avmaska nu?
Vi vet inte när Ronja avmaskades senast eftersom hon bott hos oss ca 4 veckor…bör vi avmaska henne eller ska man låta bli?
Du kan ta bahnmint om du är osäker,det är det mildaste av maskmedel som finns

Misstänker du att hon har mask så kan du avmaska nu.
Hur man ska göra med avmaskning råder det delade meningar om, en del säger att man ska avmaska regelbundet även om det inte finns misstanke om mask, andra säger att man ska bara avmaska vid misstanke om mask och ytterligare andra säger att man endast ska avmaska om man är 100% säker på att hunden har mask (efter att gjort test).
Jag personligen brukar bara avmaska om jag misstänker att djuren har mask eller om någon hund vi umgåtts med har fått konstaterad eller misstänkt mask.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2,Man ska inte avmaska i onödan det är konstaterat i alla fall,men man kan ta bahnmint i ett sånt här läge som ts har,för det är det mildaste
Tackar! Tror vi bör ge henne Banminth (stavar fel) eftersom det är så lite gjort på henne innan och vill vara säkra på att hon fått behandling för mask med.
4,precis det är en gul pasta som är rätt lätt att få i dem
Är det den i färdig spruta hon ska ha?
6,nej det ligger i en vanlig tub,jag brukar ta en ostbit eller kokt skinka och lägga i det i den och sedan rulla ihop,men det går ju att hälla direkt i munnen och stänga för det sväljs ju ner jätte lätt.
Min kära sambo köpte fel medel….sitter med en sort som heter Milbemax*vet, inget hon ska ha antar jag?
8,nej inget jag rekommenderar om du ska ha en lindrig sort
OKi, då får jag sälja den…
10,kolla vad den tar för mask och hur länge den håller,du kanske kan ta den en annan gång då det behövs
Ja, så här står det:
För behandling av blandinfektion av bandmaskar och rundmaskar (Hakmask, piskmask, rävens lungmask, fransk hjärtmask). Förebyggande mot tropisk hjärtmask, om samtidig behandling mot bandmaskar är befogad.
Dosering:
5-10kg= 2 tabletter.
Får man någonsin nytta mot dessa maskar?
Den håller till Juni 2011.
13,ja visst kan man få nytta av det,jag skulle spara det…finns ju rön om att rävbandmasken bland annat finns i Sverige nu,och den är farlig
Då sparar jag den….