Dålig syn?
En vän till mig började fundera om Troja har dålig syn. Hon gör utfall och dålig syn kanske är orsaken? Dessutom slutar hon inte skälla när någon kommer och hälsar på förrän hon fått lukta på personen. Vad tror ni? Detta har aldrig slagit mig tidigare. Ska höftröntga henne snart och då kollar jag nog synen i samma veva.
Hur gammal är hunden? Synfel brukar man väl märka på allt möjligt tlx svårt o räkna ut avståndet för att hoppa upp i soffan sägnen bilen ser inte godisbiten man kastar utan får lukta sig fram till den. Jag hade någ sett till o kollat upp synen så snart som möjligt för det kan vara andra orsaker till synfel ring du vetrinären o kolla upp så snart som möjligt.

Håller med #1 Det kan absolut bero på nedsatt syn, men nedsatt syn kan ha flera olika orsaker, en del är behandlingsbara.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min gamling 12 år fick dålig syn på slutet,där gällde det att inte möblera om och annat för hans skull,jättebra att du kollar upp det
.
Hur gammal var han?
Hon är 1 år och 8 månader så gammal är hon inte. Kastar man godis till henne så fångar hon det utan problem, hoppa in i bilen är heller inga problem. Men jag får kolla upp det ändå när jag far till vetten. Tycker det är konstigt att hon skäller på människor och tystnar när hon fått lukta.
Så det är det ända som du eller din vän tor det är synen? Du kommer få bra svara antar jag av Spikes o Anne de kan hundar lite mer :)

#4 Om det inte är synen så kan det vara andra saker som tex att hon är osäker.
Hur är hennes kroppspråk under tiden?
_**/Mvh Anne
#5 Det var hon som la märke till det. Så jag började också fundera varför hon gör så.
#6 Hon gör sig "stor", reser ragg, rest svans. Kan vara osäkerhet också. Hon gör aldrig så när jag eller pojkvännen kommer hem.
7,men det kropsspråket tillhör en osäker hund,tror inte alls det har med synen att göra då

#8 fast osäkerhet kan ju även bero på om hon inte ser ordentligt, men om det inte finns några andra tecken på att hon skulle se dåligt så tror jag nog mer på någon annan orsak.
_**/Mvh Anne
9,Javisst är det så och misstänkte jag synen skulle jag också kolla upp den,men som sagt annars är det för mig en osäker hund….den kan ju kanske ha ont nån annanstans också.
Min hund kan också skälla tills han får nosa, i alla fall om det kommer in en främling in i lägenheten. Då blir han så nervös eftersom han inte vet alls vem det är, och plötsligt är den hemma hos oss! Jättekonstigt! :P Så då kan han skälla, men när han får hälsa och nosa så slutar han. Han har inte dålig syn, även fast han inte alltid lyckas fånga godisbitar när man kastar..
Så, att dom vill nosa innan dom lugnar ner sig behöver inte betyda att hunden har dålig syn.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
11,Det är samma med Snodd och det tillhör ju honom han är ju vallhund och ska varna han är allmänt kallad "tinnitushunden " härhemma
,jag vill inte heller ta bort alltihopa eftersom han varnar och talar i klarspråk när man sitter helt ensam i svampskogen tex.
Han tystnar ju bara han fått kolla vem som kommit
#11 Jo jag bara drog en grejj många hundar kan ta godis i lufen men det är fler saker man ser att de ser dålig går in i saker o ting med ser räknar ut dåligt avsatsen till soffa o säng osv :)
#0 Om du ser annat som kans tyda på synefel hade jag kollat upp det innan man ska rönka om du inte ska göra det snart.