Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundar-i-media
Läst 2511 ggr
Freke
0

Så sorgligt

i Tidningarna ifrån igår!

Aftonbladet

Blir mer och mer förvånad på föräldrar och hundägande sådana? Hur tänkte man då?
Med utvecklingen i hundvärlden och med de raser som blir allt vanligare och folk som har mindre och mindre koll på sina djur?

Hur tänker man?? Är det någon som kan förklara, för jag förstår verkligen inte någonstans?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

Ja jag läste det man blir så förbannad,fattar inte hur folk kan vara så urbota dumma i hu***et så dom släpper ut sina ungar med en hund överhuvudtaget!

Trollhassel
0

11 år är väldigt ungt för att få gå ut med hunden själv bland folk. Ok en liten snäll dvärgpudel eller liknande under kontrolledade former, men en Rottis!? Den måste ju för det första vägt en bra bit mer än pojken, och för den andra varit för osäker för att vara lämplig med barn. *suck* J*vla människor! Vissa borde inte ha hund.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Karizma
0

Jaså, våran 11 åriga dotter har vart ute med Chanel men nu är hon betydligt mindre hund o inte stark heller 40 cm hög är hon väger 13kg o lydig. 13åriga sonen går med ut med henne nu går dom inte ut ofta utan 1-3 gg i veckan och en kortis promenad är det dom går isf. Men en rottis o barn hmm ne det tycker jag man bör tänka lite till, synd att det gick så där illa med både barnet o hunden.

Trollhassel
0

En mindre hund man kan lita på är ju absolut inget prblem. Bara barnen sköter sig och det antar jag att dina gör. Jag skulle aldrig släppa ut något barn med Jelisej även om han är snäll. Om han får för sig något har inte en 11åring en suck. Han är för stark. Däremot har min 11åriga kusin gått ut med Prillan. Kusinen är väldigt mogen, djurvan och Prillan är liten och snäll. Helt ok.

Med Vänliga hälsningar

zabelle
0

#0 Man tänker inte alls skulle jag tro. Vissa borde varken få ha barn eller djur.

De inblandade barnen kommer förmodligen föralltid att bära med sig bilden av en vilt huggande Rottis.

Zabelle   

Karizma
0

Ja de sköter o är jätte bra barn, hon tycker väl det är trist att lämna matte men ett måste för tränas på den frånten. Även när husse går ut med henne är det mycket snabbt hon kissar o ska in igen till mig Oskyldig lite mattekär på den fronten kan man säga. Annars ska hon åka bil ja då struntar hon i om jag är med för bilen lockar rätt bra då. Hon är jätte go hund med barnen o tvärtom jag litar på att dom sköter tryggheten i promenad o henne. Vi har en park rätt över våran väg där går dom så jag kan se dom. Sen har barnen vart med mig när jag är ute med henne jag är sån att jag säger lite hur man ska göra o tänka på inte hälsa på hundar inte ha henne lös osv.

spikes
0

Känner här att jag vill dela med mig av en händelse som tog min då 15-åriga son och hela familjen mycket hårt, i och med att ni ser skillnad på stor och liten hund,för visst är det lättare med en liten hund,men man får inte glömma att saker kan hända när man låter barnen gå ut med hunden som barnen får leva med resten av sitt liv.

Vi bodde på landet i en liten by med 5 hushåll,en kille som var suveränt duktig på hundar tog till sig en vorsteh som var helt oregerlig,meningen var ju att göra hund av den.

Min då 15 åriga son gick ut med våran lilla york och gick förbi deras hundgård ca5 meter ifrån,som alltid var bra reglad.

Denna gången hade låset hängt sig och vorsten far ut och kastar sig över yorken och biter honom rätt över ryggen så blodet sprutade från alla håll,min son försökte få den i desperation att släppa så han sparkade hunden i magen och hunden anfaller naturligvis sonen också,som kommer inspringade med en blodig i stort sett död york,och själv var han ordentliget riven i ansiktet,detta mina kära vänner kan förfölja min son än idag även om han inte mår dåligt av det…så man får inte glömma att saker kan hända även om hunden är liten.

Självklart får mina pokar som idag är 16 och 18 gå ut med mina doggs,men aldrig någon annan utan att jag är med…de yngre går alltid ut i skogen med dem,dom fick ju också lära sig en läxa när detta hände deras storebror.

Själv skulle jag aldrig släppa ut en 11 åring med vare sig stor eller liten hund,dom är för unga för att kunna leva med en hemsk händelse,i så fall är jag alltid med själv.Min åsikt!

Freke
0

#3,4 Hur tänker ni då?

Ponera nu följande senario när ni tycker det är okay att dom går ut med en liten hund eller snäll hund!

Barnen är ute med denna lilla snälla hund, ifrån ingenstans kommer en rabiat, Pit-AmStaff eller en Ovtjarka eller Kuvaz och attackerar denna lilla söta snälla hund!

Tycker ni det är rätt att barn ännu ska gå ut själva med hundar?
Dom får nu se deras snälla hund slitas i stycken och där står dom kvar med ett koppel och kanske något att visa vad som hänt.

Inte ens många vuxna klarar att ta det eller vet vad dom ska göra om det blir en hundattack, än mindre barn!

Visst tycker jag att barn ska umgås med djur och lära sig vad, hur och vad man ska göra.. men inte för sig själva!

Hälsn. Freke

Trollhassel
0

#7 Tragisk händelse! Väldigt olyckligt. Detta berodde ju dock inte på att din son var barn utan på helt andra omständigheter. Stackars grabb, det måste varit fruktansvärt för honom :(

#8 Hänger inte med på det du skriver. Detta händer väldigt sällan och det är inget man ska behöva ha i åtanke då man låter en ungdom eller ett barn gå ut med hunden. Om detta skulle hända så vore det exremt olyckligt och beklagligt, men detta kan inträffa även när en vuxen i sällskap med barn går ut med hunden.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

9,Så då menar du att en 15 åring inte är ett barn ännu eller?.

Visst kan det hända då med,men då är det fortfarande den vuxnas ansvar och barnen behöver inte skuldbelägga sig,vilket dom naturligtvis gör om dom är själva,och jag menade kanske inte just sånt här detta var ett ex….det kan vara en annan hund som bara anfaller eller att hunden blir påkörd osv osv

Trollhassel
0

Man låter inte en ovan och barnslig person gå ut med sin hund oavsett personens ålder, så enkelt är det, men för mig är det självklart att en hundvan och mogen person kan få göra det. Jag har aldrig varit med om att det kommit en lösspringande agressiv hund och om det skulle göra det så skulle hela ansvaret ligga på den hundens ägare.

Med Vänliga hälsningar

Freke
0

#9 Precis som Lena skriver, Inget man ska behöva ha i tankarna..

Men tänk OM det nu händer?!

Är det rätt mot barnen?? Lästa nu att Rottweilern endast var 10månader gammal och nu avlivad

Ja visst ligger det på Ägaren, men det hjälper inte 11-åringen som nu är biten, eller de som fått sina hundar ihjäl bitna. att ägaren tar sitt ansvar i efterhand?!

Hälsn. Freke

spikes
0

11,Jamen tror du att du kan lyfta av skuldkänslorna av den personen genom att säga att allt var ditt fel eftersom du inte var med då?….jag lovar dig att det krävs mera än så om olyckan är framme,sånt läker med tiden ibland aldrig någonsin,det är händelser som barnet i så fall får leva med och tackla så gott det går,och det vill man ju inte vara skyldig till som vuxen i alla fall.

Det är vanligare än vad du tror att lösspringande aggressiva hundar anfaller andras,Spike har blivit anfallen 3 ggr i sitt liv av sådana,det finns överallt så man ska aldrig säga aldrig…

[Hilo]
0

Man släpper inte ut sitt barn med sin hund, själva.
Någonsin, oavsett ras, storlek eller lydnad…

AnneN
0

Bara en allmän fråga till alla i denna tråd:

Vid vilken ålder slutar man enligt er då att räknas som barn?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Ska väl tillägga i mitt inlägg 13 att det var husse som var ute med Spike då och han var kopplad alla gångerna,han glömmer det aldrig han heller.

spikes
0

15,Svara då rent allmänt 18 år ska man visst sluta vara barn,vilket inte stämmer ofta så man får se till personen i fråga som ska ut med hunden,jag var ju själv blott 9 år när jag tog över brorsans samojed hemma och tänker jag tillbaka så skulle det kunnat hända vad som helst…men som sagt vissa är födda med genen och vissa inteFlört.

Men saken är ju också en fråga om ägandet ingen av mina hundar har varit någon annans hund än mina, och det pgr av att man är för liten att ta ett så stort ansvar över en hund.Därför ligger ju också allt ansvar på migGlad,skulle aldrig kunna utsätta mina barn för det min egen mamma gjorde då,även om det föll sig väldigt lyckat.

[Hilo]
0

#15 När man blir myndig - 18

Eriiccaa
0

Men tänk om föräldrarna ger barnet en hund i tillexempel födelsedagspresent.
Ska ungen inte få gå ut med den egna hund då?

Ett barn kan ju aldrig uppforstra en hund på samma sätt som en vuxen.

[Hilo]
0

#19 Man ger inte barn hundar i födeledagspresent och ger ansvaret till ungen.
Skulle aldrig komma på tanken att ge en hund till mitt barn.
Och skulle jag göra det skulle jag inte låta henne/honom gå ut ensam med den..

Skulle heller aldrig sälja en hund/valp till föräldrar som säger "Ja, men det är till sonen som fyller 13"

No f- way.
Men det är min åsikt, vad andra står kan jag inte säga något om, men jag personligen finner det oansvarligt..

Eriiccaa
0

19# Okej..
Jag fick min första hund när jag var 15 ( Och jag är ju fortfarande ett barn då )
Alltså skulle inte jag få gå ut med min egna hund.

Freke
0

Vid 18 slutar man vara ett barn på riktigt, men personligen tycker jag att då man blir straffmyndig dvs. vid 15 sen är det oerhört individuellet med barn och djur, beroende på barns uppväxt och föräldrars inställning till både barn och djur.

Men för att hitta en fungerande mellanväg mellan alla åldrar så skulle jag vilja påstå att runt 16 år bör ett barn vara så pass moget och ha så mycket suntförnuft om tillvaron om vad som kan hända och varför.

Men sen finns det även vuxna och pensionärer som inte har mer förstånd en vad en 10-åring har oxå.

Hälsn. Freke

[Hilo]
0

#21 Nej, inte enligt mig.

Inte helt ensam i alla fall.
Det händer alldeles för mycket olyckor med barn och hundar nu för tiden, så jag står fast vid 18 år.
Vet många uppfödare som inte säljer hundar till människor under 20 år.
Man har ett visst ansvar och anser att en 15 (t.ex.) inte kan ta det.

spikes
0

19,Detta är ett ofog av föräldrar som gör så,i så fall ska föräldrarna stå för hunden och låta träning och annat vara frivilligt för barnet,men då tillsammans med föräldrarna(för det finns ju ungdomar som faktiskt tar sitt ansvar).

En seriös uppfödare är för mig en uppfödare som inte säljer hundar som present och annat,jag skulle faktiskt inte ens köpa en hund av en uppfödare som diskuterade på annat sätt.

[Hilo]
0

#24 Tack Spikes, du sa det så bra!

Trollhassel
0

Ja vi har tydligen olika åsiker i frågan. Jag står fast vid min. Ser ingen anledning till att man inte ska låta mogna ungdomar få gå ut en sväng med en snäll och skötsam hund.

#13 Jag tror att du missupfattade mig. Det är varken barnets eller den snälla hundens ägare som bär ansvaret och ska ta på sig slulden. Det är ägaren till den agressiva hunden som bär den. Så ligger det till enlikt mig i allafall.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

26,Nej jag missuppfattade absolut inte dig,men jag tror inte du förstår mitt inlägg riktigtObestämd,även om självklart den andra ägaren ska ta på sig skulden om det är dennes fel,så kommer barnet att lägga på sig skulden för händelsen och fundera på vad denne kunde gjort i stället så kanske detta inte kunnat hända,dom kommer dessutom rulla upp händelsen åter och åter igen och må psykiskt dåligt av det…och det önskar inte jag mina barn i alla fall.Dina ord läker inte hela händelsen psykiskt i så fall…

zabelle
0

Här på sajten finns säkert väldigt många duktiga undgomar som är yngre än 18 och som har egen hund. Tycker inte att man kan generalisera och sätta en åldersgräns när man är mogen att ha egen hund. Men jag hade inte släppt ut en Rottis på 50 kg med en 11 åring.

Vi har alltid haft hund hemma när jag växte upp och jag fick lära mig tidigt hur man umgås med djur och så är det säkert för många. Det är så jag har lärt mig det mesta jag kan om djur, genom egna misstag, erfarenheter och naturligtvis ett stort intresse.

Det kan alltid hända olyckor oavset åldern på den som håller i kopplet. Men det är svårare för en yngre person klara av att bearbeta en olycka efteråt.

Zabelle   

Eriiccaa
0

21# Okej.
Vi har helt olika åsikter. Eftersom jag har mina hundar till tävling och det är de jag vill ha ut av dom. Min mamma litade också på mej att jag inte skulle tröttna på dom.
Men min mamma står på båda hundarna och jag kommer skriva över dom på mej när jag fyller 18.

Tycker inte uppfödare gör rätt som säljer till minderåriga.

24# Jag skulle aldrig låta min mamma röra mina hundar då hon och jag inte vill att någon förstör mina hundar.
Vilket min mamma har accepterat.
Min mamma skulle inte heller orka åka med mej till alla ställen jag ska träna på.

spikes
0

29,men då har du ju en mamma som tagit sitt ansvar och det är stor skillnad,hundarna står ju på henne om du skulle få andra intressen i livetFlört

[Hilo]
0

#29 Ja, men många säger att vi ska köpa till sonen, men hunden står ju fortfarande på kontrakthavaren.. Så jag skulle aldrig sälja till någon vuxen som skulle kalla hunden sin sons hund t.ex.
Skulle heller aldrig acceptera att barnet får gå ut självt, har stort ansvar för hunden..

Som spikes säger, de vuxna ska ha hela ansvaret, och träning med mera frivilligt för barnet, men med uppsikt av ansvarsfull vuxen.

Säger inte att ALLA barn inte klarar av en hund, men till saken hör att en säg 14-åring inte kan ta ett ansvar om något händer.
T.ex. hunden sliter sig och skadar andra hundar eller människor.
Tror du att din mamma skulle förlåta sig själv om hon släppte iväg dig som 15-åring och hunden gör som rottweilern i artikeln?
Jag tror inte det - Hade hon vart med hade det kanske inte hänt.
Kanske signaler inte missats, eller lästs fel.
Kanske din mamma fått en klar bild om vad som hände, barn berättar ofta saker till viss överdrift, eller utelämnar saker.
Risken är stor att hela händelseförloppet inte kommer med och en utredning bli luddig och ofullständig..

Det är så jag tänker.
Risker, orsaker och ansvar.

Eriiccaa
0

30# Ja,
Eftersom jag är minderårig och inte får skriva på kontrakt om sånt ännu.

spikes
0

32,Och det tycker jag är braFlört,alla unga är inte så ansvarstagande som du,utan skaffar sig nya intressen hela tiden och sånt måste man räkna med som vuxen.

thexclub
0

Givetvis kan inte alla barn hantera en hund, men det finns en hel del som växt upp med hundar eller bara har mycket kunskap om hundar överlag.
Fråga: Är det "bättre" men en 25åring som aldrig haft hund innan att ta ansvar över en egen hund, än en 16åring som haft hund hela sitt liv och har hundintresse?

Jag har gått ut med hundarna i vår familj och jag är egentligen inte vidare intresserad av hundar alls. Men jag har lärt mig hur man tyder signaler, vad man gör vid hundmöte, om hundarna jagar fåglar eller ej och så vidare. Jag vet vad som gör att jag måste hålla hårdare i kopplet, om man säger så.
Jag litar på våra hundar och att de inte anfaller "utan anledning". Och när de attackerar för att de känner sig hotade eller liknande så kan jag hantera det också, det är sällan något djur alls går till attack eller hugger oprovocerat. Då ska man kanske granska hunden istället för människan som är ute och går med den.

Hundar är inga stora farliga bestar som flippar ur närsomhelst, de kommer inte få fnatt och hugga sin ägare bara sådär.

the vanity, it becomes insanity

spikes
0

34,klart det är skillnad på en som är 16 och en som är 25 för vid den åldern är man mera mogen att handskas med den eventuella sorg som blir efteråt.

Du verkar ju ändå ha ett intresse eftersom du tagit till dig vad du lärt dig,det är långt ifrån alla som gör det eller får den lärdomen.

Eriiccaa
0

33# Exakt..
Plus att min mamma aldrig skulle låta mej skriva på ett sådan kontrakt.

alla kan byta intresse men om man verkligen är intresserad imon hund världen tror inte jag att det är så stor risk.
Eftersom jag tävlar aktiv lydnad skulle min mamma aldrig vara rädd att släppa ut mej med mina egna hundar då hon vet att dom ALDRIG skulle springa fram till något eller något sånt.

spikes
0

36,Och det är ju bra,men vad jag vill få fram är ju att skulle det nu hända dig eller dina hundar något som du inte kunde förutse eller tackla i en situation,så är man som vuxen mera rustad att ta sorgen och kosekvensen av det som hände…det behöver som sagt inte vara dina hundar som gör något.

Trollhassel
0

#37 men även den mognaden kommer ju olika tidigt.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

38,så då menar du att en som är 16 kan tänka som en i 20-årsåldern?…visst kan tonåringar te sig mogna men dom har långt ifrån den livserfarenheten ännu.

Eriiccaa
0

37# Jag kunde hantera min ''sorg'' efter att blivit hundbiten när jag var 11 och är inte hundrädd.
Och jag är mycket medveten om vad som hände och var som utlöste allt.
Och jag har aldrig skullt något på hunden då är det människan som har utlöst något.

spikes
0

40,Också jättebra,men  en vuxen tänker på ett annat sätt än en tonnis,skönt att det gick över för digFlört

Eriiccaa
0

41# Det är nog olika från person till person tror jag.

[Hilo]
0

Nu ringde min mamma - Grannhunden har bitit hjäl en liten hund.
Tjejen som äger honom är 17 år.

Hur ska hon nu på lättaste sätt klara av det?
Hon är inte myndig, och föräldrarna kan inte ta ansvar för hunden.
Hon köpte honom själv, hon tar hand om honom själv.
Polisen kom, och förhoppningsvis tog de med hunden.
Akilles ska i alla fall inte få träffa honom mer, oavsett om han är kvar eller inte. Hunden i fråga är 6 månader.

Visste att det skulle hända.
Hon är ingen bra hundägare, och dessutom för ung tycker jag för att äga en hund helt själv.

Det var dagens historia.

#32 Jo, men det var ju inte poängen i mitt inlägg…

spikes
0

43,Stackars arma tjej och hundGråter

Eriiccaa
0

43# Som sagt.. vissa ungdomar ska inte ha hund. Och tror det skulle hänt om den här människan var myndig också.

Fast nu orkar inte jag tjafsa med er då ni verkar ha otroligt mycket emot ungdomar.

spikes
0

45,Där har du helt fel,jag har själv 2 ungdomar så ta inte allt som kritik det mesta är fakta,du kommer själv att inse det när du blir äldre och få barn,för du verkar vara en klok tjejFlört

Eriiccaa
0

46# Jag har mer enfarenhet än vad många andra vuxna människor har.
Jag har nu jobbat på hunddagis i två år.

Och nu ska jag faktist ut med mina hundar HELT SJÄLV. Tänka sej.

[Hilo]
0

#44 Tjejen tycker jag inte ett dugg synd om. Hon ska inte ha hund. Så är det bara. Hade det vart myndighetsgräns på hundar så hade den där hunden säkert fått det bättre hos en annan. Hunden därimot är det synd om, och jag lider med familjen som fick sin lilla hund bokstavligt talat söndersliten. Hoppas hon lär sig.

#45 Jo, abslout skulle det kunna hända, men då hon inte är myndig får någon annan ta den största smällen. Det är min poäng fortfarande.
Hade det vart åldergräns - 18år - på hundköp så hade just den hunden säkert fått det mycket bättre hos en annan och inte en 17-årig tjej som vill ha en statussymbol.

För att bespara er frågetecken.
Hunden i fråga som gjorde dådet går ofta lös, av någon anledning.
Han är inte 100 på inkallningen, samt visat tendenser innan.
Den lilla maltesern (tror vi det var) var kopplad när den här stora hunden kom springandes..
Sen hade tjejen mage att skylla på malteserägaren! Skrikandes

Min bror kom hem mitt under bråket.

spikes
0

47,Det tror jag medFlört,ha en fin prommisGlad synd att du tar allt så negativt baraFlört

Eriiccaa
0

48# Det är just därför mina hundar står på min mamma.
Även fast det var jag som skulle betala.

[Hilo]
0

#50 Det blir i alla fall fel i mina ögon om något händer när DU är ute ENSAM med hundarna.. Sen om det är din grannes, eller dina egna hundar spelar ingen roll. DU har avsvaret, och det är DET jag inte gillar.

Eriiccaa
0

51# Fast mina hundar skulle aldrig få för sej att göra något sånt. Men dom skulle självklart försvara sej om någon hoppar på dom.
Jag kan säga dej att mina hundar springer inte med än fem meter ifrån mej.
Dom har aldrig visat något aggresivt överhuvudtaget.
Så för mej tror jag inte att det händer.

[Hilo]
0

#52 Hmm, det är just sånt som oroar mig. Om du visste hur många ägare som säger så om sina hundar, och vips!
Kan nämna tre fall såhär på stående fot om du vill?
Jag skulle aldrig säga så om mina hundar, man kan aldrig veta från situation till situation. Jag gör bara mitt bästa för att vara en så bra och ansvarstagande matte som möjligt till mina hundar.

För att förtydliga det hela ännu mer.
Jag är 21 - Jag gick ut själv med hundar när jag var 15 - Nu inser jag hur fel det var egentligen. Vad som helst kan hända..
Så jag är inte så gammal egentligen. Ändå tänker jag så numera.

Eriiccaa
0

53# Men eftersom mina hundar är anpassade för att leva i det samhället jag lever i. Mina hundar skulle aldrig kasta en blick på en hund som morrar. Dom har lärt sej att dom hundarna är ingeting värda i deras värld.
Mina hundar kan trängas ihop på en tunnelbana med ett antala hundar. Dom skulle lägga sej bakom mej och sova. Dom litar 100% på mej att jag skyddar dom. Vilket jag gör också.
Jag har varit med om att sära på hundslagsmål och mina hundar har aldrig varit inblandade i sånt.

Visst kan allt hända. Men under dom två åren jag har haft min första hund så har hon aldrig visat en tedens till att lägga sej i någonting. Hon litar som sagt på att jag klara av allt. Och det gör även min sex månaders valp redan.

spikes
0

48,håller inte alls med dig där gränsen är 18 föräldrarnas hade kunnat avstyra köpet från början alltså DERAS ANSVAR,ursäkta mig men detta var lite snudd på empatilöst påstående från dig…min åsikt.

Annars är det tragiskt att det hände,men jag antar att tjejen inte hittade något annat att komma med än att skylla på den andra ägaren,så funkar människor när dom kommer i trångmål och ren chock.

Jag tycker nog att hon har fått sitt straff som får leva med detta resten av livet….obs!!! jag har nu inte sagt att det är fruktansvärt för de andra inblandade!.

[Hilo]
0

#54 Nope, jag köper det inte. Du kan försöka övertala mig hur mycket du vill, men jag skulle i alla fall aldrig lita så blint på en hund.

Två år är heller ingen lång tid.
Visst, säger inte att det kommer hända något, men att tro sig veta att det inte kommer. Det blir lite… vad ska vi kalla det.. trångsynt är fel ord, men i brist på annat.

En av hundarna var 8 år när han första och enda gången högg en annan hund.
Han bodde tillsammans med sina ägare i ett hundtätt samhälle, åkte ofta tåg och buss. Barna kunde göra vad de ville med honom och han var jättesnäll emot andra hundar. Lekte med alla och tog det lugnt med Valpar som han träffade..
Ägaren tänkte precis som dig, och vips, en dag när de var ute så högg han en dvärgspets över ryggen och bet igen käken och krossade ryggraden.
Hunden kördes till vet för koll. Hundar kan ju bete sig om de har ont eller dlikt. Men han var kärnfrisk och efter avlivning så visade det inget efter heller..

Det var en historia - Några kommentarer?

Erfarenheter gör en människa vis, och både du och jag har MYCKET att lära..

Eriiccaa
0

56# Men du vet mina hundar får en hälsa på andra hundar. ( Förutom dom som dom ägarna jag känner. Mina hundar får ALDRIG ta första steget. Jag är ledare och jag bestämmer. )
Och jag är otroligt kinkig med människor dom jag hälsa på också.

[Hilo]
0

#55 Känner ingen empti för tjejen för jag känner henne och pratat med henne om div. saker.
Jag vet hur hon tänker.
Hon är en sådan människa som köper en "kamphund" för att det är coolt.
En hund ska ha kätting och bara vara muskler och tänder.
Hon hade en schäfer innan, som bet en hund, vet ej om katten klarade sig. Det hon hade att säga var
"Rätt åt hundfan, borde veta bättre att gå framför min hund!"

Så ber om ursäkt att jag saknar empati för människor som tänker så, och behandlar djur som skit.

Ang hennes föräldrar, mamman knarkare och pappan finns inte i bilden (fanns inte förr i alla fall)
Hon har en del anmälningar på sig, och just nu vet jag inte om hon bor hos någon annan än sin mamma.
Inget jag tänker gå in djupare på för jag vet inte hur hon har det ställt med socialen för tillfället.

[Hilo]
0

#57 Ja, samma sak med 8-åringen. Era historier är änsålänge väldigt lika.
Några andra kommentarer?

Dessa människor är väldigt duktiga hundägare och aldrig haft problem med andra hundar innan.
Så några dåliga ägare är de inte heller.

spikes
0

57,Men bygger inte du upp dina hundar med förtroende i stället för ledarskap?…det trodde jagFörvånad bara en stilla undranObestämd.

Sen undrar jag en annan sak,om du nu är mera mogen än många vuxna,varför ser du då inte att vi skriver om tonåringar som inte fått lära sig hantera hundar?,alltså inte om dina hundar utan andra hundar som mycket väl kan gå på dina hundar?.

Eriiccaa
0

59# Men nu känner du inte mina hundar för fem öre.
Dom tillbringar sina liv med mej dag som natt. Jag tror att jag kännse dom väl och vet vad dom skulle göra.
Jag vet exakt vad jag har i kopplet.

spikes
0

58,Men alltså är det synd om denna tjej också,det kan ju vem som helst räkna ut,men det är som sagt min åsikt

Eriiccaa
0

60# Bara för att jag är ledare betyder det inte att mina hundar inte har förtroende för mej?
Men anledningen till att jag är '' ledare '' ör för att mina hundar inte ska känna sej tvungna att ta en roll. Alla är lika värda i deras värd.

Jag tycker att ni har tagit alla över en kam. ( Alla som är under 18 får inte gå ut med någon hund utan vuxens sällskap, vilket jag tycker är det sämsta jag har hört )

Jag har haft många hundar som vill mina hundar illa ( många för att dom är länghåriga och har mycket päls för ögonen och kan inte läsa av dom)
men jag står alltid mellan. Jag har blivit hundbiten ett antal gånger pga att jag inte tänker mej för när någon vill min hund illa utan att jag istället går mellan och släpper mina hundar och tar den andra i kopplet. Har funkat umärkt dessa gånger.
( Mina hundar är itne dumma som går på hunden för att dom själva är lösa)

[Hilo]
0

#61 ****** i om jag känner dem eller ej. Jag vet att saker kan hända. Även med dina hundar. KAN - nyckelordet.
För mig är sådana tankar samma sak som att tänka att man inte behöver bilbälte för att man kör bra eller för att det gått så bra innan.
Helt åt fanders galet enligt mig.

Men jag lägger ner där, då du verkar inte förstå min poäng, du lär sig, och får erfarenheter som äldre, och kanske tänker annorlunda sen Glad

#62 Kan tycka synd om henne med den barndomen hon vart med om. Men ang hennes hundägande, och händelser kring det, nej.
Så det beror på vinkel för mig.

Lucifer06
0

Varför generalisera över att ungdomar under 18 är värdelösa med hund? 

Allt är ju individuellt.
Känner att jag personligen inte riktigt platsar i eran ungdomskategori…

http://www.eyeam.se

Freke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#47 Hur tänker du nu??

Se som så, Jag (Freke) är 44år har haft hundar i familjen i hela mitt liv, jobbat med hundar och hundproblem i hela mitt vuxna liv över hela världen, har åkt runt i olika länder och studerat hundhållning och hundproblem, jag anser mig ännu inte kunna hundar i alla situationer då jag varje dag lär mig något nytt genom att se saker på annorlunda sätt och med andra ögon för varje gång något inträffar.

Så dina två år på hunddagis motsvarar mina 24år med hundar proffesionellt och 8år på resande fot världen över i alla olika länder där varje land har olika problem? Det enda som är genomgående är att det är ägare som misstolkat signalerna hos sina hundar eller haft en övertro på sina hundar genom att resonera som så här

- Att min hund skulle aldrig!

Det finns åter igen bara två hundar i världen som är 100%.

Ena står i bokhyllan och är av porslin och den andra är av teddy och ligger i sängen.

Sen har jag inget emot att Barn, Ungdomar lär sig att hantera hundar och att dom lär sig tidigt vad och vilka skador en hund kan ställa till med.

Alla Hundar är inte snälla, och alla hundar har inte samma signaler.

Hur ser du att min hund är vänligt inställd, om du nu kan läsa andras hundar, rent generellt???

#61 Det är jätte bra att du vet vad du har i kopplet! Vet du vad den som du möter har i kopplet oxå??
Om vi skulle mötas, vad skulle du då säga att jag har i kopplet???

Hälsn. Freke

Eriiccaa
0

66# Det jag menar är att ni inte kan säga att en som är under 18 år inte ska få gå ut med sina EGNA hundar.

Min två år på hunddagis är mycket mer än vad 56åringar som har haft hund hela livet.

Och om jag skulle möta någon med en annan hund skulle mina hundar inte ens titta på den/deras hundar.
Och om inte den perosnen i frågan inte kan hålla i dens hund och den kommer fram till mina kanske man ska börja tänka varför den har hund om den inte orkar att hålla emot.

Jag kan ju också säga att min mamma har ett eget företag där hon jobbar med hund hela dagarna. Och jag har varit hjälp instruktör på många av deras kurser. Så läsa hundspråk är väl något jag kan.

Freke
0

#65 Det är inte en generalisering, vissa här kanske gör det..

Men det är ett försök att öka medvetenheten hos föräldrar om vad som KAN hända och vilka spå det sätter i den som råkar ut för något.

Även jag har blivit hundbiten x-antal gånger, av alla olika raser och i olika situationer.
Med både vuxna och unga som hållt i kopplet.

Har varit med om massvis med olika former av attacker, i olika figurerade och provocerade situationer men även i det motsatta.

Jag har själv barn i 17, 10 och 5års åldern och vi har hundar och andra djur och barnen får vara med och lära sig vad vi kan och lyssna på vad andra kan och ta med sig den kunskapen i livet och förhoppningsvis bli ansvarsfulla vuxna någon dag!

Och även den som är 5, 10, 17 eller 29 eller som jag 44 eller som min mamma 72 så lär vi oss något nytt varje dag, finns bara en dag då vi kan allt för våra egna liv……

Det är den Sista dagen i var och ens liv

Hälsn. Freke

thexclub
0

#66: Jag tar förgivet att folk som är ute med en hund har koll, och om hunden inte är vänligt inställd så ska man kunna hantera den ändå.
Det spelar väl ingen roll ifall jag är under eller över arton om  jag möter någon som inte kan kontrollera sin agressiva hund, den lär ju reagera likadant hurs0mhelst. Förvisso att jag kanske skulle vara starkare ifall jag var 30 år men det är den enda fördelen jag skulle kunna se.

Människor lär sig olika saker olika fort, en tolvårig flicka kan kunna hantera en hund lika bra som en 37årig man.
Och det med att "hantera sorg", samma sak där. Vissa människor är starkare psyiskt och jag tvivlar inte på att det finns tonåringar som hanterar sorg bättre än vuxna människor, precis som att det finns vuxna människor som hanterar sin sorg bättre än ungdomar.

Jag säger inte att alla ungar ska ha varsin hund och få gå ut hur de vill med den, men det finns unga som kan ta hand om hundar. Det är löjligt att säga att alla under arton inte skulle kunna sköta om en hund rätt, man kan inte sätta en "regel" för att man måste vara arton för att kunna gå ut med en hund ordentligt.

the vanity, it becomes insanity

Lucifer06
0

Jag måste styrka #67ans hundkunskap!

Sen en fråga…
Hur ska alla ungdomar lära sig och bli ansvarsfulla hundägare som vuxna om de inte får erfarenheter som unga?

Jag själv är 17,5 år gammal nu och jag hade ABSOLUT INTE varit en lika duktig hundägare/hundtränare utan mina erfarenheter från yngre år.

Ska de vuxna skydda barnen hur länge som helst?
Det är lika traumatiskt för ett barn att hunden hamnar i slagsmål som att gunga, ramla och få hjärnskakning…

[Hilo]
0

#67 Om du tänker så - Då kan jag på rak arm säga att jag kan sååå mycket mer än dig inom hundvärlden.
Jag har jobbat på hunddagis.
Haft hund hela livet.
Jobbar nu på hundhotell samt en kennel för rottweilers.
Jobbar som handler på utställningar.

Så då undrar jag varför du säger emot en som vet mer än dig?
(Enligt dig själv)

Även där misslyckas agrumenten.
Hur kan du säga att du vet mer än en 65-åring som haft hund hela livet för att du jobbat på hunddagis i två år??
Vad vet du om dennes erfarenheter, utbildning och livsstil?

Sen är jag nyfiken på hur gammal du var när du började, eftersom du säger att du inte är 18 än, men jobbat på hunddagis i två år?

[Hilo]
0

#70 Ska de också få lära sig köra bil på egen hand?

Jag menar att ungdomar visst kan få hunderfarenhet. Med hjälp av en vuxen som håller koll en bit på vägen.

Eriiccaa
0

71# Du behöver absolut inte veta min ålder. Du har inte med den saken att göra.

Jag har också haft hund hela livet.
Min mamma har hunduppfödning ( uppväxt i valplådan )
Jobbar på hunddagis
Är handler på utställning
Går hjälp instruktör tre gånger i veckan på olika kurser.
Tävlar aktiv inom lydnad även i högra klasser.

Freke
0

Nu visar du precis den omognad som ett ungt barn gör!

#69 Håller med dig fullt och fast.

Visst är det så att det är oerhört individuellt, men det är ändå så att man måste ta med i beräkningarna att hur mycket vana, kunskap en person än besitter så kan man aldrig vara berädd på vad man möter!

Och nu Ericcaa..

Ber jag dig att tänka lite mer än vad näsan räcker innan du svarar!
Hur ska din Mammas företag och hennes kunskap rädda dig eller dina hundar om du möter något psykbryt med en liknande hund som jag håller i?

Min är trots allt en Best på 60 tuggfriska kilon, inte för att han skulle få bita vare sig människa eller annan hund! Men det är mitt VAL.

Rasen och blandningen är av media kallad för Sveriges farligaste hundras och har enligt dom en förkärlek att bita sönder hussar och mattar samt hugga ihjäl allt som kommer i deras väg!

men fråga AnneN som träffat min om han var bettbenägen??

Hälsn. Freke

Eriiccaa
0

74# Men du Freke jag bryr mej inte om din hund. Det är inte den jag pratar om.
Och jag tänker inte fråga någon om hur den är för det är inte något som intressrar mej.

[Hilo]
0

#73 Bara nyfiken på vilken typ av anställning du har. Då de hunddagis jag jobbat på inte tar in folk under 18. Men du behöver inte svara. Var bara nyfiken på hur du jobbar inom dagiset.

Ja, och en 65-åring med samma erfarenheter?
Hur kan du säga något sådant om folk du inte ens vet något om.
*Lite översittarfasoner?

Ja, då ligger vi väl på samma nivå, fast jag är 21, och du under 18.
Mer livserfarenhet. Men jag går fortfarande inte runt och säger att jag kan mer än den och den, för jag har ingen aning om hur andra människor gjort eller hur de har sig.

Jag ser snarare upp till de äldre, som har samma erfarenheter som mig inom hundar, för att jag vet att de vet saker jag inte tänkt på.
Lärt mig så mycket under mitt ganska korta liv, och jag har mycket kvar att lära. Det har du med.Glad

Här finns en MASSA kunnigt hundfolk, spikes t.ex.
Visst, vi kanske inte alltid håller med om samma saker, men jag tycker inte att hon är bättre eller sämre än mig, bara mer erfaren inom säkert fler hundområden.

Freke
0

75 åter igen…

Du förstår inte resonemanget.. Vad och varför?

Men du kan hundar!!

Hälsn. Freke

Eriiccaa
0

76# Roligt att du är nyfiken på min anställning. Men som sagt jag tycker inte du har med den att göra.

Du har säkert mer livsefarenhet och jag ahr mycket kvar att lära.
Jag känner otroligt många människor inom hundvärlden och delar efarenheter med dom och hur dom skulle hantera en viss situation.

Tyvärr hör inte jag hemma på blandrashundar. Svarade endast på den här tråden då jag inte tycker man kan säga att barn under 18 inte ska få gå ut med en hund själv eller inte träna den heller.

[Hilo]
0

#78 Nej, du slipper svara, men hoppas du förstår då att jag själv kan bilda min uppfattning?

Ja, men det säger inte mig ett skvatt!
Jag känner också många inom hundvärlden. Några bra, några mindre bra. Men oavsett om man delar uppfattningen så är det fortfarande sig själv det faller på tillslut.

-Antar att du heller inte tänker svara på vilken hundras din mamma föder upp, eller vad hennes kennel heter?

Det har inget med tråden att göra, men jag frågar alltid när folk säger att de har, eller någon i familjen har uppfödning av hund eller katt.

Freke
0

För oss som lever med och för hundar så finns det inget rasbetingat i problemen?

Så varför hör du inte hemme bland blandrashundar?

Då Problemen är oansvariga föräldrar och barn med en övertro på sig själva.

Och om du nu delar erfarenheter med din otroliga mängd människor, kan du då inte fråga dom först innan du svarar nästa gång?

Om hur angreppet som Tråden startade med, skulle ha kunnat sluppit en 11-åring med sönder trasad arm, ben och en avlivad Rottweiler!

Hälsn. Freke

Eriiccaa
0

79# Bilda din egna uppfattning du.
Det spelar inte mej någon stor roll då jag har sanningen framför mej.

Men som sagt. Jag hör inte hemma på blandraser.

Eriiccaa
0

80# Då jag inte tycker att man blir trevligt bemött på den här sajten kanske?

Karizma
0

Jag har inte tänkt på att det kan fara fram en hund så där. Fick mig en fundarare. Men detta med olycka det kan ju hända i allt typ jag tävla hoppning mycket när jag var 12-18 år var riktigt duktig på hoppning o dressyr men tävla bara i hoppning o fältävlan och körde ponnytrav. Har vart med o sätt en o annan olycka på tävlingar och på träningen både personer o hästar har skadas. Nu säger jag inte att bara för man har liten hund kan man släppa vind för våg ut ett barn för det gör jag inte. Det handlar om kortis promenad 10-15min. Men jag vet lite vad ni menar med. Vart lite OT där men hoppas ni förstår min synvinkel lite :)

#5 tragisk olycka :-C

Sen vill jag oxå säga vara 18 år för att gå ut med sin hund det låter lite väl löjligt inte för man ska kunna hanska en olycka bättre för det gör man inte. Det är helt olika hur man hanskar den delen. jag är rätt hård så dels för att jag lärde mig vid 10år att hur det är att minsta min far. Min syster hon därimot gråter för nästan allt hon kunde inte hanska detta med att ta bort sin hund men ett måste pga sjukdom det var jag som fick åka och avliva han med hennes man jag valde att göra det för se att han somna bra o kunna trösta min syster med.

Freke
0

#81 Sanningen är trots allt att en Hund är avlivad och en pojke sönderbiten..

Och den sanningen har alla framför sig

Men det var en renrasig Rottweiler som bet, ingen blandras

Hälsn. Freke

AnneN
0

Vill bara påminna alla om att hålla diskussionen till sakfrågan inte personfråga.

_**/Mvh Anne

Eriiccaa
0

84# Ja. Så mycekt vet jag också.

Men som sagt tycker inte jag har blivit trevligt bemött på den här sajten. Och då känns det som inget för mej.

Lucifer06
0

Om det nu inte handlade om en blandrashund som bet, varför har du postat tråden i blandrasforumet?
Posta det allmänt i "Hundar" istället.

Eriiccaa
0

87# Haha :P

AnneN
0

#87 här är inlägg om renrasiga hundar lika välkomna som inlägg om icke renrasiga, denna sajt är icke hundrasistisk!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

[Hilo]
0

#87 Hund som hund, sen är han Medarbetare på sajten.

Spelar det egentligen någon roll?
Hade lika bra kunnat lägga upp artikeln på kaniner iFokus som en OT-tråd bara för att sprida artikeln.

Karizma
0

Ne det tycker jag inte spelar någon roll :) Hund som hund inte 17 blir den mer hund bara för den är renrasig :D

[Hilo]
0

Precis Karizma Glad

Eriiccaa
0

90# Förlåt.. Men vad spelar det för roll om han är Medarbetare?
Ska han få lägga upp vad han vill bara för det?

[Hilo]
0

#93 Det handlade väl inte om det. Han är för det mesta bara aktiv på den här sajten, här känner han medlemmarna bäst och ville dela med sig.
Finner du artikeln stötande får du ta det med Sajtvärd om du tycker artikeln är olämplig.

Karizma
0

#93 Jag tror att denna diskus hade ägt rum iaf ovasett kategori den hamna i :)

Igen som vet hur det gick med pojken tänkte om han vart svårt biten i armen kanske vart mer biten?

Eriiccaa
0

94# Okej.
Men jag tycker du gjorde så det lät så speciellt att han var Medarbetare bara.
Förlåt för att jag frågesatt det.

Eriiccaa
0

95# Jag förstår inte din komentar.

[Hilo]
0

#96 Du får ifrågasätta hur mycket du vill. Jag påpekade det då en Medarbetare oftast är mest aktiv på den sajten denne är just med arbetare på, inget annat. Glad

Det jag sen reagerade på var din kommentar "Lägga upp vad han vill"
-Det är ju inget onödigt, eller stötande han lägger upp för att jävlas.

Eriiccaa
0

98# Men det kändes som du menade att han typ var en grad högre än alla andra.
Och jag förstår nu vad du menade med det.

Karizma
0

#97 jag menar att denna diskution hade ägt rum iaf även om han la den under hundar-katigorin :)

Eriiccaa
0

100# Okej.

[Hilo]
0

#99 Haha nej, men bra att du förstod Glad

Eriiccaa
0

102# Det var därför jag reagerade på det du skrev. Glad

Freke
0

Till alla som har åsikter!

Så kanske jag ska förklara vad saken handlade om!
Allt handlar om att ett barn på 11 år har blivit biten allvarligt och förutsättningarna som denne 11 åring hade mot sig var att han sparkade boll framför en Rottweiler som en jämnårig höll i.

Till saken hör att Rottweilern endast var 10månader och troligen tyckte ägaren till denne att det var okay att skicka ut en 11 åring med den annars skulle han nog inte fått det?

Rätt eller fel?

Händelsen är bara tragisk och onödig och skulle inte ha behövt hända.
Ägaren mår säkert lika dåligt som den som blev biten och det var nog minst lika jobbigt för den som höll i kopplet!

Och vidare..

Ja jag skriver vad jag vill och om vilka raser jag vill vilket är min och alla andras fri rätt och så länge det inte brter mot svensk lagstiftning eller sajtreglerna är det någon som har frågor på det eller invändningar mot det, så PMa mig så ska jag ge ett utförligare svar om vad och varför.

Sen är det var och ens egna fria val att ge sig in i diskussioner och om man inte kan ta att bli ifrågasatt kanske man inte ska ge sig in i diskussionen. då vi än så länge lever i ett fritt land och har ett fritt Internet.

Hälsn. Freke

Karizma
0

#104 du har så rätt i det du skriver, mycket tragist detta.

Xondah
0

Orkar inte läsa hela tråden..

Men självklart ska man kunna gå ut med hundar om man är minderårig.

Jag fick min jrt när jag var 15 år, ett år senare attackerades vi av en rottweiler korsning. Jag klarade ut de. Alla under 18 år är inte omogna och inte kan ta ansvar eller reagera i händelser.

Alla ni som är imot…gick ni  ärligt inte ut med någon hund ensam föränn ni fyllde 18 år?

[Hilo]
0

#106 Jag gjorde det, men nu tänker jag annorlunda. Då kunde jag omöjligt tagit hela smällen av en händelse. Nu kan jag utan problem stå för, samt stå för hela kalaset själv, vilket är omöjligt som omyndig.

Jag säger inte att alla minderåriga inte kan ta hand om en hund, men jag ser bara från det hållet att händer något.
Ja då står fler personer som ansvariga än nödvändigt.

Nu har jag förklarat och de som inte förstår ändå.
Jobbigt, men nu börjar det bli uttjatat Glad

Eriiccaa
0

107# Haha.
Fast jag håller med dej även fast jag är minderårig.

Vissa ska inte ha hund. Och om inte föräldrarna tar något ansvar tycker jag det är helt fel.
Andra ungdomar tar mer ansvar och då tycker jag att dom ska kuna få gå ut med en hund.

spikes
0

Har varit och flaxat ikväll och har just kikat in i denna tråden.

Alltså ni som är yngre sluta upp att se ner på er själva,ingen!!! här har sagt att man inte ska kunna gå ut med sin hund bara för att man är under 18…106 hade du läst inläggen hade du sett det.Så låt nu åtminstonde den diskussionen vara,ni begriper när ni blir äldre hur vi gamlingar tänker.

För hur det nu än är så är detta viktigt att diskutera på ett forum,åsikter kommer fram och en del tänker till.

Till slut Freke har så rätt när han skriver att det endast finns 2 hundraser som är till 100% lydigaFlört

Karizma
0

Ja, det är så sant Lena jag fick mig en funderare du ger mig iaf en bra vinkel hur lätt det är att det kan hända något även när man har en liten hund. Men jag anser inte att bara för man är 16år  och upp i ålder kan man hantera en chock bättre dok kan man om man nu känner hunden hantera den bättre och förhoppningsvis även kunna lite hundvett med.

Xondah
0

Och jag tänker att kunde jag när jag var underårig finns de fler. :) Jo de är sant, men många unga som har hundar har ju föräldrarna med sig så att säga i kostnader.

I mitt fall var de så när jag var minderårig. Men jag förstår vad du menar. :)

AnnL
0

Jag tycker att det är hemskt det som hänt. Skulle aldrig släppt ut en 11 åring med en Rottis.

Men jag har mött vuxna människor med stora hundar som är aggresiva. Dom klarar knappt hålla in dom när jag går förbi även om jag går en bra bit ifrån.

Kan bara hålla med Zabelle att här på sajten finns många duktiga unga hundägare. Tycker inte heller att man kan sätta en åldersgräns. Har mött ungdomar som är mycket duktigare med sina hundar än vuxna.

Och visst kan det vara svårare för en yngre person att bearbeta en olycka.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

spikes
0

Klämmer in en sann story till här, för det finns många vuxna också som släpper ut sina hundar med småtjejer som ringer på dörren och frågar om dom får gå ut med vovvenFlört.

När mina yngsta söner gick i 5-6 klass så var det 4 tjejer i klassen som ringde på våran dörr stup i ett och ville gå ut med någon av våra hundar,när dom inte fick gå ut med de 2 stora så tyckte dom att dom åtminstonde kunde få gå ut med yorken som var så liten.

Jag sa alltid nej för skulle det hända hunden något så skulle ni inte må bra efteråt.

Det resulterade i att mina söner blev trackasserade i skolan pgr av det,men jag hade ju förklarat för dem varför, så dom förstod även om det var jobbigt för dem.

Det slutade med att jag pratade med lärarinnan om det, och gick upp i skolan och höll ett föredrag för klassen och mycket annat inom hunderiet…riskerna osv osv…då slutade trackasserierna.

Alltså jag tycker jättesynd om barn som inte får/kan leva upp med djur i allmänhet jag stannar alltid upp så dom får hälsa om dom vill,men det yttersta ansvaret ligger alltid hos mig.En vuxen är eller ska vara bättre rustad för en kris av något slag och det har ju med mognaden att göra.

Jag håller helt med dig där Ann det är om möjligt ännu värre när man ser vuxna som inte kan handskas med en hund.Och visst sjutton har vi duktiga ungdomar här och dom finns på många ställen också,men då har dom ett genuint intresse för sina hundar,sen finns det dom som har intresset men ändå inte fullt ut,och dom finns det lika många av precis som vuxna som tappar intresset när det börjar köra ihop sig..

OBS! Detta gäller inte er ungdomar som lämnat era åsikter här!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.