Blir Så J*vla Trött!
blir så ********* tröt på alla som skaffas sig kamphundar när dem inte ens kan nåt om dem!.
Nu har min fostermammas barnbarn skaffas sig en amstaff, utan nån andledning.. hon kan inte ha en sån hund å dem klara inte ens av sin förra hund som va pitbull/cone corose….
Fattar inte vad uppfödare/privat personer tänker på när dem säljer dess hundar till 14åringar!…
Har ja tur kanske ja kan ta denna hund ifrån henne sålänge…
va tvyngen att skriva av mig…
Varför klarade de inte av sin förra hund? Eller, vad var det de inte klarade?
Jag tycker inte att någon hund ska säljas till 14åringar, utan till deras föräldrar. Det är alltid en vuxen som ska äga hunden och ha ansvaret. Om det sedan är en pudel, en golden retriver eller en amstaff tycker jag spelar mindre roll.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 de e ungen som har köpt, hon skiter i föräldrarna va dem säger. å dem klarar inte av dessa starka raser.. dem kräver uppfostran.. de gör ju alla hundar men dessa behövs ju en bra hand..
deras ekonomi funkade inte, sen så va de ingen uppfostran, å den hund dem hade va super stark å så ouppfostrad som en hund kan bli, den tiken som dem hade, flög på mig när ja tillrättvisade henne. Så nej dessa människor ska inte ha starka hundraser… å sen fick denna bara sitta i en hundbur med.. men nu när ungen har skaffat sig en amstaff så lär denna bli en släng hund, vara me när hon dricker pundar e ute hela nätterna osv… Inte alls ok tycker jag..
å föräldrarna gör liksom ingenting, å dem har inte råd om hunden blir skadad el så efter som dem har problwm me ekonomin, å nu när ungen äger den så har inte hon råd att ta den te vetten häller…
Men gud, hur kan man sälja en hund till någon som är 14 utan föräldrars tillstånd? Det är ju helt galet! Och bur är ju olagligt så det är inte konstigt..! Helt galet verkligen, så jag förstår din oro.
Sen tror jag iof att man kan uppfostra en amstaff och en liten pudel på samma positiva sätt, och att det inte alls behövs en "bra hand" för "starka raser". Vad innebär starka raser eller bra hand liksom? Sen att man är konsekvent, vet vart gränserna går och sätter tydliga mål är en annan sak tycker jag, det är självklart.
Att man inte kan hålla hunden beror ju självklart som du säger att hunden är väldigt ouppfostrad. En hund ska självklart inte dra i kopplet så man inte kan hålla emot! Då har dom ingen aning om hur man gör.. Att den flög på när du tillrättavisade henne, tja, det beror väl kanske på hur du gjorde men en hund ska aldrig flyga på oavsett ras! Dock brukar jag inte straffa hundar när jag tränar dem, och jag tycker inte man behöver straffa en amstaff eller pitbull eller någon annan "stark" ras heller egentligen!
Och att dom inte har råd med veterinär… Det låter helt.. Sjukt och hopplöst. Dom har uppenabarligen inte råd med hund! Har du försökt prata med dom? Det låter inge bra det där.. Stackars vovve!
Rolig info.. Det är golden retriver som är den rasen som attackerar/biter flest människor :P Hehe.
Helt sjukt! du kan inte luska ut vem dom köpt hunden av och sedan ringa upp anonymt till den uppfödaren?..
Sen vill jag nog säga så här att det finns inget som heter kamphundar,det är ett idiotiskt uttryck som media har blåst upp,alla hundar kan bli kamphundar oavsett ras,och alla behöver en fast stabil hand.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3, de ja gjorde va bara ett nej, men en skarp ton. men sen så va hon riktigt ful å slug med. visst vet ja att ilken hund som helst kan bli aggresiva å osv de e ju människan som gör hunden…
Min foster mamma tycker inte om att hon har skaffat sig denna valp å hon har ju pratat med dem. Jag har ingen kontakt med dem längre så jag lägger mig inte i efter som ja inte bor hemma me dem längre, men kmr ja på besök så ska ja allt prata med dem. Men bad lilla syrran att hon skulle säga åt foster mamma att ja tar hunden om de skulle vara så.
#5 nej ja vet men nu överdriver ja ju å ja vet mycket väl att de e media som ligger bakom å att dem svart målar hej vilt å att de e lite sanning i vad dem skriver, men som sakt ja överdriver när ja skriver kamphund å de, men nu blev ja riktigt iriterad så därför blev de dessa kamphundar.. jaa
men ska se va ja kan göra, för denn valp e i fel händer..
De slickar mer ihjäl folk :) men visst kräver dom lite arbete iaf.
#4: Ja, men du förstod vad jag menade :) Det var bra. Många tror ju inte det, men så äre!
#6 Vissa hundar är känsliga eller kan vara rädda/vaktande mot främmande personer. Hunden blev antagligen bara rädd och bet ifrån i självförsvar när du använde ett skarpt tonläge.
Ansvarsfulla 14-åringar med god hundkunskap kan vara utmärkta hundägare (bättre än vuxna ibland). 14-åringarna kan ha huvudansvaret för hunden om de ibland kan få lite hjälp och avlastning av sina föräldrar.
"Kamphundar" är inte skarpare rent psykiskt när det gäller uppfostran men om de skulle bli bitska (vilket kan bero på osäkerhet hos hunden, behöver inte vara aggressiv) så kan de verkligen bita ordentligt.
En familj som allmänt är rörig och ostabil ska inte ha hund alls, för hunden kommer att lida av det.
Att golden retreivers är den hundrasen som ligger högst i bitstatistiken beror antagligen på att hundrasen är så pass vanlig (var och varannan hundägare har ju just en golden). Ovant hundfolk skaffar en golden och inte tror att goldens behöver någon uppfostran eftersom de "är så snälla".
Inte för att det är uppfostran som styr hur aggressiv hunden blir egentligen. Man kan ha en jätteolydig vovve men så länge den känner sig trygg hos sin ägare så kommer den inte bli aggressiv bara för att den inte kommer perfekt på inkallning eller kan sitt/ligg kommandon.

#5 Helt rätt
……

TS: Om man ser krasst på det hela.
Kan hålla med om att det är fruktansvärt illa att en 14-åring kan få köpa en hund utan sina föräldras medgivande, av flera anledningar.
Men personen som sålt hunden, bör anmälas och även myndigheterna bör kopplas in då en 14åring hur mogen denne än nu må vara, har skolgång att tänka på och redan där förbiser djurskyddet.
Tragi/Komiken i det hela blir större om man tänker på vad denna 14åring har för erfarenheter av livet? Vad kan denne ge hunden mer än motion i bästa fall. Om hon nu skiter i föräldrarna så har hon själv ingen uppfostring och vad och hur ska hon nu fostra hunden till? med vilken referensram?
Ja vad ska man säga?? Ibland vill jag bara åtgärda både ägare och hundar, för hundens bästa..
Sorgligt.. Men sant..
Skulle doch vara kul att träffa den som sålt hunden till 14åringen..
Tror vi skulle kunna ha ett givande samtal, jag ger och den andra får..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Det är väl bara för föräldrarna att ta hunden och sälja den? Eftersom barnet är minderårig så har ju inte hon mycket att säga till om! Tycker föräldrarna också är oansvariga i detta och inte säger stopp och gör något åt saken!!
12,självklart är bär föräldrarna det yttersta ansvaret,men tydligen vet ju inte dom heller mycket om hundägandet,dom verkar svaga synd nog…därför tycker jag absolut uppfödaren ska kontaktas och om möjligt ta tillbaka hunden
13, Nu tror ju inte jag uppfödarna bryr sig speciellt mycket eftersom dom säljer hunden till en 14 åring utan att ha pratat med föräldrarna =/
14,näe man kan ju undra,men man måste ju försöka i alla fall,dom kanske inte vet HELA sanningen,sen är det ju bara att gå vidare i så fall med andra möjligheter,för oavsett om uppfödaren är oseriös så har man ändå talat om hur det ligger till,och det ska man göra i mitt tycke,då går man därifrån med rent samvete.
#3 Ja, golden är ju den som rapporterats att dem bits mest men det är ju just det att dom är sååå vanliga och folk tror att dom är supersnälla jämt, många barn leker med dem (och ibland ganska hårdhänt) och då blir dom SÅ förvånade när dom biter till! Även vuxna, ingen kommer och frågar om dom får klappa min hund (golden/border collie), alla bara kommer fram, det gör dom SÄLLAN till en pitbull, amstaff o liknande. Så annars tror jag inte golden är värre än några andra hundar, snarare bättre! ;)
15, det är sant! Får hoppas att denna historia slutar med ett bra slut för vovvens bästa!
#9: Nej, det är inte räknat efter antal utan det är räknat utifrån %. "Hur många % av den raser har bitit, hur många % av den rasen".. Så det har ingenting med att göra att det finns många golden, det är inte räknat så :)
#16: Nej, det är inte för att det är många ^^ Läs mitt #18.
ok men då handlar det i alla fall om att folk tror inte att golden bits, dom har mer respekt för kamphundar t ex..
#9 denna hund kände mig gott å väl och som sakt HON VA INTE RÄDD EL LIKNANDE..bara ful i sitt sett..
Har inte läst igenom tråden för känner ingen ork ida.. MEN NEJ DENNA UNGE KAN INTE HA HUND EFTER SOM HON HAR STOOORA PROBLEM SJ, Å HON JU FAR IN Å UT PÅ UNGDOMSSTALTER Å DROGANSTALER Å JA VET INTE VAD…
å föräldrarna bryr sig direkt inte..
Lås gärna tråden, för känner att ja inte har mer å komma med. Så får ni andra starta ny tråd om 14 åringars vars dem får ha egen hund el inte… vissa kan få ha hund, å många inmte…

#21 Om som du nu säger det är en in&ut flygande tonåring.
Går det inte då att kontakta sociala myndigheter och påtala problematiken för dom? Eller ge mig ett par nummer så ringar jag upp både behandlingshemmen, Soc, länstyrelsen och föräldrar, fosterföreldrar och vilka andra som kan vara inblandade.. Så fixaar vi så att hon inte har kvar den hunden.
Allt går om man nu bara vill.. Och för djur, finns alltid viljan ifrån min sida..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#21 jodå de går la säkert ta in soc å hela skiten, men nu vet ja inte alla detaljer så ja tänker inte ringa dit, utan nu har ja sakt att ja tar hunden om de e så.. å ja behöver mer ditaljer.. de e ändå min familj å ja behöver mera ditaljer innan ja ens kpplar in andra.. igår va ja skit sur å va tyngen å skriva av mig.. Men ja ska försöka prata med dem till helgen el så..
Låser tråden på TS begäran