fundering på vad löss? kvalster?
Hur ser man att en hund har löss eller kvalster? Chanel har börjat klia sig och jag har borstat över ett papper ser inget mer än "plutte små" men lite prickar. Mjällkvalster kan det vara det? Hon har lite mjäll, det är mer vid sidan längst in mot magen större mjäll där men inte så man ser att hon har mycket mjäll heller. Lite glanslös tycker jag hon är med. Hon är som vanligt annars.
Kan det vara så att hon inte tålde shampot? Nu var det säkert 2 v sen hon bada men kanske den torka ut huden? Ska idag kolla på tillskott fiskolja tyvärr kan jag inte mer än kolla på apoteket och narturmedicinbutik då mannen jobbar. Hon har inget i öronen dom är rena o fina jag kollar ofta öronen pga hatar öronskabb. Rävksbb hur ser man det? Vi går där väldigt många hundar går o tänkte att det är väl lätt med äkliga djur att smitta på såna ställen. Svara så fort ni kan jag ska titta in iaf på apoteket nu snart. Tänk på allt ni kan komma på även foder men hon har inga röda fläckar ren o fin mage, man ser lätt då hon har vit mage o naken vid spenarna.

Kvalster och ohyra av liknande slag har jag för mig att man kan behöva ta skrapprov hos veterinär för att se om det finns kvalster och vilken typ det är.
Löss kan man om det är riktigt mycket, se äckliga pyttesmå kryp i pälsen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kom på att vi ju har en artikel om loppor och löss
_**/Mvh Anne
Tack Anne :) Jag ska ringa vetrinären sen o se vad dom säger tele tid igen efter 14 . Hon river sig inte konstant utan lite då o då och skulle det vara skabb vet jag att man ska kunna se lite prickar men det vet man ju aldrig Kvalster är väl Skabb?
kvalser och skabb är olika sorter men rätt lika beroende på art,men kvalster kryper direkt under huden därför måste det till ett skrap prov,samma sak är det ofta med rävskabb,men den är mera synlig då dom kliar sig mycket mera av det.
Ja där står det ju ju mjäll med jag köpte Frontline iaf när jag ändå var där på apoteket. Jag ska kolla om jag ser något mer innan jag droppar på det giftet. Jag ska ringa vetten med o höra vad hon säger.
Fy för skabb
Då Lena som kan lite om djur o så, där jag brukar gå ser man något djur som brukar gräva gropar här o där en del lite djupare men inte lya nu utan gropar, gick i en sån j*kel o stuka foten. Är det grävlig eller räv som kanske vart framme?
Bra att du frågar vetten först,för frontline kan göra skada om det inte är fråga om skabb eller annat
Grävlingar brukar ju gräva sig in i höga mossor vid stenar och annat bråte,man kan se det bra för dom brukar lämna spillning utan för hålet,och ofta har dom flera utgångshål bakom det första.
Rävars lya brukar oftast vara under stora stenar helst grott liknande och rätt långt in.
Men är det en grop rätt ner i backen så är det nog fråga om mullvad sork eller en slags råtta som gärna bygger gångar strax under jorden och gräver sig upp här och där.
man kan se skillnaden på råtta och mullvad genom att jorden på ytan för mullvaden blir som ett litet berg när det grävt sig upp,råttan lämnar inte den stora jordhögen efter sig vid utgångshålen.
Ne det är för stora hål för vara råtta,mulvad o sork dom har vi i stugan inte så kul. Min fot går lätt ner :S Tänkte om jag bar på någon äkligt djur därfrån hålet ja, man vet ju aldrig. Jag har pratat med vetrinären nu o skabb det tror hon inte att det rörde sig om för hon kliar sig för lite, det kunde enligt henne vara att jag bada henne med ett shampo som inte var så bra för tösen, så vi ska åka imorgon o titta på annat fuktgivande shampo o balsam fick lite bra tips på vad jag ska kolla på, sen behövs det lite foder med. Vi ska till vetrinären nästa månad för vacc och vi har alltid kört årlig hälsokontroll på de andra djuren blir samma för tösen med.
8,det är ju jakt tider så det kan ju vara mycket rörelse i skogen så egentligen kan det ju vara vad som helst som grävt där i jakt på rötter kanske.
Skulle nog be vet kolla det ändå,jag har erfarenhet av att dom inte kliar sig så kopiöst alltid ändå
.
Men det kan ju mycket väl vara champot också,får man fråga vad det var för sorts champo?,och varför använder du balsam? bara nyfiken nu
Det finns annars ett milt helt ofarligt champo på apoteket,annars kan man också använda potatismjöl,mildare kan du inte få det
jag köpte PCL dog o cat inte så billigt o hoppades den skulle vara bra. Jag tänkte att balsam gör hennes päls lite len
och det var milda champo jag skulle ha. Jo, jag tror iaf att jag vill komma o kolla upp henne, så slipper jag fundera mer på det :)
10,hoppas det är champot i alla fall

Om det inte är schampot, så kommer troligen veterinären skriva ut stronghold, som är ypperligt för skabb och kvalster samt bandmask och hjärtmask.
Bästa med det är att det är inte farligt att överdosera, går kanppt att göra kanske om man badade hunden i det men inte annars..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#10 För hundar med känslig hud kan PLC vara lite krafigt schampo, men då brukar det bli alldeles utmärkt om man späder ut det i en flaska med 50% schampo & 50% vatten
_**/Mvh Anne
#10 jag är rätt bra på ta rigält kan jag säga :S så tvätta jag henne dubbelt en extra gång ren vart hon kan jag lova men det var någ inte så bra shampo till Chanel gumman.
#12 jo jag tänkte med på stronghold dels är det ju avmaskningsmedel med o det är dags för att maska av damen.
En fråga ang shampo det finns ju veteschampo och sen finns det olika alovera,algshampo inget ni testat? veteshampo eller va det havreshampo… jaja, iaf det ska ju vara lugnande o milt säger dom. Är något bra hitta på en sida en hel dunk shampo man ska späda det 1+5 vatten drygt lär ju hålla ett tag :)