Avel..
Fortsätt diskussion om avel på hundar utan bakgrund o.s.v… Tidigare inlägg ligger i tråden "Ang. parning"
Tråden - Ang. Parning
Men då undrar jag - Vad man nu missar i alla tester man gör på hunden.
Blodprov, DNA-test (om man nu vill), röntgar, tillsammans med en massa annat.
Det går att se om en hund är bärare av en sjukdom men har den inte.
Borde inte det ändå vara ett ganska bra skydd, och en betryggelse?
Är hunden fri på alla de punkterna. Då är ju risken liten att valparna blir sjukare.
#1 Men kan inte sjukdomarna ändå finnas i generna, och komma fram senare?
#2 Det är det jag menar med bärare. Är man fri från sjukdomen och ej bärare så borde ju valparna bli fria 
#3 Så om h*n inte bär på den sjukdomen kan den inte gå vidare? Det tror jag inte riktigt på..
#4 Det finns ju inget att skicka vidare, om hunden inte är bärare.
#5 Men det låter helt fel.. Det är ju inte rätt att t.ex avla på en hund om dens syster/bror har en sjukdom? Jag tror inte man kan upptäcka dolda sjukdomar genom att ta blodprov/DNA-test..
I en kull - Säg att pappan är bärare, och mamman inte. Valparna föds.
-Hälften av valparna bär på anlaget, den andra hälften inte.
Ingen blir sjuk i sjukdomen, utan förblir bärare.
Jag tror inte att det blir några problem för de icke bärande..
Sen om man väljer eller inte väljer att avla är ju upp till var och en.
Säg att häften av valparna dör, av naturliga orsaker.
Ska man då inte avla på den överlevande hälften, ej bärare, för att de döda valparna kan vara bärare?
Att ej vara bärare betyder just att man inte bär på det anlaget.
Vare sig det gäller färg eller sjukdomar…
Nu är jag inte hajj alls på blodprov men om jag nu tar blodprov vad är det jag vill dom ska kolla upp? Är ju en sjuhelsike sjukdomar som finns :S Vad är det som man ska akta sig för epelisi,allergier hjärta leder osv? bara nyfiken :) Och tar alla nu som avlar renrasiga hundar detta prov? låter inte som det eftersom många även där är sjuka.
#8 Precis.
Man kan be dem testa för vanliga sjukdomar och rasrelaterade sjukdomar.. Så brukar man ju ha en rätt bra karta över sin hunds hälsa.
Empisen - Fick svar nu från en uppfödare.
Nej, är den inte bärare kan den heller inte föra vidare sjukdomen.
-Alltså, är hunden inte bärare av sjukdomen, även om sjukdomen kanske finns hos släkten, så spelar det ingen roll.
#10 Då fick jag lära mig nå nytt! Har alltid velat ha Hugo i avel men hans syster fick en knäsjukdom (vanlig sjukdom för rasen) så jag trodde att han bar på den..
Men då ska jag faktiskt ta å kolla det där.. Hur mycket brukar det kosta med blodprov och det där?
#12 Jag har ingen aning du.
Aldrig gjort en full scanning 
#13 Oki
Var det din uppfödare du tog kontakt med eller?

hhhmmm…nu får ni en länk.. på den sidan under genetik kanske ni kan läsa lite.. i annat fall kanske ni kan maila henne å fråga lite kring genetik osv..
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#14 Nej, jag har blandraser, omplaceringar så jag har ingen aning om vilka uppfödarna är. 
Dock får man ju se lite till sjukdomarna.. HD/AD är väl undantaget i det här fallet t.ex.
#15 Hittar ingen i länken… Nästan allt var under konstuktion, sen var det färg..

# 17 Sorry!
suck..såg det nu..hon håller på att bygga upp sidan.Ska tänka eft om jag kommer på någon annan länk då.
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
#16 Vad är HD/AD.. Vet bara att det finns nåt som heter AD/HD.. x'D
#18 Jag frågar lite uppfödare, redan fått ett svar, ska se om jag får från fler, men tack ändå 
#19 HöftDysplasi/ArmbågsDysplasi.
Schäfrar och retriviers ska normalt röntgas för detta.
(Med flera raser)
Höftfel med andra ord 
#21 Jahaa, okej 
#22 Inte lätt alla gånger
Det är en av anledningarna till att jag inte vågar köpa en schäfer idag.
Haft en innan och skulle gärna ha en igen, men är inte sååå insatt att jag skulle känna mig 100% säker idag.
Om jag skulle bli för sugen har jag ju kunniga vänner, men just nu har jag två hundar, så det får räcka, hehe.
#12 Vad är de för knäsjukdom som är vanlig för jrt? Har aldrig hört talas om någon vanlig knäsjukdom hos jrt. :s
#26 Dom har en rassjukdom som har med knäna att göra. Helt säker på det.
#27 Vart kan man läsa om de?
Om detta var något vanligt förkommande borde de ju stå på ras klubbar osv? Och hittar inte en antyden på knäsjukdomar någonstans.
Tycker de är märkligt bara med tanke på att vanligt förkommande sjukdomar brukar uppmärksamas.
#25 Tack!
-Utdrag från artikeln
Föräldrarna till min valp är "fritestade" för en viss genetisk sjukdom. Vad betyder det?
Det betyder att båda föräldrarna är fria från sjukdomsanlaget man har testat dem för. Din valp kan därmed inte insjukna i den testade sjukdomen.
Men tänk på att DNA-testet är specifikt för den sjukdom som man har testat för och säger ingenting om hundens övriga hälsa, kvaliteter eller brister.
Det gav väl ett rätt bra svar på frågan..? 
#27 Har du någon bild på Hugo?
Har han höga eller låga ben?

#27 Kan det vara patellaluxation du menar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Empisen, om de är patella som Hugos syster har hitta jag dehär.
"Patella luxation är ärftligt. Man vet inte exakt arvsgång, troligtvis ploygen arvsgång. Individer med patella luxation ska inte gå i avel och helssyskon och föräldrar med stor försiktigthet, helst inte alls."
#31 Sorry Anne, såg inte att du länkat till de, tog lång tid på mig att skriva. :)

#33 ingen fara 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vet man som du vad systern har för sjukdom nu Emelie tycker jag du kollar upp om din hund. Och det har med knäna o göra det Anne #31 skriver så ser man det mycket tydligt benet fastnar till på dom. Kan man värkligen ta blodprov på det? Nee det tor jag inte 
Ett annat svar från KenneliFokus
Men som sagt så sa jag ju vilken sjukdom, och vilket typ av anlag det handlar om, genetik är ju so bekant en invecklad historia
(för de som inte kan
)
#31, #32 Nej.. Det är en sjukdom där knäskålen "går sönder" alltså blir små flisor.. Två hundar jag känner har råkat ut för det, En är JRT blandning och den andra renrasig JRT (Hugos syster) Har ingen aning om vad den heter…
Nästan alla raser har rassjukdomar, JRT´s rassjukdomar har jag läst ur en hundbok.
Då låter det som att du behöver göra en rönken på knäna för kolla att han är ok att avla på och ställ ut det ger reklam för att han är fin med :)
#37 Ush fy vad otäckt de verkar, tycker de är så konstigt att man aldrig hört om de.
Skulle väldigt gärna vilja läsa om de, men jag hittar ingenting. :/ Kommer du ihåg vad boken heter:)? Vad händer med hundarna, alltså kan dem opereras bra eller måste de avlivas?
#37 jag tor du kan kolla upp detta med din uppfödare o ta reda på vad det är du ska kolla upp med :)