Vad tror ni.....
Tänkte höra med er här, om ni har något bra förslag på detta beteende…..
Det är nämligen så att vi är många hundägare här i villaområdet…och det är en hundkille som råkar ut för attacker från än den ena än den andra hunden här….
Även de som är hur goa o snälla som helst med andra hundar…..så nu tror jag o en annan grannfru här att det troligtvis beror på matte o husse…..
Det är nämligen så att denna hund hålls på avstånd från alla hundar…dom skyndar sig förbi och låter inte honom hälsa på någon….
Men jag har varit med mina två och mött denna hund med svärmor istället och då gick det hur bra som helst, hon var positiv och lät dom lukta på varandra och sen var det bra….
Vad tror ni här….är vi på rätt väg om våran teori….tänk om vi kunde prata med ägarna, så att dom inte tar illa vid sig….för det kan ju inte vara roligt heller för dom att ha fått sin hund biten flera ggr….och jag misstänker att det är det som triggar dom andra, när hon är så spänd varje gång det kommer en hund….och hon då skyndar sig fort iväg o dra sin hund med sig…..
Kul o höra eran åsikt här…
Eija
Självklart blir hunden spänd/osäker om ägaren är det,men det har inget att göra med att dom inte stannar upp utan bara går,det är 2 skilda saker,man ska ju kunna passera andra utan att hunden får hälsa,men gör man det och alltid är på sin vakt så är hunden på sin vakt och sänder förmodligen ut fel signaler till mötande hundar.
Vad jag undrar över är…hur kommer det sig att den blir attackerad?,är det möjligen ägare som inte har pli på sina egna hundar?
#1….Det lilla jag har sett, under deras promenader är att hunden verkar gå hur fint som helst i koppel, så det är inte det…men han reser ragg när en annan hund närmar sig….Detta är en sorts spets /mellanstor/ så det är inte någon stor hund men inte så liten heller…..
Denna grannfru som jag har pratat med säger att dom är inte så talföra, utan skyndar sig fort förbi utan att hälsa typ….jag har ju inte bott mer än 3 år här så jag känner inte alla så bra…..men henne som jag har prata med har bott här hela sitt liv….
Det är absolut inte någon grannosämja, utan det är bara att hon o hennes man är mer inbundna och för sig själva………Min lilla krabat, smet ju häromdagen och rusa direkt efter dom när dom gick förbi….
Så jag fick mig en rejäl språngmarsch efter med…..min hund gjorde skenattacker hela tiden och hon höll sin borta….nu hör det hit oxå att min lilla krabat är mindre så han skulle ha fått rejält med stryk om det hade velat sig…..
Jag har ju lärt mig att min hund biter inte, utan kan försöka att skrämmas…det är han som jag har haft i dryga halvåret nu….Så jag får den där känslan att den andra hunden sänder signaler så att det blir så fel….för nu var hon oxå väldigt spänd och skrek hela tiden åt min hund att försvinna….
Hon fick in sin hund för det var ju alldeles utanför henne, och sen var hon vänlig och fråga om hon skulle hjälpa mig att fånga in min hund….Hon såg ju att jag höll på att kollapsa när jag ansträngde mig..Har ju dåligt hjärta sen infarkten…och äter hjälpmedicin….Fick ju tag på honom, så det löste sig….och tyvärr så blev det inget mer sagt för hon gick in på en gång….
Jag hade gärna pratat mer om detta….
Men nu är det iallafall 4 hundar här uppe som har bitit honom….och en hund har gjort det 2 ggr rejält med….så jag får en känsla iallafall av att hon blir så stressad o nervös när det kommer andra hundar, just för att han har blivit biten…….kan tillägga att det finns en golden som är känd som den coolaste på området…sååååå snäll, som oxå har attackerat honom…så dom blev så förvånade……
Jag tycker inte att det är så konstigt att dem skyndar sig förbi om hunden blivit attackerad mer än en gång! Jag tycker att du var riktigt oansvarig som hade hunden lös spec när den inte lyssnar. Jag hade nog själv försökt få bort hunden om det hade varit jag. Troja har blivit attackerad några gånger och jag vill inte att en hund förstör henne ännu mer. Jag har jobbat med henne i mer än ett år och hon har blivit ganska bra nu.
Din hund kanske inte hade skadat hennes men hennes hund hade kanske skadat din hund. Visst hon behöver verkligen jobba bort sitt nervösa och oroliga beteende för det smittar av sig på hunden. Men då tycker jag att ni grannar kan hjälpa till genom att hålla era hundar kopplade. Hade fyra av mina grannars hundar attackerat Troja klart som *** att jag hade varit orolig för att möta dem igen.
#3……vad är det för ton jag ser hos dig, tror du verkligen att jag med vilje släppte min hund….nu får du faktiskt lugna ner dig o ta reda på fakta innan du går ut o skriver att jag var oansvarig….blev väldigt ledsen av dina hårda ord….
Jag har tagit hand om en omplacering och vet att det finn inte en chans att jag släpper honom lös….men jag är sjuklig och i tumulten efter att ha kommit hem på kvällen och skulle ta ut dom ur bilen, så sprang min andra hund på honom så jag tappa taget helt enkelt….men det var ju inte det jag fråga efter utan ville bara höra eran åsikt här…..och hade i tankarn faktist att prata med henne i välmening o inget annat…..
Fattar inte varför det måste direkt vara dålig attityd mot antingen den ena eller den andra hundägaren när något händer…..kan det möjligtvis inte vara så att vem som helst kan tappa taget på kopplet i en situation som kan uppstå….Eller är du helt felfri du….bara undrar…
Vet inte varför du kör på på detta viset…..kan nämna att ingen av grannarna har sina hundar lösa heller. Och en av hundarna som attackera hade t o m munkorg på sig när det hände, men han fick av sig den….och den hunden är avlivad nu….så nog tar dom sit ansvar här……
Saitvärdarna får väl ta bort denna tråd om det är så att det reta upp någon här, för det var absolut inte min mening….tråkigt…
Då kanske man skulle ha skrivit en annan tråd om det ämnet istället…och fråga hur ni gör när ni tappar kopplet av någon anledning o hunden smiter……
Min andra hund som jag har haft som valp, är hur lydig som helst och skulle aldrig springa iväg…..men denna håller jag på att träna o lära, för den har inte fått lära sig något alls….som sagt var, fråga först innan du komenterar….
Eija
"Min lilla krabat, smet ju häromdagen och rusa direkt efter dom när dom gick förbi."
Trodde du hade hunden lös, ursäkta om det blev missförstånd. Jag förstår om hon är rädd, det hade jag också varit. Ni kanske kan be henne träffa hundarna ensam? Så hon kanske lär sig att slappna av vid deras närhet. Då kanske hennes hund inte är lika stressad.
Men en sak förstår jag inte. Hur kommer det sig att det är så många hundar som attackerat hennes hund? Alla kan ju inte ha tappat kopplet.

#3 & 4 Missförstånd uppstår lätt, men jag vill be er hålla en trevlig ton på forumet. Personliga konflikter ska skötas privat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag tor du är inne på rätt spår #0 även om våran tjej itne bryr sig om andra hundar så hälsar vi iaf en hund måste lära sig vara med andra hundar på normalt sätt med. Det är kanske så med att ägarna är rädda att det ska hända något och deras hund är orolig osäker bygger upp de andras hundarna sida att ha övertaget. Synd om den om den är trevlig o som du skrev det gick bra o hälsa på hunden med dina då svärmor vad med hunden.
#5….Det är ok!..
…missförstånd kan uppstå……
Jo, jag hade oxå tänkt mig det…att vi kunde prata om det….för jag personligen tycker det är synd om henne o hunden….för det kan ju inte vara kul……
Dom som har huggit hunden har inte smitit mer än en vad jag har hört…..utan det har varit den andra hunden som har dragit in på tomtena där ägaren kanske var just på väg….alltså sträckt ut kopplet innan hon hann dra in hunden….
Och det är den som smet som är avliden, han var en stor schäfer/newfoundlands blanding…och hon orka inte hålla i han när den andra hunden kom….det var han som hade munkorg med….
Den hunden attackera faktiskt min hund oxå…när jag just hade flyttat in….den kom in på gården och grabba tag över baken på min hund och bet rejält…så han fick gå med dräneringsrör….Ägarinnan kom o hjälpte mig med rengöring och betala även vetkostnaden som gick över försäkringen….så det var inga problem på det viset, vi är hur bra vänner för det…..
Men hon kände sig tvungen att avliva honom….tyvärr så var visst hela den kullen o mamman lika osäkra….fast hemma hos dom var han ju familjens baby…hur snäll som helst…kompis t o m med gammelkatten hos dom…..Så det är tragiskt när det går så långt….men det finns inga allternativ när det tydligen var så i generna….
#6….det är lugnt Anne, jag brukar inte brusa upp….men kände mig lite påhoppad….men nu har vi nog rett ut detta….allt lugnt…
Eija
#7….Ja, jag är lite på den linjen att hundar skall kunna hälsa på varandra när man möts….och under normala förhållanden så har jag inte haft några som helst problem med mina hundar att hälsa…
Ett tag efter attacken från den stora hunden jag skrev om, så var Frisco reserverad mot svarta hundar, och skällde ut dom…..det var jobbigt ett tag, och jag trodde att nu är det kört….för de andra hundägarna reagera självklart negativt mot honom när han skällde…..
Men jag prata o lugna o prata o lugna honom när det kom någon med hund, så till slut så sluta han o skälla….och gjorde som dom skall…sträckte på sig o nosa så mycket han kunde….sen var isen bryten….så nu skäller han inte alls på det viset…..och skäller han så är det när dom har hälsat och bjuder till lek….
Jag skulle så gärna vilja att hon skulle gå med på att kanske låta dom träffas igen med henne bakom kopplet oxå, men då bör hon vara lugn först…., för jag skulle tro att hon skulle må mycket bättre själv oxå…..Har hört att hennes hund är dominant, men det kan vara så att han är rädd istället….
Tack föra era svar alla här ni som har skrivit….
Eija
Spike har ju blivit attackerad av lösspringande hunda 4 ggr en av gångerna riktigt illa,den slet upp en bit av magen på honom.
Spike kan idag hälsa på tikar och Valpar,men absolut inte hanar!.
Vi kan stanna till och prata med andra hanhunds ägare om deras hund är lugn annars är det bara att gå vidare,Spike kommer aldrig att komma över detta helt han är 12 år gammal så det får man ta med i beräkningen.
Att det funkar mellan Spike och Snodden är ett under,men det har krävt minst ett år av jobb för det.
Jag är absolut inte av den meningen att hundar ska kunna hälsa på andra hundar,det är faktiskt så att precis som med oss människor så stämmer helt enkelt inte kemin mellan alla hundar,vi kan gå därifrån men det kan inte hunden som är kopplad,så det gäller alltid att läsa av sin hund i alla lägen,och acceptera att detta går inte om det är så.
Hoppas du kan prata med ägaren det kanske skulle lösa sig
#10 ne visst vi hälsar inte på alla :) men vissa som vi träffar nästan varje dag säger man hej till som matte o 3 hundar är hon glad o hälsa på en funkar hon himmla bra med. Hon hälsar bara på tikar som är minst 4 år, hanar är "jobbiga" enligt henne så dom struntar vi i helt. Stora hundar lockar inte heller o framförallt inte rottisar dom som bor här är inte så trevliga. Nu har chanel inte hon blivit anfallen MEN hennes (fd hemmet) vart en dräcktig liten tik svårt anfallen o flera hundar bet det var på dödlig utgång de hundarna bet den lilla tiken. Så jag förstår chanel att hon inte hälsar på alla och hon får lite bråtom när dom börjar skälla (det är en rottis o shäferblaning hane o tik) Jag tvingar inte henne till hälsa o så. Men ska vi gå kurser sen så därmed tränar vi lite sånt här, och chanel är väldigt snäll. Sagt ifrån på en taxtik som skällde och gjorde ryckutfall i kopplet mot oss då sa hon allt ifrån men tror det var för skydda lillmatte i det läget. Jag ska gå till bibloteket o låna bok o läsa de tips som du gett mig Lena #10 :) då bibblan öppnar imorgon efter renovering hoppas de har lite bra böcker bara.
11,Vad bra
ja man får göra lite som man ser att sin hund trivs med oxå och även tycker jag att man ska gilla hundensägare lite iaf. jag är lika larvig som som chanel :D
Självklart så är man ju aktsam på hur ens egen hund reagerar oxå….det märks ju om inte dom känner för att träffa vissa hundar…
Så om man ser att dom vill träffas så tycker jag att det är helt OK!…En Taxtik som bor två hus längre upp är alla killars älskling här….varenda hanhund älskar henne…..
, inklusive mina….och nu har det kommit en till liten prinsessa som verkligen charmar runt här bland killarna…..
Jag har ju haft turen då, att mina hundar har aldrig haft några problem på det viset, förutom då Frisco som blev anfallen….men idag så går det bra igen för honom att hälsa på även svarta hundar….fast lite feg är han när han skall möta min dotters svärföräldrars två Newfoundlands tikar….dom är ju så lekglada, men han tycker att dom är i största laget…
Jag hade en Australiensisk Terrier tik, och hon var så cool, så när någon hund skällde så titta hon åt andra hållet och brydde sig inte ett smack om den…..men så fort den sluta så kunde hon sträcka sig fram o hälsa….ja, hon var speciell…och hon skällde aldrig och så lydig….
Hon gick aldrig längre än 10 m från en när man gick ute i skogen på stigar….och när vi kom fram till en väg så stanna hon o vänta tills vi koppla henne….hon lärde sig vägarna och visste precis var hon brukade kopplas….Hon var så underbar….trodde inte att jag skulle orka skaffa någon mer hund efter henne……men hundägare, alltid hundägare….så det blev Frisco efter det….
Jag fick ha henne i 10 år hon dog av cancer….kommer en bild på henne….lite ur ämnet, men men…..
Alltså jag förstår dessa människor. Jag har också blivit rädd och orolig vid hundmöten en tid efter min ena hund blivit attackerad några gr. Det är något som kan ta väldigt lång tid för både människan och hunden att komma tillbaka ifrån.
Tycker det är minst sagt konstigt att 4 hundar ur grannskapet attackerat den här hunden..1 olycka okey…men man börjar undra varför folk ska ha så svårt att hålla reda på sina jyckar. Inte bara i just detta fall men de är ruskit mkt hundar som lyckas attackera andra hundar nuförtiden.
#15 ja, det är just därför jag ställde frågan om någon kunde ge ett svar till varför alla hundar reagerar så mot just denne hund, kul att få förslag från någon erfaren hundkunnig person…..
Det är därför jag undrar om det inte är matte som ger fel signaler alltså….
Hon är spänd vid möten..(helt förståerligt p g a hundattackerna)… och hunden uppfattar detta och ställer sig i försvarsläge, vilket trissar upp dom andra hundarna….så tror jag att det förehåller sig….

#16 Du har så rätt så.
Det som händer ar att när matten känner på sig att något kommer att hända så hämder det givetvis.
Det är svårt att komma tillbaka till noll situationen där man går ut med ett tomt sinne inför en prommis speciellt om man varit med om en eller flera attacker.
Men går det att prata med Matten? Kan ni inte då ge ett förslag till henne, att någon annan tar hunden på en prommis, någon som hunden inte har någon koppling till!
Sen om hunden fixar det så låna ut en fungerande hund till matten så får hon lära sig hur en prommis kan gå tillväga.
Det blir lite givande tagande men om man vill så hittar man vägar och möjligheter, eller slå följe på prommisarna..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Tycker det verkar konstigt, men ni verkar vara på rätt spår. Hoppas ni kommer kunna prata med matten.
Men jag förstår inte det där med att alla hundar måste kunna/klara av att hälsa på andra hundar, även såna som inte gillar hundar… Jag har fått lära mig att efter att hunden fyllt 2 år har den inte längre nåt behov av att träffa andra hundar, vet inte om det är sant, nån som har koll? Min hund gillar inte andra hundar av att lösa hundar sprungit fram till honom så mycket när han var liten. Jag har tränat på det jättemycket och har upptäckt nu att det är just att hunden kommer fram som han inte gillar. Varje gång en lös hund kommit fram eller jag låtit en hund hälsa på honom så satte utfallen igång igen, antagligen tappade han förtroendet för mig. Måste jag då låta honom hälsa på andra hundar, när det funkar bättre när man låter bli? Är det så viktigt?
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
18,Självklart är det viktigt att hundar som går ihop kan träffas,dom behöver umgås med en själsfrände då och då.
Visst är det viktigast mellan 1-3 år på en hane (mognaden) men det är väldigt viktigt genom livet annars också.
Du väljer ju själv om du vill träna bort det beteendet han har,men jag skulle inte missunna mina hundar att träffa andra hundar vid bra tillfällen
#19 jo det förstås, va en person jag litar på som sa det så ja börja fundera ;)
Alltså jag håller på att träna just hundmöten, och det går jättebra, men han vill verkligen inte att den andra hunden ska komma fram till honom. Jag vet inte riktigt hur jag ska träna det, för det går liksom bra, dom hälsar på varann och så, men nästa gång man möter en hund och han tror att den ska komma fram drar utfallen igång igen.
Kompisar har han iaf, bor ju ihop med två andra hundar + grannens hund, men inga andra.
Nu har jag gjort så när jag mött nån som frågar om dom får hälsa, att istället för att släppa fram den andra hunden så går vi en sväng ihop utan att låta hundarna hälsa. Har gått bättra, sålänge dom inte försöker hälsa.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
20,Tycker jag låter som en bra åtgärd,då visar du ju din hund att han inte behöver hälsa om han är rädd på något sätt,sen kan ni ju stå stilla länge och vardags prata med varandra också,du kan gulla lite med den andra hunden och visa din att det är inget farligt