Extremt förarvek(?) hund!
Har väl inte tänkt på på det som ett problem - men!
Tänkte höra om det är det och vad det kan bero på..
Min lilla tik är väldigt följsam och lätt att ha att göra med…
Dock - När sambon ska sätta på henne selen så lägger hon sig på rygg och visar buken.. Så gjorde hon på mig med i början, men det slutande hon med efter det jag började lyfta i henne i hålen där benen ska i istället för "valla" henne i selen.
En annan sak är att hon fullkomligt flyger iväg om man ska flytta lite på henne med handen eller foten!
Detta är några exempel..
Vad pågår? Ska jag vara glad att hon följer minsta vink utan att ens fråga eller ledsen över hennes totala undergivenhet?
Hur "fixar" jag det?
Kanske ska tillägga att hon ALDRIG har blivit slagen eller dyl. av varken mig eller hennes tidigare ägare och detta är 100% säkert.
I övrigt är hon pigg och med på allt.
Hon är självsäker och står på sig med andra hundar.

Det låter som att hon är väldigt signalkänslig, det ni kan göra för hennes skull och för att göra det lättare för er själva i framtiden är att tänka lite extra på hur erat kroppspråk är och vilka signaker ni sänder ut till hunden.
Jag har själv en extremt signalkänslig hund, vilket jag inte var van vid innan så jag har fått lära mig mycket om hur mitt kroppspråk tolkas av hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo, men vi sitter ner och böjer oss inte över henne eller tar på henne plösligt eller så.. Vad mer kan vi göra?

#2 Jag kan rekomendera at läsa böcker om hundars kroppsspråk, för man lär sig mycket av att läsa dem och man lär sig inte bara om hundens kroppspråk utan man kan även med lite eftertanke lära sig att använda sitt eget kroppspråk på rätt sätt både mot hundar och människor genom att bli mer medveten även om de små signalerna man sänder ut.
_**/Mvh Anne
#3 Hmm, något tips, och inte Hallgren för han har jag läst av och inte vart vidare imponerad.. Finns det kanske någon bra sida man kan läsa på då jag har långt till ett bibliotek..? 

Handbok i hundspråk - Ingrid Tapper, inte läst själv men hört att den ska vara bra.
Hundens språk - Katharina Schlegl-Kofler
Lexikon i hundspråk - Anders Hallgren, vet att du skrev att det inte skulle vara av han men jag har själv läst den och tycker att den beskriver hundens språk jätte bra i både bild och text.
Finns säkert fler bra böcker också och googlar du så kan du hitta en hel del att läsa om ämnet.
_**/Mvh Anne
Jag vet flera småhundar som är som hon ska man bara flytta den 5 cm så flyger han upp o skuttar ner från soffan, tror det beror på "Akta mig jag är liten". En fråga brukar han gå ut lika ofta med henne? För jag kan utgå på Chanel hon går jätte glatt med mig men nja lite så där med dom andra i familjen. Sonen tränar på detta och även min man genom glatt humör o godis tas med men inte gull gull pluttan snuttan över det hela. Nu är det ofta jag som tar ute henne dels för att jag vill men varje dag tar iaf dom andra antigen en kortis eller en vanlig långrunda. (sonen 13 år) Hon är annars gladare i min man än i mig, dels så är det han som kör bilden o det är ju himmla kul o åka bil :D
#6 Nej, han går inte allt ut lika ofta. Han följer med på två- ibland tre promenader men går ut själv gör han kanske en gång varannan vecka eller så.
Husse har aldrig vart speciellt intressant faktiskt..

Beröm henne mycket o lär av henne jätte svårt med en så följsam hund samtidigt som man lär sig enormt.
Njut av det o använd er av det.
Försök få med Husse ut lite oftare o hitta på något han tycker är kul.
Dö svårt att engaskera ointreserade hussar o mattar, vet har en själv men han börjar ta sig. Lättare att träna hunden än husse o matte.
Finns det någon ni känner kille som har hund kurs tillsammans brukar få dem att tycka träning är roligare.
Pluss förklara nogrant o sätt honnom själv som ex.
Typ Du ser ju om jag viftar med handen varför vifta med en flagga. Litte flummigt förklarat men hoppas du förstår vad jag menar.
Angånde selen hur gör han titta på honnom när han sätter på den kolla hans signaler till hunden obs kolla i smyg de kan bli lite känsliga o tro man kritiserar fast man vill hjälpa.
När du tittat på honnom ett par gånger visa sen på honnom själv ex visa hotfullhet mm. Så han får se det ur hundens perspektiv.
Kolla även dig själv man ger hela tiden signaler till sin hund utan att veta om det.
Lycka till!
Är lite grön älskar förar känsliga hundar som har självförtronde i allt o bara älskar att tolka o följa ens signaler.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
#8 Inte det att han inte vill, han jobbar hela dagarna 
Det är inte heller alltid han är hemma helgerna.
Jo, jag vet hur han gör med selen och han gör exakt samma sak som mig, sitter på golvet.
Kallar på henne och lyfter i henne i selen..
Hon är ju inte så annars med honom.
Hon är gärna med honom i köket när han lagar mat eller myser med honom när vi kollar på TV.
Men tack ändå, bra råd 

Även om han sitter så kolla honnom.
Mina flickor lägger sig nästan alltid framför min sambos fötter om han sitter på huk, o detta gör de för annars när de är i jämnhöjd med honnom brukar han klappa magen ex i soffan sängen.
O ja mina hundar är lite bortskämda fniss!
Har du prövat stå upp men vid sidan av hunden?…ett annat sätt är att lära in kommandot stå,och berömma när hon väl står där så du kan få i henne i selet.
En del hundar lägger sig på rygg för att dom inte vill ha selet på eller för att dom uppmanar till lek man behöver alltså inte ha gjort hunden något,det gjorde en av mina yorkar,så jag tränade vid sidan av hunden och när kommandot stå var fäst så var det bara att sätta på selet.
Det finns även hundar som tolkar människan alltför dominant utan att människan ser det själv,och det ökar i så fall bara på en osäkerhet hos hunden
.
Får jag vara nyfiken och fråga varför du inte gillar Hallgrens böcker?.
#11 Men då står man ju hukad över hunden när man sätter på henne selet? Eller förstår jag dig fel nu?
Men selen är inget problem, innan man satt sig ner för att ta på den. När man rasslar med den så blir hon som tokig och hoppar och far till dörren. Sen visar hon inge obehag med selet på.. Nu ska man ju aldrig säga aldrig, men du förstår 
En annan grej, den här hunden leker inte - Man ser på henne, öronen bakåt, svansen.. Ja, hon ser rent av ledsen ut..
Samma när hon fått på selet, hon börjar hoppa och snacka..
Ja, men hur är man mindre dominant. (Eller ja, ska upplevas)
Alla tips är välkomna
-Skickar Pm till dig så tråden inte börjar handla om Hallgren helt plötsligt 
12,Hur kan du stå över om du står på sidan och säger "stå",när hon står så böj knäna"huka" fortfarande på sidan om henne och sätt på det så.
Det är ju bara du som vet hur du ska bete dig för att vara mindre dominant mot din hund eftersom det är du som känner din hund bäst på dennes signaler.Många små korta uppmuntrande ljud kan funka annars prova dig fram…
Du nämner att hon har öronen bakåt och svansen och att hon inte leker…vad menar du då? är det när du ska trä på selet eller när du ber henne stå upp?förklara gärna
#13 Aha! Ja men då förstår jag. Missförstod bara lite
Ja, men nu har jag inte haft henne så länge och är inte riktigt inne på vilka signaler hon reagerar starkast på..
Nej, det är när sambon ska sätta på henne selet i samband med att hon ligger ner.
Nej, hon leker inte.
Hon kan springa efter bollar, som vi fått jobba hårt med bara för att hon ska NÅGOT som lek.
Hon leker inte med andra hundar (Hon har endast visat intresse för en CKCS tricolor här, och en likadan hemma hos förra ägarna)
Annars bryr hon sig inte. Hon leker inte med oss, mer än att springa efter bollen då. Hon har alltid vart så säger de, så jag vet inte varför hon inte leker..
Hon träffar hundar varje dag, i alla storlekar färger och åldrar och kön..
INGEN är intressant, förutom just tricolorn då, som hon träffat en gång..
Sorry om jag är luddig ibland, bra att du ber om en vettig(are) förklaring, för jag förklarar sällan bra, hehe.
14,då undrar jag om inte sambon är för dominant i så fall?.
Har du inte haft henne så länge,så pröva dig fram och var observant på signalerna från henne
#15 Jo, kan ju vara så att hon tycker män, i allamänhet är dominanta.. Ja utom pappa min, alla hundar älskar honom..
Kanske ska skicka sambon på kurs hos honom, haha
Ja, ska försöka luska ut vad som betyder vad.
Har ju kommit en liiten bit påväg - Men energin har mest vart att lära henne de svenska orden för kommandon.
Hon är polsk..
Men tack för dina idéer 
16,då har du ju dubbelt jobb…lycka till och berätta hur det går
#17 Hehe ja, men jag har ju tiden så.. Det är ju inte direkt problem 
18,förstår det
#19 Hon är ju den lättaste hunden jag haft genom åren i alla fall, hehe.
Min Ronja brukar med lägga sig ned på rygg när kopplet ska på…sen har vi upptäckt att hon är rädd för långa resliga män och mörkhyade människor. Hon måste ha fått stryk någon gång i sitt liv, för hon är verkligen inte förtjust i en del män.

#21 behöver inte inne bära att hon fått stryck.
Vissa hundar reagerar väldigt ändå på mörkhyade framförallt män o resliga män.
Dels beror det på att de upplever dessa som hot fulla.
Många hundar reagerar på rullstolar o rollatorer.
#22 Hoppas att det är så att hon inte blivit slagen, men med tanke på hur hon levde när förra ägaren hämtade henne är det inte troligt att hon haft det bra.

#23 Hur är hennes kroppspråk i övrigt när hon träffar resliga, mörka män?
Lägger hon sig bara? eller viker hon in svansen, böjer ner huvudet för att nästan ställa sig på huvudet..
Gör hon så? Då kan det finnas en möjlighet att hon fått stryk! Detta är det vanligaste en hund gör om den är stryk rädd..
Främst vika bort huvudet, då vi är ganska lika i språket, fast vi sätter inte våra egna känslor i samma känsla.
Allt som en hund gör kan vi i praktiken se i oss själva.
Hilo: Lek med tanken, vad är det som får oss människor att lägga sig på rygg? För att vi är veka eller för att vi vill något? Då hund i 99,9% är opportunister, ytterst få raser gör saker även om dom inte tjänar något på det.. Sitter med en sån här, men det är inte så svårt att förstå honom ändå. Man måste tänka lite baklänges bara.
Hans bekräftelse får han genom jobbet sitt (även om han tar det lite för allvarligt ibland), vilket folk inte riktigt kan förstå då han ser ut som något annat än vad han är.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#21 Ja, så är inte fallet här i alla fall..
#24 Hänger inte med, hur menar du?

En opportunist som hunden är, vill komma någonstans med att lägga sig, oftast troligast att bli omhändertagen, daltad med, gosa och mysa.
Hade denne nu sk. förarveka hund inte velat gå ut eller haft med er att göra, så hade den troligen mer smitit undan.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tack! Freke för du sätter ord på det jag vill e ha fram fast inte kunde komma på hur jag skulle skriva det. Tänkte likdant.
Signalkänsliga hundar kan reagera på mörka människor pgr av att dom ofta ler mot dem,vilket innebär att dom visar hela tandraden och dom blir ju klart vitare än för oss ljushyade,har dom sedan en mörk mansröst så kan det bli ännu mera hotande
#26 Aha, ja så kanske det är..

#30 Ja böjd över står vi ju inte, som sagt..
Gäspar göra jag så mycket så (hihi)
#24 Hon har svansen mellan benen när hon möter resliga män/mörkhyade. Sedan nosar hon lite snabbt på deras fötter och börjar morra och skälla.
Så beter hon sig inte mot mina släktingar (Vi är korta hela bunten). Eller mot min sambo som är 178 lång.
Hon bodde på en bondgård i ett litet skjul och det var inget trevligt alls där enligt henne vi köpte Ronja från. Hon var mycket skygg och rädd. Så därför är min slutsats att hon haft ett tufft liv med någon elak man…
Tur o oturen i alla fall att hon är så pass harmonisk här hemma att hon trivs i våran familj. Det är det allra viktigaste för oss…att hon känner sig älskad av oss.
Kram!