Ensamträningen går fint!
Varje dag denna vecka har vi prövat oss fram om man kan lämna Ronja själv 10-15 min. Första ggn gnydde och ylade hon, när hon slutade gick vi in igen.
Andra och tredje ggn lät hon inget alls.
Idag ska vi pröva för 4:e ggn och lämna henne en kvart. När kan man utöka tiden?
Jag hade ökat tiden då hon inte bryr sig alls, så har jag/vi gjort med chanel. Först bara några minuter 5min typ sen ökat o ökat nu mera klarar hon iaf av 1 tim.
Oki, så om ca en vecka kan man öka till 20-25?
Börjar hon gny och yla så är hon rädd och osäker,vänta inte med att gå in då…jag skulle nog rekommendera att ni börjar med en minut i taget och utökar därifrån,med tanke på hur dinn vovve haft det tidigare…det kan slå fel annars även om hon är tyst några ggr emellan.
Ge henne något att tugga på och säg samma sak varje gång ni går"kommer snart" tex då förknippar hon det ordet med något gott och att ni kommer tillbaka.
Var noga med att rasta henne innan ni går,och se till att hon får en lugn stund innan ni lämnar henne helt…detta gäller förstås när ni utökat tiden sen.
Vi hade bara få minuter förra veckan (stod i porten och lyssnade), men nu 15 min. Hon har alltid fått ett grisöra eller aktivitetsboll med gott i när vi gått och jag använder, stanna kommer snart.
Hon var även idag lugn när jag gick hemifrån och när jag kom tillbaka. Hon blir superglad naturligtvis när vi kommer tillbaka, men jag antar att eftersom hon är tyst att det går åt rätt håll.
Kram!
Ja är hon tyst är det rätt håll :)