Dominant?
Fick höra igår att det är ett dominant beteende om en hund kommer fram och tigger om att få gosa och när dom liksom buffar till en med nosen….stämmer det?
Jag skulle säga; absolut inte. Du har en hund framför dig som vill gosa, kela, vara nära dig. Passa på och gosa och mys :)
Men sen jag tror jag inte på det här med dominans kring människor, att dom vill "klättra på rangstegen" och vara dominanta.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Finns inget dominant över det….be den som sagt det läsa anders hallgrens bok alfa syndromet
,finns inget härligare än en hund som själv kommer och vill gosa så,fast spike tar gärna klivet upp i knät också phu! bara lite över 30 kg
Tack! Jag älskar ju att gosa med, så skulle det vara dominant skulle jag hellre bli dominerad och gosa hela tiden…hihi…
Tror att Ronja inte haft så mycket kärlek i sitt "förra" liv så vi försöker ge henne massor av kärlek nu.
3,jätte bra…om du vill kan du läsa den boken du med den är nyttig för alla. har själv läst den
Jag försöker hitta en bra instruktör som kan lära ut lydnad, ska även läsa böcker. Har fullt upp med mitt nyupptagna pluggande till personlig assistent, men någon tid över ska jag väl få.
Kram!

Ge henne massor med gos, så mycket du orkar och vill. Det är ju jättemysigt med hundar som är gosiga. Min borzoi kommer och lutar sig på mig ibland, för att han vill ha gos. Han tittar snett upp på mig och lutar sig med hela sin tungd. Inget dominant i det. Bara mysigt.
Prillan vill också gosa och hon kan ha lite svårt att be om det eftersom hon är så liten, men hon passar på att be om gos när man tex. sitter på golvet. Hon stryker sig också som en katt mot fötterna när man står upp.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ne att dom buffar har inget med domenas o göra det är ju mer tigg om klappa mig mer :) Tyvärr är våran blblotek nere pga renovering men jag ska låna lite böcker med.

Om det skulle vara ett dominansbeteende så skulle jag ha världens mest dominanta hund och Velvet är definitivt allt annat än dominant, hon lägger sig ju till och med för små Valpar om de sägger ifrån åt henne.
Håller med de övriga, gosa på så mycket du orkar och hinner finns inget skadligt i det, tvärrt om så kan det vara bra för hunden blir trygg med att ha dig nära och känner din kärlek.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 jag vet inte var du bor, men på Turid Rugaas hemsida kan du hitta instruktörer som är utbildade av henne och var de finns.
och under "hundtrenere"

Nej.. det är inget dominans beteende!
Dominanta beteende är dock.
All form av beteende där hunden försöker sätta sig över dig, så som juckande, bitande om du sitter ner eller ligger.
Eller på annat sätt försöker bestämma för eller över dig.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus