Kastrera eller ej?
Nästa sommar hade jag tänkt skaffa en tik, en mindre ras som chihuahua eller liknande. Problemet nu är att vi har en golden/border collie-hane som blir 1 år då och nu har jag lite frågor angående kastrering..
Min sambo säger att det ökar risken MYCKET för cancer, stämmer det?
Hur gammal bör en hanhund vara innan han kastreras?
Sjlävklart vill jag inte behöva kastrera honom men jag vill ha en tik och vill inte sterilisera henne, vill kunna ta någon kull på henne inom en framtid. Sambon vill även hinna ta en kull på hanen vi har men jag vet inte… Några tips?! :/
Kan inte säga annat än att jag aldrig skulle skaffa mig en tik och för den skull kastrera min hane…kemisk kastrering vet jag kan ge cancer men jag tror inte det andra gör det.
Himla fin hund
Jaså kan det ge cancer har flera som ger spruta på sina hanar då de ska testa o se om de skulle ändra sig vid löp ena fattar ännu vinken iaf o matvägrar osv när deras grannes tikar löper. man brukar säga iaf 6 mån är bra att ta o kastrera hanen, innan dom är könsmogna. Ring runt o kolla vad vetrinärer tar det kan skilljas rätt mycket jag hittade ett ställe som tog efter kg o skulle kosta en liten hane 1 300kr stor vet jag inte men det brukar ligga på 2-3000kr jag hade valt att kastrera han nu isf.
#1 Okej, jag har nämligen alltid velat ha en tik och vill verkligen ha det! Och över huvud taget skönare att ha honom kastrerad tycker jag men inte min sambo. Antar att dom inte springer lika lätt efter tikar när dom löper o sånt då, det är det som är nackdelen med hanhundar.Och jag ser ånga fördelar med tikar även om även där finns nackdelar, t ex löpperioderna.
Men om det inte ska ge cancer med vanlig kastrering ser jag ingen nackdel i att göra det heller i och för sig.
#2 Okej. Så det är kört att kastrera sen när han är äldre då eller varför är det viktigt att göra det redan innan 6 månader? :O Det lär jag ju inte hinna övertala min sambo på i alla fall heh då han är 5 månader snart.
Man ska göra det innan de är könsmogna för inte fatta vinken med löp :) Jag var hos en god vän där hanen är kastrerad och Chanel löpte inte (inte änds på G till löp) men herre gösses jag fatta varför dom kastrera den jucknissen
han var könsmogen när han kastrerades och han var 15 månader då det gjordes, nu är han 2 år. Jag tycker du ska prata med vetrinär om detta. Nu har du en fin vovve och jag har träffat jätte trevliga bra kastrerade hundar men jag tycker iaf att ni ska tänka på att kastrera han i god tid innan ni skaffar en tik. Dels sitter hormoner kvar ett tag efter, små hundraser brukar väl bli könsmogna rätt tidigt med. Separera hundarna tror jag inte är så lyckat iaf.
Okej. Har samma tråd på hundar i fokus där den här diskussionen gått längre och verkar va måånga som har okastrerade av båda kön hemma.. Fler än jag trodde!
Min hund är ju dock inte så liten ras så det kanske dröjer till 6 mån iaf då men ska fundera rejält på det nu o ta de me sambon IGEN! :P
ne vad jag menar är att den lilla ni skaffar blir könsmogen snabbt :) Jag tycker det e stressigt för en hane som har en tik hemma som löper dom löper ju rätt länge inte några dagar. att sägna in ena tycker jag låter lite dumt iaf ska du lära tiken o inte locka? och hane att det är ajjabajja? för det sitter ju inplentat o dom struntar ju i att hon är plutte liten o han stor. :) tro mig de kan göra även med löpskydd med.
#6 Ahaa! Tänkte inte så, hehe.
Jag hade inte tänkt stänga in men dela in i två delar i boendet om man säger så, inte så att en bara får ett rum alltså.
Sjlävklart ska jag försöka lära dom att inte va på varandra också. Det är ju det bästa! Men löpskyddet menade jag att man kan ha när man är hemma o har koll på dem bara för att det inet ska hända när man vänder ryggen i 2 sek, det blir ju ett hinder dom fördröjer det hela lite så att säga. DOm kommer ju inte få vara ensamma me bara ett löpskydd mellan.
#7 Jag kan inget om kastrering på hundar, men Zappa va det redan när vi fick honom. Det vi märker på honom är att han inte bryr sig om när tikar löper & det är jätte skönt. När vi tränar honom har det hänt att en & annan tik löper, andra har ett h…..e då med sina hanar. Han funkar lika bra med hanhundar, som med tikar och det är jätte skönt. Våran valp Wilda, kom till av tjuvparning. Uppfödaren hade inte tänkt para Wildas mamma med den här pappan som det nu blev. Han tyckte inte som dom, så han "flög" igenom en fönster med glas som yrde omkring honom & ja…. 9 Valpar blev det
.
Min erfarenhet av kastrerade hanhundar är att de kan bli passiva. Det är inte alla veterinärer som kastrerar utan en bra anledning.
Jag har samma raser som ni i min hund och skulle aldrig våga chansa på att hans underbara temperament och livsglädje skulle avtrubbas.
Men cancer vet jag inte om det kan ge…
Läs på ordentligt och fråga olika uppfödare och veterinärer om vad de har för erfarenhet innan ni bestämmer er. De kan säkert ge bra råd om ni funderar på valpar i framtiden också, det kan alltid inträffa komplikationer som man inte räknat med.
Zabelle
Skulle nog vilja säga att för det första är det rätt elakt av dig att kräva en kastrering på din sambos hund!? det är ju hans hund,det borde du tänka på. dessutom är det inte chysst mot hunden.
Det finns vettar som inte kastrerar längre bara för att folk inte har lust att jobba med dem vad det gäller löptik,sådana vettar är i mina ögon seriösa.
Sedan finns det inget som säger att en kastrering skulle få din hund att låta bli en tik det ligger för långt ner i generna,har själv haft hanar i många år och kan ha/haft dem alla lösa kring tikar som löper…MEN DET KRÄVS JOBB.
En kastrerad hane får ofta andra oönskade problem vid kastrering också såsom ökad matlust jaktlust om det föreligger osvosv…och dom får jobbigare i andra möten med hundar eftersom den mötande hunden inte vet vad dom möter,för dom luktar inte som vanliga hanhundar,det kan ofta bli riktiga slagsmål pgr av att du i så fall tagit bort en viktig del i hanens liv,han kan helt enkelt inte visa/sända ut signalerna rätt.
Angående tikar så är dom minst lika rymmningsbenägna när dom löper för att hitta en hane vilket inte många tänker på,och ska man absolut i alla fall köpa en tik bara för att man vill,så är det faktiskt tikar som oftast blir sjuka i livmoderinflammationer osv osv.
Min åsikt i detta är att du är rätt självisk i ditt tänk här….Jag funderar själv på att börja föda upp hundar senare men för det första så måste min gammelman få vara pankis klart han är 12 nu sånt får man ta med i beräkningen och inte bara tänka på vad man själv vill.
Det är ett liv vi talar om inte en sak som man gör vad man vill med.
Detta är enbart min åsikt om det!

Här finns en tidigare tråd där kastrering diskuterats
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har min hund kastrerad och han är fortfarande intresserad av löptikar, som han var förut. Dock kunde man även när han var okastrerad säga "Nej", och så lät han bli löptiken.
Han är inte det minsta passiv! Han är helvild och galen, precis som innan :P
Han är mer matglad, vilket är jättepositivt tycker jag!
Jag har enbart sätt positiva sidor med kastrering! Det är inga förändringar på min hund, bortsett från att han äter mer vilket glädjer mig enormt. Så jag är så nöjd och glad :) Och han fungerar med alla hundar, oavsett ras, kön eller storlek.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
12,Jamen då har du också jobbat med din hund,det är där skillnaden ligger,och detta är ju också ett bevis på att kastrering inte alltid fungerar
#10 Eh va?! Det är för det första inte min sambos hund, utan VÅRAN hund. Jag kräver inget men jag vill kolla upp möjligheterna.
Shysst o shysst, blir han galen i löptikar sen (ven om inte jag har en) så är det väl rätt snällt så han slipper bli sån. Hans pappa springer iväg när tikar löper och så vill jag inte ha det heller..
Jag har aldrig heller sagt att jag inte är villig att jobba för det. Nämnde t o m nånstans ovan att jag skulle kunna försöka jobba för att han inet ska bli sån runt löptikar.
Alltså, hade jag varit SJÄLVISK hade jag gjort et utan att ens kolla upp det här! Det är ju JUST därför jag frågar, jag har inte sagt att jag SKA göra detta men jag vill ha information och råd eftersom jag inte vet något om det men ändå får man höra en massa skit när man frågar saker?! Det gör mig ***** irriterad måste jag säga!
Ursäkta men överallt man frågar om saker får man skit, jag har inte sagt att jag SKA skaffa en tik utan jag vill kolla upp möjligheterna för 264726784 gången!!
# 11 Okej tack!
#12 Okej! :) Ja, det är ju sånt man inte vet men den risken får man ju ta i så fall.. Men jag ska fundera på det läänge! :)
#13 Det fungerar mot att inte få Valpar! Men ne jag förstår vad folk menar därför har jag ju övervägt att lära honom låta bli löptikar också, men jag vet ju inte än eftersom han inte börjat ännu.
#13: Ja precis, han är precis som innan med löptikar. Träffar på så mycket folk som säger att dom vill kastrera pga löptikar.. Och visst, lusten minskar ibland men verkligen långt ifrån alltid. Oliver är ett levande bevis!
Igår på tåget hem satt han och luktade och luktade och luktade på kvinnan framför oss, och jag sa åt honom gång på gång att låta bli. Efter ett tag satte han sig och stirrade istället då när han inte fick lukta på henne.
Då sa hon "…Jag har en löptik hemma".
Så muuums vad det luktade gott tyckte han :P Haha.
14,ok då ber jag om ursäkt för det,men jag läste det som om det var din sambos och att du ville ha en tik osv…
Fortfarande har inte detta med hur hans pappa blir vid löptikar utan det är ditt jobb att se till att han klarar löptikar finns ingen återvändo där.
Men bara att tänka tanken att kastrera honom för att du VILL ha en tik anser jag är ett tankesätt som inte är schysst mot hanen,de flesta tänker så när dom vill komma undan på ett i deras tro lätt sätt.
Dina inlägg uppfattas inte som att du vill undersöka möjligheterna,förrän du nu skrev det och det är ju bra
,men jag står fortfarande för min åsikt det är inte scysst att inte ge hanen alla chanser han kan få,även om det till och med gäller att söka hjälp hos hundpsykolog eller erfaren hundmänniska i övrigt.
Redigerar ditt inlägg lite svärord får du skriva i pm om du vill men inte i inläggen,allt för att bibehålla en bra stämmning på sajten.
#17 Nej, det är våran hund men jag har velat ha en tik, långt innan detta… Därför ville jag bara kolla upp möjligheterna!
Ja, det är klart det är mitt jobb men jag visste inte att kastrering va så hemskt för hanhundar. Därför kollar jag upp det.
Men sen säger andra att det är elakt att låta honom va hemma med en löptik om inte han är kastrerad. :S Så jag vet ju inte vad som är värst.. Men antagligen blir diet ingen tik över huvud taget för mig då…
Nä men jag frågade efter tips o svar på dom frågor jag hade då eftersom jag inte visste om allt detta som ni berättat här nu. Och då har jag sagt att jag är ute efter att få veta mer om det.
Jaha, ja jag ber om ursäkt för att det kröp in ett litet svärord där då..
#18: Hurvida man tycker det är hemskt eller elakt att kastrera ett djur är ju såklart en individuell åsikt.
Jag tycker inte det är på något sätt dåligt att kastrera ett djur. Jag kastrerar alltid mina handjur. De enda jag inte kastrerat har varit igelkott, möss och hamstrar. Och fisk? :P Hehe. Pga att de är så små att ingreppet känns farligt.
Men de andra handjuren jag har/har haft - kaniner, iller och hund har jag alltid kastrerat!
#19 Ja, vi har alltid kastrerat våra katter o sånt också… Men ja, jag vet inte, dom flesta verkar va emot det :/ Så det kankse är dumt då. Så jag får helt enkelt skaffa en hane i så fall.. :/
18,Helt ok…ibland är det svårt att få fram vad man vill i skrift
.
Bor man så att man kan sära på löptiken och hanen,så tycker jag det är helt ok att ha det så….men det förutsätter ju fortfarande att man har tränat hanen så den inte blir oregerelig vid löp.
Men skaffar man en tik och bor i tex lägenhet då anser jag att det är för nära hanen även om man kan dela av lägenheten,och då är det definitivt synd om den.
Sen vill man ju inte ta bort något från dem bara för att….jag skulle kunna tänka mig det om det var för en medicinsk orsak.
Jag kommer ju förmodligen skaffa en tik när min pankis Spike är borta vilket jag inte vill ska ske än på länge än
,och då har jag planer för Snoddens del…men som sagt jag bor i hus med stor tomt och kan skilja dem åt om det behövs,sedan har jag ju jobbat järnet med Snodden för att han ska funka med löptikar
.
Men jag skulle aldrig kunna göra det nu när jag har 2 hanar,då är det synd om dem bägge och dom kan nog bråka rätt rejält då
#20: Jag har för mig att det var olagligt att kastrera hundar förut? Inte säker.. Men jag gissar att just hundar anses vara så nära människor, människans bästa vän, man förmänskligar hundar väldigt mycket och ser dom som sina barn nästan. Och att det då kan kännas inhumant att kastrera dom. Som att kastrera sina barn liksom.. Gissningsvis.
#22 Jag har också för mig att det var olagligt eller åtminstone gjordes det aldrig på hundar förr
Zabelle
Det var olagligt annat än i medicinska skäl,efter att dom släppte det så började trenden med att det skulle kastreras för att få "stökiga" hundar lugna,vilket inte alltid funkade i alla fall,synd nog finns trenden kvar,trots att forskningen gått så långt fram, att det faktiskt inte är så himla svårt att få sin hane att funka om det inte är något fel på den
Själv förstår jag inte varför det inte var okej att kastrera hundar, medan det var okej att kastrera andra djur. Jag tycker att kan man kastrera katter och illrar så kan man kastrera hundar också.
25,kan ju ha att göra med att de andra djuren har man oftare inne,och kastrerade katter kan jag förstå eftersom det blir för många hemlösa annars…man har ju inte den kollen över en katt som över en hund
#21 Ja det är det jag menar. Att om jag tränat honom så han är någorlunda lugn vid löp och sen delar av så är det bättre än o kastrera? För i så fall kan jag även ta med mig tiken när vi åker någonstans, eller hanen ibland, under löptiden. Och dela av när det inte går.. Men folk verkar ha olika åskiter om vad som är mest elakt.
Hur tränar man en hane att inte ge sig på löptikar??
27, ja har du så stort så varför inte
.
Vi kanske ska starta en ny tråd om det?,eller så får du gärna pm,a så kan vi ta det den vägen om du vill
…Skriv gärna dina frågor då du undrar över så ska jag besvara dem
.
#28 Vi får se om vi har köpt hus tills dess helt enkelt. Annars kommer bi bo i en stor trea eller fyra men får se om det är okej att dela av så…
Okej! :)
Tina jag förstår varför man kastrerar sin pissenissar till katter och kastrerar en honkatt då de gapar 24 tim :D En iller jag vet inte varför man kastrerar dom är det inte något med lukten o göra? Hund jag fattar faktist varför man kastrerar dom med väldigt många anser att ha en tik löpande o ändå inte ska ta Valpar kan man kastrera för slippa det samt alla sjukdomar osv med livmodern. Hanarna ja dom kan vara rätt deppiga osv vid löptider, man vill lita på att han inte drar iväg o gör granntiken på smällen. Tråna kan han göra men Valpar blir det iaf inte. Finns väldigt många som ahr sina hundar ute lösa när dom bor på gård de vaktar gården helt enkelt smidigt att låta det vara så att inget stör dom att dom sticker iväg. Och jag vet vad du menar med mer matglad pudlar är lite kräsna av sig :) och vad glad att han inte lugna ner sig han var inte så gammal din pojk heller en pudle är ju en pigg hund vid 4 år brukar dom coola ner sig lite men inte som sovpotatis :D men lite mindre studsiga :)
# 29 Jag har en liten ettrig hane på drygt 1år. Spikes vet hur han är! Jag har PM at henne och fått en massa tipps om hur man ska göra med hanar o löptikar. Har nu ingen tik själv men dom jag umgås med har bara tikar. Han har blivit jätteduktig. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
31,Lille Silver är en glad buse som Ann aldrig gav upp hoppet om
,det är så kul att se dem

Träna en hanhund när det är löp tider är mest en inställningsfråga om hur och vad du själv gör!
Min bjässe vet efter två försök att tiken som vi passar inte är för honom, då han fick en markering av mig att hon inte var lovlig, tog två tillsägelser men nu vet han att det inte är någon idé att ens tänka tanken..
Min är snart 3 och tiken dryga 2 och om dom växer upp ihop är det ännu lättare är min erfarenhet. Men det kan vara idé att ha dom sparerade när dom eller man själv sover, för när katten sover dansar råttorna på bordet.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ja, man får väl prova sig fram med kanske han är en sån som klarar av löp utan att matvägra osv :) Jag har en bekant som har dom du Freke fast 2 tikar o en hane han vet att det är inget o fundera på änds sen hur man bär sig åt att lära dom det vet jag tyvärr inte :) men Freke har säkert bra ess i fickan