Parning med vad ????
Hejsan !!
Skaffade en liten hund ifjol höstas , hon är blandras mellan Jack Russel och Lhasa apso, funderar starkt på att skaffa Valpar på henne så småningom., de tips jag fått är att inte para med en renrasig Jack russell,(hon ser ut som Jack russell ). men är betydligt mildare till humöret än en renrasig…kan just inget om avel…men varför avråder s.k kunnigt folk om parning med Jack Russel ????, ger i stället rådet att para med Lhasa apso.
Kanske nån kan ge mig lite "rådgivning"
Anki

Jag skulle väl tro att valparna skulle bli väldigt lika JR om du använde en sådan. Med stor sannolikhet skulle de bli orenrasiga JR av dem både till psyket och utseendet. Om du gillar JR så tycker jag absolut att du kan välja en sådan. Dethär med sjukdomar tror jag är överdrivet. Om båda föräldrarna är friska finns det ingen anledning att tro att valparna ska bli sjuka. Då skulle ju renrasiga JR också bli det.
Om du vill hålla psyket milt som på LA så kan du ju använda en sådan eller någon annan liknande ras med lugnt psyke. Tibbe kanske?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag säger som Empisen; Första generationens blandrashundar brukar bli friska, medan tredje generationen ofta får diverse sjukdomar/åkommor. Höftproblem är vanligt hos både små och stora raser.
Men nu var det ju inte det som tråden handlade om.
Jag vet inte varför folk anser att du inte ska para din tik med en Jack Russell. Det är trevliga, livliga och glada hundar som är med på det mesta, men de har ju förstås terriertemprament och är inte helt lätta alla gånger. ;) Men det finns ju såklart Jack Russell's som är hur lugna och trevliga som helst som du kanske skulle kunna para din tik med.
Sen tycker jag att du ska fundera lite till innan du bestämmer dig. Det är ju inte helt riskfritt att para en tik och det kan bli dyrt om det blir några komplikationer, och det finns redan så många annonser med Jack Russellkorsningar som ska säljas eller omplaceras vilket gör att det kanske inte blir helt lätt att få alla valparna sålda heller.
Lycka till! :)
Jag hade valt Lhasa apso hane eller det finns många Lhasa apso-shizu en sån kanske?
#3 jag anser att många skaffar en söt valp o sen inte inser vad en jack russel kräver tyvärr så blir det en hund som kräver lite o de klarar inte av dom utan får "jobbig hund". Och det är synd för Jack russel är trevliga om man gör rätt :)

#4 Precis. Det kryllar av missförstådda JR och JR-korsningar. De är små och söta, men ofta väldigt tuffa. Jag skulle också valt en lite lugnare ras.
Med Vänliga hälsningar
De andra har nog gett ganska bra svar, inte läst så noga. Men jag tänkte bara påpeka att du skriver i #0 att: "kan just inget om avel". Då ska du nog vänta i många år innan du avlar. Nu skriver du såklart att du inte planerat det nu, utan så småning om, och det är ju såklart jättebra. Läs på så mycket du bara kan innan, förbered dig till 1000, finns böcker att läsa, folk att fråga och även kurser att gå tror jag. Sen kommer det säkert att gå jättebra för dig och din hund!
Lycka till.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja, och då är det ju kanon att börja på ett forum som detta :) Här finns mycket kunnigt folk. Det behöver inte ta flera år att förbereda sig på att ta kull, men det är bra att ha läst på lite. Det finns ju så många problem man kan ställas inför. En bra sak är också att skaffa en "mentor". Någon med erfarenhet som man alltid kan ta kontakt med under hela processen. Skönt att kunna nå någon kunnig man känner på telefon om de händer något.
Med Vänliga hälsningar
#4 Precis, det var det jag menade när jag skrev att det finns många JR blandningar som folk 'blivit allergiska' mot när de insett att hunden inte var så lugn och lätthanterlig som de trodde att den skulle vara. Många är ju i slyngelåldern också, när de sätts ut på annons..
Och det är ju synd, förstås, för de är oerhört trevliga hundar om man lägger ned lite energi på de. :)
#8 visst är det synd att det är så, jag gillar denna ras pigga glada rätt tuffa av sig på bra sätt. Akterverar man dom rätt har man en himmla trevlig hund men man kan inte ligga på latsidan det är just därför många omplacerar sina hundar. Sen träffar många just dessa okunninga hundägare som har JR o blir livrädda för rasen tror att den är jobbig. Jag har flera st som har JR alla är jätte trevliga och en har väl lite svårt för andra hanhundar men det har inte med rasen o göra. :)
Men om jag våre du #0 läs på och se till att undersöka henne innan parning :) kolla så att hon är frisk o så och bra tips är att man har en mentor som #7 skrev :)
http://arcadians-kennel.com/Arbete%20om%20valpning.htm där lite o läsa på kanske är bra?

Vad du ska välja för hund att para din tik med beror ju helt på vad du vill ha ut av parningen.
Vill du ha pigga, arbetsglada Valpar som kanske kan vara lite mer krävande så är det jacrusseln som gäller. Vill du däremot öka chansen att avkomman blir lite lugnare så är det lhasa apso som gäller.
Vad man dock bör tänka på är att även om du skulle para med en lugnare ras så finns det inga garantier för att den rasens temperament slår igenom hos avkomman (samma med utseendet).
Sedan ska man ju alltid som anvarsfull uppfödare vara väldigt noggrann med vilka man säljer valparna till, vet man att det är pigga arbetsglada hundar så kanske man inte bör sälja till någon som vill ha en soffpotatis tex.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
om du inte kan någonting om avel som du skrivver så råder jag dej på att inte avla eller läsa på först, då det kan vara bra att veta något om avel innan man avlar.
sen kan det vara bra att ta ställning till varför man vill avla, och om man har möjlighet att behålla dem Valpar som inte blir sålda.
ta en titt på blocketg, där finns hur många osålda Valpar som helst, så har du ti och möjlighet att behålla dem Valpar som är osålda ?
så jag tycker du ska tänka igenom det och sedan läsa på mer om avel.
Jag har ju dåliga kunskaper om avel,men har varit med och sett lite av det,tillräckligt så jag kan yttra mig i vissa frågor men absolut inte i alla.
Funderar ju på att börja avla jag med,men vet att jag har min uppfödare som mentor och hjälp att komma igång,så har man bara en sådan så går det ju smidigare och behöver inte ta så många år alls.
#7: Ja, precis :) Här inne är ett jättebra ställe att börja på och lära sig lite mer.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9 Håller med er om det där.. Har träffat många med JRT som tror att dom är lugna och harmoniska hundar..
Det finns många omplacering JRT på t.ex blocket..
Man borde läsa lite om JRT innan man skaffar en.. Dom är inga lugna harmoniska hundar. Dom kräver mycket mer än vad vissa tror.
Du har fått många bra svar, och jag tycker som många att du väljer det, från det du vill få ut av parningen…
Din tik är såpass ung att hon omöjligen kan bli utvärderad som avelsmaterial reda.
Du säger att du är okunnig om avel, se till att få det ändrat först och främst innan någon avelsplan skrider till verket, det är trots allt x antal hundliv du sätter till världen.
≧◔◡◔≦
2 år bör tiken vara innan man parar är det 2a löpet man säger småtikar kommer i löp innan stora raser o tycker man ska hålla sig till 2år du har god tid på dig att läsa igenom en del sen prata gärna med nån kunning o få mentor som är avelskunnig.
16,Men det är ju just därför hon skriver här,hon har ju ingenstans skrivit att hon ska avla på tiken just nu?kom med ett bra råd i stället det är ju det hon eftersöker…
#18 men… råd om vad? som sagt tiken är ung allt kan hända på vägen.
Att välja ras på hanhunden är väl inte aktuellt på långa vägar och speciellt inte något som utomstående kan lägga sig i.
≧◔◡◔≦
#19 Det finns inga dumma frågor och det är väl en bra början att fråga härinne 
Zabelle
#20 nä, något om dumma frågor har jag aldrig nämnt ;)
Det enda var att läsa på och ta reda på hur saker och ting ligger till, det blir rätt tidskrävande att försöka få reda på det mesta genom ett forum bättre är att försöka ta kontakt med en "mentor" att ha som stöd.
Iom att det inte finns något givet svar på frågan, det beror på vem man frågar och dennes smak och tycke.
≧◔◡◔≦
#21 Du skrev - råd om vad? - Det lät som om du tyckte det var dumt att fråga om råd vilken ras hon skulle kunna tänkas välja. Jag tycker hon fått en del goda råd både om att läsa på lite och att skaffa sig en mentor som kan hjälpa till med goda råd.
Bra början tycker jag att vara ute i god tid och hinna lära sig lite och få goda råd INNAN man skaffar Valpar. 
Zabelle