hon ska ju inte få hela paketet direkt 
#49 Ja det är jättekul när hon leker, hon blir en helt annan hund, i vanliga fall går hon med svansen nästan mellan benen, men under lek står den högt och viftas med
mjukisdjur har jag iofs inte testat.. kanske får leta upp någon av mina gamla och se om de blir duger eller inte, och hålla dem borta från illern som slaktar dem på 2sek..
#50 haha brukar illrar slakta gosedjur? kan man köpa lite mer kattleksak till dom då i såna där repmöss inte pälsade utan de har typ som repruntom
? Har bara träffat 2 illrar och de var inte sa snälla akta min fingrar :D
#51 Min iller slaktar gosedjur iaf, är väl inte alla som gör det.. jo kattleksaker funkar jättebra till honom, så länge som de inte innehåller kattmynta, för då går han med dem och slänger dem i toalådan, knäppa djur..
Ajdå att bli biten är inte världens skönaste, den illern som jag har nu har bara bitit mig 4gånger kanske och då mest för att markera.. medans den första illern jag hade bet för att döda
så det är lite olika från iller till iller.. Hoppas du får träffa en iller som är snäll mot dig någongång :)

Hon var så hemskt lik våran gamla skrutthund som vi fick ta bort för ett år sedan.
Ska du någon gång göra dig av med henne, säg till 
#53 Här stannar hon tills hon dör :P
Idag kom en kompis och hennes JRT-hane på besök, Celine blev en helt annan hund. Hon beteede sig verkligen osm en hund! Viftade på svansen, lekte och var mkt mkt mer självsäker. Hon gick även fram och hälsade på kompisen vilket inte har hänt förrut då de få personer hon träffat har hon bara morrat åt och gått och gömt sig. Hoppas hennes glädje håller i sig nu och att hon inte blir rädd igen.