Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 3380 ggr
spikes
2009-10-18 13:07
0

Foder...

Ni som har valp…hur gör ni?…väcker ni valpen bara för att den ska äta 4 ggr på dygnet eller låter ni valpen sköta sina mattider själva?…dvs hoppa över ett mål om den inte vill ha….

Tycker ni att det är rätt att väcka en valp för att den ska äta på den tiden ni sätter upp?.

Tror ni att ett dyrt foder är bättre än ett billigt?,nu pratar jag om torrfoder…om ni märker att valpen inte ökar i vikt utan känns för smal,skulle ni då gå till vett och kolla vad valpen väger eller bör vägaoch få råd där…eller skulle ni enbart byta foder till valpen?.

Berätta gärna lite hur ni gör/gjort med eran/era valpar…

Trevlig ton i denna tråden tackFlört.

Denna tråden startade jag för att kunna diskutera foder/hund eftersom det blev diskussion i en annan tråd som inte alls handlade om foder….

Denna kommentar har tagits bort.
LinaK
2009-10-18 13:15
0

När våran var valp så fick han mat vid 7 - 11 - 15 - 19 (ungefär, jag var inte stenhård med detta kan jag säga, ibland var det typ 8 - 14 osv.) Men nej väckte honom gjorde vi inte, sov han fick han sova tills han vakna och då fick han sitt mål med mat och sedan fyra timmar där efter igen. Jag personligen anser att man inte behöver väcka en valp för en sådan sak.

Vi hade Nutra nuggets när valpen var liten, men det hade vi eftersom uppfödaren körde på det. Det var ett realtivt billigt foder, och jag tyckte att hans hull såg bra ut under hela hans valptid. Så dyra foder behöver inte alltid vara bättre. Men sedan tyckte jag att han bajsade så ofta och löst när han blev äldre, så då bytte vi till eukanuba och det blev bättre.

Om han nu inte hade ökat i vikt av fodret hade jag nog gått och kollat med vetten så att allt stod rätt till (eftersom uppfödaren aldrig hade sagt att hon eller andra valpköpare aldrig hade haft problem med vikt på deras Valpar med det fodret)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karizma
2009-10-18 13:18
0

Foder är rätt viktigt även på vuxna hundar :) jag är lite larvig o rådfrågar ofta med våran vetrinär fast jag har vuxen hund. Jag tor inte man ska väcka Valpar de vaknar själva.

Royalz
2009-10-18 13:19
0

Kan svara som jag gör:

Min valp rör sig så mkt och har så mkt energi så han behöver äta 4ggr per dag och jätte mycket. Skulle han hoppa över ett mål mat skulle han vara jätte hungrig.

Han äter Pro Plan, och skulle aldrig få för mig att ge tex Dpggy, då det innehåller massa spannmål. Visst Pro Plan innehåller också spannmål men inte i närheten av så mkt som Doggy gör.

Har fått som råd av kunniga hund människor att han ska äta 4 ggr per dag så länge som det går. Går han inte upp fören vid 12m så får han nästa mat vid 4 och 3:e målet vid 8 och 4:e målet vid 12 på natten. Så länge är inte vi uppe. Därför väcker jag honom vid halv 10 så han får frukost då. Han är i princip redan vacken men ligger ner. Alltså har ögonen öppna men ligger bara och kollar. Då brukar jag ge honom mat.

Kan tillägga att han sover i en hage på natten då han inte finner ro utanför hagen. Jag vet, har testat utan hagen flera gånger men han finner ingen ro och så fort jag lägger honom i hagen så somnar han på 2 sekunder.

spikes
2009-10-18 13:52
0

Spike hade ju torrfoder innan han fick mig som matte,nu äter han färskfoder och mår perfekt i magen och i det finns ju inget slagg alls,så han bajsar lagom mängd 2 ggr om dagen,och inte som förut stora lass varje gång,det är ett bevis på att hans kropp tillgodogör sig allt det nyttiga dom behöverFlört

4,Hoppas hagen är öppen för man får inte stänga in hundar i burar.

AnneN
2009-10-18 14:06
0

Då Velvet var valp så fick hon mat 3-4 gånger per dag beroende på om hon var vaken vid matdags eller inte, enda tiden som var fast och hon väktes för var på morgonen kl 7 då jag skulle till skolan och hundarna skulle till daghusse, annars lät jag henne sova och hon fick istället mat då hon vaknade.

De mattider jag höll var:
07 - Frukost, torrfoder med vatten
12 Lunch, filmjölk eller välling
16-17 - Middag, torrfoder med vatten
22 eller senare - Kvällsmål, filmjölk eller välling

Hoppade hon över lunchen så fick hon fil eller välling i middagsmålet istället för att hälla vatten över fodret. Tiderna var ungefärliga och berodde dels på om hon var vaken och vad vi gjorde just då.

Vilka foder som är bra eller inte tror jag beror mycket på vilket foder som passar just den individen oavsett vilken prisklass det tillhör, vet en del hundar som mått dåligt av dyra foder men mått jätte bra på axess, doggy eller tom icas egna foder.

Om hunden ser för smal ut men inte visar några andra tecken på att vara sjuk så börjar jag med att öka fodermängden och ev avmaska hunden om det inte är gjort det senaste året, hjälper inte det så testar jag ett kraftigare foder, men hjälper inte det heller så kontaktar jag veterinär.

Om hunden visar även minsta lilla annat tecken på att inte må bra så kontaktar jag självklart veterinär direkt utan att börja exprimentera med fodermängd och fodersort på egen hand. Väga valpen gör jag dock hemma på vanlig badrumsvåg och jag ser själv på hunden om den är för smal eller inte, stirrar mig inte blind på vågen utan ser på hunden hur den ser ut i hullet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
2009-10-18 14:39
0

Kan ta svärmors valp som exempel.
Han är nu 4½ månad gammal.

Han fr mat 4 ggr om dagen, men sover han så sover han.
Sover han igenom ett matpass så får han mat direkt när han vaknar, sen är det ut och pinka.

Dyrt är inte = bra i alla lägen.

Skulle han behöva gå upp, men inte gör det på fodret så går vi till vår vet, och pratar med honom.

Freke
2009-10-18 14:40
0

Själv har jag aldrig haft fasta måltider, Tzar har alltid haft Full matskål istället för att kunna äta när han är hungrig och han är inte fet och hetsäter inte heller..

Så för mig är det en inväningsfråga om man kan lämna en full skål eller inte..

Sen äter han oftast samtidigt som vi gör ändå, även om han har möjligheten att äta när som.

Om er hund inte går upp eller rasar i vikt så skulle jag nog som AnneN skriver, först avmaska den då stilla stående eller minskning troligen beror på mask, sen aktiv eller inte.. Och oavsett vilket foder du använder.. ProPlan eller vad som.. Ville den ändå inte gå upp i vikt, varför inte testa ett fetare valpfoder?? Eller ge den kött.. För det om något innehåller bara nyttiga proteiner.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tina-A
2009-10-18 15:18
0

När Oliver var valp fick han mat 3-4 gånger om dagen men vi hade aldrig fasta tider!

Sov han halva dagen så fick han all sin mat när han var vaken. Var vi ute längre eller kortare än vanligt eller gjorde något en viss tid spelade ingen roll, jag ställde bara ner mat när det passade. Och det har funkat utmärkt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Karizma
2009-10-18 15:58
0

Chanel har en skål med mat hon äter när hon vill nu har hon börjat äta tidigare eftersom landat mer. Så här kan en skål med foder stå, doc mottar jag eftersom jag vill ha lite koll på vikten kan bli lite rund :)

Eija
2009-10-18 17:12
0

När Frisco var valp så åt han oxå 3-4 ggr/dag, beroende på då hur han sov, för jag väckte inte honom för maten skull….men min kille var rätt lyhörd så för det mesta så studsa han upp om jag gick ut i köket typ o han sov på soffan…..

Det där löste sig tycker jag utan att man gick o tänkte på klockan hela tiden….men sen så lärde sig frisco klockan själv….han kom när det var matdags o utedags vi nästan exakt samma tider…..samma som min hund före honom…

Xondah
2009-10-18 18:01
0

Min valp äter 4 gr om dagen..jag väcker honom aldrig. Gick han inte upp i vikt el minska skulle jag öka på fodermängden sen avmaska om de inte hjälper. Sen gå till vet.

Min vuxna hund äter 2gr om dagen, och när han var valp 4 gr om dagen, väckte heller aldrig honom.

Det är ju väldigt viktigt med sömn också. :)

spikes
2009-10-18 19:24
0

Mina vappisar har ganska snart slutat med dagsmålen,så jag har fått lov att ge dem 2ggr om dagen morgon och kväll,mycket pgr av att jag alltid haft äldre hundar som endast vill ha sitt på kvällen…jag har aldrig väckt en valp utan har dom sovit över mattiden så har jag erbjudit fil eller nått för att dom ska hållas sig till nästa mål…det är jätteviktigt att dom får sova ifred när dom är små.

Mina vuxna äter bara på kvällen och får då hela ransonen,dom vill inget ha på morgonen…eller ja förutom godis dåFlört

Zoma08
2009-10-18 20:18
0

När Zoma var liten så fick hon mat fyra gånger, hon fick när barnen hade ätit frukost kl 7 Efter deras lunch vid 11 när de ätit mellanmålet vi 14 och efter vi ätit middag vid 17.

Vi behövde aldrig bry oss om väckning eller inte för hon vaknade eller va vaken när hon skulle ha mat. men hade det inte varit så, så hade jag låtit hon sova och hon fått mat när hon vaknade.

Hon har även fått olika sorters foder och även rester blandat med torrfoder, men mest får hon enbart torrfoder, nu äter hon vuxen foder och har gjort ett bra tag och vi ger henne nu ett foder vi blev rekomenderad Lone star premium doog food magnum 26/18 och hon äter bara två gånger om dagen nu ( hon är 10mån) och hon mår bra av det fodret,,,  skulle hon inte gå upp i vikt så skulle jag avmaska först och blev de inte bättre så skulle jag rådfråga en vet,, men vi har oxå en bra djurbutik med riktigt bra personal som man kan rådfråga oxå,, 

MVh Annelie

Svea-
2009-10-18 22:15
0

Har aldrig väckt mina hundar då dom vart Valpar.Det har liksom gått utav sig självt.Sover valpen låt den sova.Vaknar valpen så kissar jag den som får den mat sen ut igen.Sen har det gått utav sig självt att få in matruinerna,efter just DEN valpens behov.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

AnnL
2009-10-20 00:07
0

Jag pröva med mat 4 gånger om dagen när Silver var valp men insåg ganska snabbt att det gick inte alls. Sen fick han tre ggr. det fungera sådär. Sen fick han mat stående hela dagen. Det fungerar perfekt för honom. Ibland äter han på morgonen ibland mitt på dagen o ibland på kvällen. Han äter aldrig mer än han ska.

Tror man ska se vad som passar var o en valp bäst. Alla är dom olika.

Ska börja med färskfoder till Silver nu istället för torrfoder.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Empisen]
2009-10-20 00:34
0

Hugo fick mat 3ggr om dagen, när han vaknat, vid lunch och sedan på kvällen :)
Så vi har aldrig väckt Hugo, utan han har fått sova tills han vaknar.. Och det kände han av själv när det var foodtime ;P

[SarahOhrn]
2009-10-26 12:10
0

Sammy är oftast vaken. Jag håller inte stenhårt på tiderna utan ligger han verkligen och sover struntar jag i det ibland. Men bara jag öppnar skafferiet där maten finns kommer han rusande så, haha. Men ibland blir det bara 3 ggr/dag, inte ofta men ibland..