Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 6357 ggr
nybban
0

Pruta på hundvalp

Jag är av den uppfattningen att man försöker inte pruta på en hundvalp eller inte på något levande djur över huvud taget. Har ju mina blandrasvalparvalpar ute på annons och jag har satt et pris 6000:- på dom vilket jag tycker är ett rimligt pris på en liten blandras (långhårig tax/pekingese) Men då är det en som mailade och var intresserad men hon tyckte det var dyrt och undrade om jag kunde sälja tiken till henne för 4500:- Svarade att jag kollat runt och satt ett pris som jag tyckte var rimligt, varpå hon svarade att hon ändå tyckte det var dyrt och att hon kunde betala 5000:- men inte mer.

Jag förstår inte hur man kan maila och vilja pruta på en hundvalp, som man inte ens har sett, känns inte alls seriöst, har kollat  telefonnumret och hon bor i samma stad, så hon hade lätt kunnat komma och titta. Men rent generellt så känner jag att jag vill inte sälja till nån som försöker pruta.

Vad tycker ni, är det ok att pruta på levande varelser.

AnneN
0

Har uppfödaren satt ett pris så är det det priset som gäller om det nu inte står i annonsen att priset kan diskuteras om rätt köpare dyker upp.

Men nej jag tycker inte det är okej att pruta på levande varelser! Tycker man priset är för högt så får man väl söka vidare istället!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ricko
0

Säger som #1.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Karizma
0

Jag skulle itne ha mage o pruta vill men inte ge det priset som är sagt så kan man leta vidare. Om jag fick prutare skulle jag inte svara tillbaka är man intresserad o inte har just alla 6 000 kan man höra om man kan ta först 4500 sen resten när man får lön Men det är upp till köpare och ägaren av hunden.

Mischa
0

Det finns dom som ska ha ner priset på allt.

Är personen inte villig att betala den lilla summa som den kostar i inköp så tror jag inte du vill sälja den dit heller.

Ska hon pruta hos veterinären när det kan röra sig om större summor med?

≧◔◡◔≦

iita
0

Jag har oxå fått ett sånt mail, tycker som du att det är oseriöst och framför allt ett dåligt första intryck, som valpköpare borde man vell satsa på att göra ett så bra intryck som möjligt. Väljer absolut bort dom personerna.

nybban
0

Jag känner ju att jag inte sätter nåt värde på valparna, om jag låter folk pruta, priset jag har satt är inte orimligt på något sätt, det är ju en helt annan sak om jag som säljare sätter ner priset.

Nej, jag kommer inte att sälja nån valp till den köparen, då får hon vara kvar tills rätt köpare dyker upp, precis som #5 skriver, det ger ett mycket dåligt första intryck att försöka pruta innan man ens sett valpen.

Kickan90
0

om jag hade skrivigt att priset kunde diskuteras om rätt ägare dyker upp hade jag först pratat med henne och se vad hon ska ha hunden till osv.

men hade jag inte skrivigt det hade jag tycker jag att har man inte råd att betala 6000:- en gång för sin drömhund så har man inte råd med hunden.

Hoppas att allt fixar sig :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

FijaLi
0

Jag tycker tyvärr det kan vara helt okej att pruta ibland, har själv gjort det.

Första gången var det när jag var och kollade på Valpar och dom hade det riktigt dåligt. Flera dagars piss å skit överallt, smutsigt vatten osv…Mamman och deras andra hund var magra å grymt risiga.

Men det var väldigt trevliga och snälla hundar, så sa att dom får pengar för dom kostnader dom haft för valpen(chippning, vacc osv), men jag att jag inte gynnar deras skitavel…

Andra gången var när det var en 4 månaders valp som var tillbaka till "uppfödaren" för omplacering för andra gången. Och hon var så sjukt otrevlig -Den som hämtar henne först få ta henne! Jag bara -men du har väl märkt hur jäkla bra det går? Och så vart det vidare bråk…Så då sa jag samma sak där.

Blev som tur ingen av dom här valparna.

Men annars skulle jag inte pruta. Har inte ont om pengar och kan gärna betala det uppfödarna vill ha, bara det är fina hundar som haft det bra! :)

Sen nu pga av mina interssen blir det ingen blandras för mej igen.

AnneN
0

#8 ja är hundarna uppenbart vanvårdade så kan det ju vara en sak, men inte ringa och pruta på en valp som det var i detta fall där som jag förstått det detta telefonsamtal där köparen försökte pruta utan att ens ha besökt uppfödaren.

_**/Mvh Anne

FijaLi
0

#9 Näe, då är det ju bara kolla efter en billigare om nu det är det enda man strävar efter när man väljer valp.

Denna kommentar har tagits bort.
FijaLi
0

och tom ett trippel…

Oj, sorry! Här kommer jag och pajjar hela forumet det första jag gör :(

AnneN
0

#12 ingen fara, ibland segar det lite och då är det lätt hänt att man råkar posta samma sak flera gånger Glad

_**/Mvh Anne

monsi
0

När jag skulle försäkra mina blandras tikar kollade vi med flera olika försäkringsbolag o den högsta summan de hadde i liv var 5000kr

så om någon av mina tikar dog så skulle jag få endast 5000kr ovav sett vad jag gett för dem.

Hoppas det är ändrat sen dess , menar om man köper en blandis o olyckan är framme hunden dör vill man ju inte ligga flera tusen back när man måste köpa ny valp.

Vet detta låter kalt men många resonerar så.

Vetrinär vård mm skilde sig inte från renrasig det var bara liv, de brydde sig inte om man hadde ett kvitto på 10000kr skulle hunden dö fick du ändå bara 5000kr Alla bolag sa samma sak vissa hadde tillock med lägre summa.

Nu bryr jag mig inte hittar jag en hund som jag gillar o hunden gillar mig så bryr jag mig inte om några pengar om det händer hunden något för inga pengar i världen skulle kunna ersätta den hunden i allefall.

Så vissa kanske prutar för de inte vill stå där utan hund o flera tusen back o med sorg i hjärtat o kanske inte har råd pga stora utgifter för att rädda livet på förra hunden så de inte kan köpa en ny. Man vet alldrig om oturen är framme den kan ju drabba vem som.

Hoppas försäkringsbolagen har ändrat sig senast vi kolla var 3 årsen men det hadde inte ändrats på 2 år då.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Linnet
0

#9 Det var inte ens ett telefonsamtal utan ett mejl, visserligen med ett telefonnummer till henne.

Jag tror jag har hört att dom skulle höja försäkringsbeloppet för blandrashundar, vet inte om nåt försäkringsbolag gjort det redan.

Xannadu
0

#14 Folksam har fortfarande liv på 5000 kr för blandras. om de inte har ändrat i år. men förra året var de så.

Visst prutar folk på djur o försöker men i bland känns de som att det försöker för att se om säljaren är seriös eller försöker bli av med sin valp så fort det bara går.

Men sen kan uppfödare vara väldigt sviniga med då jag ville skaffa mellanpudel min första så hade jag inte stor ekonomi och kände inte att jag hade råd att lägga ut de pengar de ville ha. Så jag ringde runt uppfödare för att sätta upp mig som intreserad av valp om det skulle födas någon med defekt som det inte kan sälja för fullt pris. 9av 10 var sur o grinig och jag frågade alla om inte den hunden är värd att komma till en familj som vill ha dem fick tillsvars att det lurar på de valpköpare som redan vill ha valp. frågade vidare om det även gjorde de till de som värkligen ville ha en hund utan defekter och fick till svars ja för någon brukar alltid ge med sig :S

Blev lite ot där

I bland är det bara att ta med en nypa salt med de som vill pruta. Bara svara det att jag prutar inte på mina Valpar passar inte priset dig så är du så vänlig och söka efter en annan valp.

Quiila
0

Jag har också folksam, och det stämmer att deras livförsäkring bara uppgår till 5000 på en blandis.

~Quila Roze~

[jakke94]
0

folk som försöker pruta på våra hundvalpar tackar vi nej till som hundköpare då det inte är inköpspriset som är det dyra utan allt annat. :P

tycker du ska hålla dej fast vid ditt pris, eller iaf inte sänka det försen du träffas personerna ifråga i vekligheten.. sen om du inte får dem sålt kan du ju sänka priset till kanske 5000 eller vad du tycker är rimligt då :P lycka till med dem ! Skrattande

cina65
0

Nej det är du som uppfödare som sätter priset och det är inte förhandlingsbart.

Vill man ha en hund så tycker jag att man ringer på en som passar sin plånbok, inte på en med pris långt över vad man vill ge för att se pruta.

Jag har sålt en del Valpar och jag ska säga att jag inte gått ner i pris alls, vill dom köpa hund av mej får dom betala det jag vill ha.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

fettmedkevlar
0

Det priset som uppfödaren satt gäller enligt mig, men jag måste erkänna att priset var lite väl saftigt för en blandras.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Linnet
0

#20 Om du kollar runt på blocket på små blandraser så ska du se att det är ett ganska normalt pris.

fettmedkevlar
0

#21 Jepp jag har kollat på blocket och tycker att dessa priser för blandisar är hutlösa. För några år sedan så kunde man få en renrasig med fin stamtavla för det priset.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

nybban
0

#22 Jo jag håller med dig om att priser på blandraser är alldeles för högt, men som säljare så sätter man ju ett pris som är ungefär som alla andra tar. Priser på små blandraser är ju i dag nästan lika högt som för renrasiga och jag tycker det verkar som att blandraser nästan är mer populära än renrasiga. Ändå har hundpriserna sjunkit ganska ordentligt under senaste halvåret, naturligtvis beroende på lågkonjunkturen. För 3 år sen köpte vi vår långhåriga dvärgtax, hon var renrasig och hade stamtavla och vi betalade 7000:-. Samtidigt köpte min son en blandras (jack russel/lancashire heeler/coton de tulear) och även han betalade 7000:- för sin hund. Jag hade en kull med min korthåriga tax, som såldes i januari, pappan var jack russel/papillon/kavaljer) och valparna sålde jag för 7000:- hur lätt som helst. Så visst är det hutlösa priser, sen är det ju många som tar ett alldeles galet högt pris och som sen får gå ner, ex. chihuahua blandraser som säljs för 9000-12000:- Det gick säkert att få det för ett par år sen då chihuahua var så himla poppis, vilket dom inte är nu. En av mina valpköpare hade en son som köpt en chihuahuablandis och priset var satt till 9500:- men hon hade sänkt till 5500:-

Christelle
0

Jag skulle kunna tänka att pruta till någon som jag vet att valpen skulle ha det jättebra hos. Men då ska det vara någon jag känner så jag vet att deras ekonomi klarar det i övrigt. Men jag gillar inte folk som prutar det första dom gör.
Men att det är dyrt för en blandras tycker då inte jag iaf då en Cihuahua med stamtavla kostar 15-20 tusen och i vissa fall mer.
Jag tycker dock att en Chihuahua blandras inte ska kosta över 8500 om nu inte det är en väldigt speciell färg osv.

Men jag förstår inte varför en renrasig ska vara så mycket mer värd än en blandras? Det ända är vell att man inte kan tävla i allt med hunden eftersom den inte är renrasig.
Sen beror det ju också på vilken blandras man pratar om, ofta är dom små blandraserna dyrare då de är mer efterfrågade.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

nybban
0

#24 Jo men det skulle jag också kunna tänka mig, fast då skulle det nog vara så att jag själv tyckte att jag kunde sälja billigare om det var till nån jag kände.

Egentligen så har du ju helt rätt, en renrasig hund borde inte vara så mycket mer värd, om det nu inte är nån speciellt man är ute efter, eller nån valp efter högt meriterade föräldrar, men då har ju också uppfödaren haft mer omkostnader, utställningar, dyr parningsavgift osv. men en vanig renrasig hund med stamtavla efter omeriterade föräldrar är ju på inget sätt en bättre hund än en valp efter två renrasiga föräldrar med stamtavla utav olika ras. Sen finns det ju hundar som är fler än två raser förstås. Men ska man bara ha hunden som sällskap så spelar det ju ingen roll om den är renrasig eller inte.

[Aremea]
0

Jag förstår inte varför det per automatik skulle vara tabu på att pruta på Valpar?

Ofta är priserna, speciellt på buskavlade blandisar, löjligt höga.

Jag var och tittade på en valp igår, som uppfödaren sålt för fullpris trots att den har en defekt som kräver dyr operation!

Självklart kollar jag inte på Valpar som jag inte har råd med.

Men om jag på plats, efter att ha träffat valpen och klämt igenom den, hittar fel eller brister som kommer innebära merjobb/vet.vård så självklart påtalar jag det som ett skäl till sänkt pris! Tycker det är väldigt vanligt med "uppfödare" som inte har koll, eller iallafall försöker kräma ut hundar till okunniga köpare med hopp om att det inte ska komma fram.

/Aremea

I valpletartagen.

Karizma
0

26 håller inte med där att blandrasvalpar är för dyra. Inte många renrasiga reggade,chip,vacc o vetb som kostar 5-6000kr. Och är man som jag inte ett dugg intresserad av ställa ut eller tävla så funkar det bra med blandras. Det säljs oftas vetbesiktade,vacc o chip och de inte en vetrinär ser tror jag inte jag hade lyckas klämma igenom o hitta fel heller :)

isla
0

Självklart prutar man inte på en valp. Är priset för högt kommer troligen uppfödaren ändå bli tvungen att sänka priset så småningom när ingen kommer och köper.

Enligt lag ska hundar vara märkta innan försäljning. En seriös uppfödare vaccinerar och veterinärbesiktigar också sina Valpar. Oavsett om hunden är blandras eller renrasig ska valparna ha mat, avmaskningar, mm också + att man måste räkna in ev. förlorad arbetsinkomst. Att då 5-6.000:- skulle vara för mycket för en valp kan jag inte hålla med om. Lika lite som jag kan förstå rasuppfödare som inte tar mer än 5-6.000:- för sina Valpar, med tanke på att de har betydligt fler omkostnader än många blandrasuppfödare.

spikes
0

själv skulle jag inte pruta på en enda levande varelse oavsett hur den haft det,ett liv kan man inte värdera i pengar…vill jag ha just den hunden så betalar jag..min åsikt.

Sen tycker jag heller inte att 6000 är för dyrt,varför skulle en blandis vara billigare än en renras..det är ju lika mycket ett liv i detta fallet en hund.

isla
0

#29 Enbart pga de extra utgifter en seriös rasuppfödare har. Som tex. utställningar, långa resor till hanhund etc. Många blandraser är ju korsningar mellan grannhundarna.

spikes
0

30,förstår hur du tänker…men står fast vid inlägg 29Flört

isla
0

#31 Oki. :-)

Själv tar jag 5000:- för mina Valpar och det täcker ganska precis mina kostnader + den förlorade arbetsinkomsten. Sen är jag dock en sån där knäpp person som kan åka 30 mil enkel resa bara för att jag hittat rätt hanhund. *skratt*

spikes
0

32,men då är man seriösGlad

[Wera]
0

Folk har prutat på min systers förra hund som hon sålde, kostade 3500 men de vela ha hunden för 1000 eller var det var. ;o

Freke
0

Jag är av inställningen att det är upp till den som säljer att pruta mot sig själv!

Kan bara se hur jag själv resonerar, när/om jag säljer Valpar så har jeg ett riktigt högt grund pris, ligger oavsett ras på runt 10-15 000kr men sen om jag ser att det är rätt ägare till den hunden. så kan denne nästan få hunden av mig just bara för att det är den rätte för just den hunden.

Precis så som den vi köpte Tzar ifrån som sänkte prisen när han såg hur vi var med hans andra hunder och hur Tzar tydde sig till oss bara vi kom in till honom..

Så jag har inga problem att GE bort en hund om det är som sagt RÄTT Ägare som kommer och tittar på hunden.

Men detta är bara min personliga uppfattning, då jag inte är intresserad av att tjäna pengar på hundar utan är ute efter att få fram extremt bra hundar till rätt ägare.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

nybban
0

Men att som jag skrev, skicka mail och sms och vilja pruta innan man ens har tittat på valpen är i mitt tycke väldigt oseriöst. Sen skulle jag ju säkert också kunna sälja billigare om det är till nån jag känner eller så, men då ska det vara mitt eget val.

Kan ju berätta hur det gick. Denna kvinna var intresserad av tikvalpen som blev såld först, då var hon intresserad av en hane. Hon mailade flera gånger och skickade även sms. Jag satte in en ny annons på sista hanen som var kvar och sänkte priset med 500:- till 5500:- Jag hade då mailat till kvinna som ville pruta och sagt att jag skulle lägga in en ny annons med det priset. Vet vad det berodde på, tror inte det var priset, utan kanske att det var lite bättre tidpunkt (första annonsen var mitt under semestertiden) men jag blev fullständigt nerringd. Då ringde hon, som hade velat pruta, men då hade jag redan en tittare på väg och flera andra som var intresserade. Hon lät väldigt snopen och förvånad och ville att jag skulle ringa direkt om den som var på väg inte skulle ha valpen. Men den första som kom och tittade köpte honom.

Jag tycker inte det fins nån anledning för mig som säljare att pruta om jag har ett skäligt pris och om det finns köpare, sen om jag sätter ner priset själv av nån anledning, det är ju en annan sak.

Dom som köpte den andra hanhundsvalpen, till ursprungspriset 6000:-, berättade att hennes son just köpt en chihuahuablandis (mest chihuahua) och att dom ville ha 9500:- men han fick pruta 4000:- och betalade 5500:- Där var det ju ett alldeles för högt ursprungspris så klart. Jag trodde ju då att hon skulle försöka pruta på valpen hon köpte av mig, men det gjorde hon inte alls.

[Hilo]
0

Vi sålde våra Valpar för 4500:-
De täckte de kostnader vi la ut på valparna.

Det var dock folk som försökte pruta och tyckte det var hutlösa priser för en blandras..

Jag tycker att man får acceptera det priset på hunden som är satt.
Dock kan jag tycka att 10.000 för chihuahuamixar är att safta i lite, men 4-6000 är helt rimligt i mina ögon.
Jag har en valp jag är sugen på, blandras, men de kostar 6000 (ca) så jag får snällt leta vidare om jag ska ha någon valp i framtiden.

Karizma
0

Ja vissa märker ju själva att tar man för högt pris står man där med Valpar o måste sänka lite iaf :)

LinaK
0

Jag skulle då aldrig ens tänka tanken att pruta på en levande varelse, vare sig katt eller hund. Tycker att det känns oseriöst. Det är ju inte bara inköpspriset på hunden som kostar, det är så mycket mer. Då får man spara tills man verkligen har råd med vad en hund kostar.

Sedan tycker jag att vissa blandisar är alldeles för dyra, som vissa små hundar (chihuahua och dvärgspetsblandisar tillexempel).

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karizma
0

Tycker detta pratas om liknande på hif o tycker det är surt vilken syn hundfolk har Obestämd

LinaK
0

#40 Vad menar du nu? Vilket inlägg syftar du på?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Aremea]
0

Ett annat bra argument till att inte betala mer än 5000:- för en blandras är att det inte går att försäkra till ett högre livvärde än så…

Karizma
0

ne rent allmänt så har flera rätt trångsynta ang att blandraser ska vara mindre värda. Jag ser ju inne där flera som har höftproblem osv samt mina systrars fina vovvar både det ena o andra och de ska vara bra avlade vilken garanti fick dom? Nu ska min ena syster ta bort sin hund pga sjukdom o det är rätt 12 000kr betala hon hela 4 år vart han epilisi samt mycket annat med på honom. Doldafel försäkring kan man ta även på blandraser så den garantin finns med. Nu har ju många där ute förstört rycktet för blandraser det ska man ju veta. Då det avlas på helt fel grunder o inte friska avelshundar tyvärr. Men det finns ju guldklimpar överallt :) Jag anser att alla är lika mycket värda för det men så har jag alltid sett på djur Hästen som kosta lite var lika mycket värd i hjärtat som min katt Missan o hon var huskatt o mattes lilla plutta. Så jag sätter inte nån prislapp o värderar där efter.

Linnet
0

#42 Men jag har hört att försäkringsvärdet för blandraser ska höjas.

[Aremea]
0

#44 Jättebra! Rent krasst borde deras försäkring anpassas beroende på vilka raser som är inkorsade. Tycker jag.

Karizma
0

#44 Kanon bra om det blir så :)