Gnällspik deluxe!
Prillan är nu drygt 4 månader och fungerar för det mästa utmärkt i alla situationer. Det finns dock et litet problem. Hon är så förfärligt gnällig! Hon gnäller för att väcka oss när vi sover, inte nödvändigtvis för at hon måste ut. Hon gnäller när hon inte får uppmärksamhet, hon gnäller när hon vill upp/ner från soffan. Gnäll gnäll gnäll! Gnäll på promenaden när det är lite för regnigt, gnäll när hon inte får som hon vill.
Är det rätt att ignorera henne när hon gnäller eller ska jag trösta henne ock ge henne vad hon vill ha?
Hon är dessutom en av de envisaste hundar jag någonsin träffat! Jag älskar henne för den hon är och skulle inte vilja ha en annan personlighet på henne men hon är tvärsäkert superbestämmd och envis. lite jobbigt ibland men så är det.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Om du tröstar och ger henne det hon vill då hon gnäller så lär hon sig väldigt snabbt att gnäll = får som jag vill.
Skulle nog bara uppmuntra gnällandet i sådana situationer som det kan vara bra för dig som hundägare, tex om hon gnäller då hon är nödig och behöver ut.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har aldrig tex. matat henne vid bordet när hon har gnällt, men hon gnäller förtvivlat i allafall.
Vi har uppmuntrat henne att gnälla när hon är nödig men hon har börjat gnälla när hon bara känner föratt gå ut och leka eller åka bil. Lite jobbgt eftersom man inte har tid att gå ut helatiden. Svårt att veta när hon är nödig och när hon bara är ivrig också.
Med Vänliga hälsningar
vet du att hon inte är nödig eller annat så be henne gå och lägga sig och noncha henne,hon känner säkert från er att gnäller jag så får jag som jag vill…bushund

Ska börja med det. Lilla älskade Prillan. Hon är så smart!
Med Vänliga hälsningar
hehe smarta rackare :)
Om det är uppmärksamhet hon vill ha så får man sätta hårt mot hårt. Vissa hundar kämpar för all sorts uppmärksamhet, vilket innebär arga blickar och "nej", "sluta" osv :P Bara för att man inte ser glad ut betyder det inte att hunden uppskattar uppmärksamheten man ger dom.
Ignorera helt och hållet! Inga blickar, inga ord, ingenting. Men då måste man också räkna med att beteendet först eskalerar eftersom hon blir frustrerad över att det inte funkar och försöker lite mer, men sedan kommer det att försvinna (enligt teorin, hehe). Så kämpa på :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det skulle säkert funka på Prillan. Hon blir uppspelt och glad när man ger henne uppmärksamhet oavsätt om den är positiv eller negativ när hon gnyr och tjatar.
Med Vänliga hälsningar

jag e galet jobbig på mina som ibland vill ha uppmärksamhet av mig å då gör allt å lite till.. jag vänder mig bort,tittar ej på dom,rör ej vid dom eller säger nått.. totalt supertråkig…dom ger då upp EFTER ETT LÅNGT TAG…men men… dom gör det i alla fall..
sen e jag konsekvent,, nej e nej,,
men men…dom e 4 st så jag kämpar på…å här hemma finns det två superenvisa en lagom envis å en som bara lämnar rum för alla andra…
kämpa på!!
krammmmmmmm
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Oj, 4 stycken skulle jag inte orka med :) Det räcker med en.
jag ska kämpa!
Med Vänliga hälsningar

Hehhehee….jooo det skulle du nog.. eftersom alla inte var Valpar på en å samma gång … å sen är dom olika krävande på sitt eget lilla sätt å vis.. sen har jag en som aldrig kräver nått.. å det är jobbigare då jag hela tiden aktivt måste tänka på att HON ochså MÅSTE FÅ TID,ATT HON MÅSTE FÅ STÅ I CENTRUM,jaaa..osv osv…
Det kommer gå jättebra med sockersöta Prillan !!
Kram
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Hejsan!!
Jag bliiiir så full i skratt!! Våran "Pepsi-mannen" upp i dagen, Haha! Han är en pudel/papillonblandning och piper oftast för att han är så ivrig.
Ivrig när man ska ut (vart ska vi? När ska vi gå? Ska vi gå snart? är du inte klar snart? undrar han).
Ivrig i bilen (Vart ska vi? Ska vi till skogen? är vi inte framme snart?)
Känns det igen? Så är vår lille Pepsi i alla fall.
Dessa pip har vi fått bort det mesta av genom en vattenblomspruta och då ska du veta att han hållt på med pipning sen barnsben. Han är nu 7 år. Han gillar verkligen inte att bli vattenattackerad, så nu räcker det att hålla upp blomsprutan för att få tyst på honom.
Värt ett försök men om hunden är understimulerad är det just det du måste försöka ordna till. Hon bör vara tillräckligt trött inför natten så hon inte väcker er. Ignorera annars på natten om hon är rumsren. Det finns öronproppar att köpa på apoteket om man vill sova ostört.
Mvh Crowone
Vattenspruta funkar i vissa fall,men ger oftast den effekten som en skrammelburk eller annat man kastar efter hunden.
De flesta hundar reagerar med rädsla och kan vid sånt obehag bli rädda för livet,och det är ju inte riktigt vad man vill med sin hund hoppas jag,samma sak är det med antiskällhalsband och dyligt

Ja, det är ju en ganska gamal tråd. Nu är vår lilla Prilla drygt 8 månader och har slutat med det värsta gnället. På morgonen väcker hon mig med ett försiktigt gnäll vid exakt samma tid och vill gå ut. Det är helt ok.

Med Vänliga hälsningar
13,ja lite måste dom få låta för att tala om vad dom vill

Gott å höra att det lugnat sig. 
#12 Naturligvis måste man som hundägare vara lyhörd för sin keling. En skotträdd hund skulle man ju inte kasta skrammelburkar efter precis.
Vår Pepsi är inte rädd av sig, han har bara lagt till sig med pipning som dålig ovana. Det var vår första hund och jag fattar ju att vi måste ha uppmuntrat honom vid pipningar helt enkelt. Vårt fel på så vis faktiskt. Vatten sprutan går bra för det är inget han blir livrädd för (skulle jag aldrig utsätta honom för) utan tycker bara det är otrevligt i största allmänhet.
Kram och trevlig helg på er alla!!
15,Ja funkar det så är det ju ok
,men som sagt man ska vara aktsam med sånt