Träna vuxen hund!?
Jag har adopterat en blandrashund som blir två år i december. Har haft honom i snart två månader och han har sakta men säkert anpassat sig till mig. Dock har vi vissa kontaktproblem, särskilt utomhus. Skulle gärna få lite råd på hur jag kan få honom att lyssna mer på mig när vi är ute. Som det är nu är han ute och går med mig snarare än tvärtom. Inomhus går det bra med att få ögonkontakt med honom, så fort vi kommer ut är det som att han blir döv.
Samt att han är extremt ranglåg och gör utfall mot andra hundar, detta beteende är säkert något som jag har förstärkt under dessa två månader då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det. Vi ska gå på en hundmötningskurs snart så förhoppningsvis kommer jag att lära mig att ge Benji rätt signaler när vi möter andra hundar.
Familjen som hade honom innan har med största säkerhet inte tränat någon form av lydnad med honom. Så det är verkligen att börja om från ruta ett, men vem gillar inte en utmaning. :) Min vision är att kunna ha honom lös till sommaren, vet dock inte om detta är ett realistiskt mål.
Om ni har några råd och/eller tips på hur jag kan träna honom nu när han ändå är en vuxen hund och har vissa ovanor så är jag mycket tacksam.
Finns inget som heter ranglågt med hans beteende,han är helt säkert osäker och inget annat….jag skulle rekomendera dig att läsa anders hallgrens böcker alfasyndromet och hundens gyllene regler…finns även flera.
Annars vill ja tipsa dig om massor av godis och kontaktövningar och massor av beröm när han fokuserar,vid fel så är det allra bästa att nonchalera och bara gå vidare elller åt ett annat håll…i skogen kan ni med mycket nöje leka kurragömma…
Det gäller att gå tillbaka till valp inlärning för att få det rätt från början….allting ska ske med en positiv anda.
Det finns ju en hel del omplaceringskurser, kurser för de med omplaceringar. Då kör man mycket kontaktövningar och sådär, mycket helt från börjar för att knyta band och få en lite grundlydnad. Gå en sån kurs tycker jag!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Som alltid är jag intresserad av att veta vad det är för blandning?
Vad finns bakom är en rätt väsentlig del för mig för att kunna ge några råd om hur du ska gå tillväga med att få honom att lyssna och se dig.
Men som Spikes skriver första delen i allt är att ingnorera fel berömma rätt och sakta jobba sig framåt, men han blir två nu i december? Då är du ändå i slutfasen av spökålder nu, så att han reagerar på andra hundar är inte alls ovanligt.
En sak som jag tycker du bör ta till dig är att om hunden gör utfall, minska dessa genom att själv vara framför och låt honom inte kliva in i skydd för dig. Det är du som ska skydda hunden mot andra hundar inte tvärs om..
För om du låter honom hållas kommer du bara att förstärka det beteendet..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Kontaktövningar det vet jag flera som kör via klicker varje ögonkontakt ett klick o godis. Sen detta med att han är som han är det kan helt ligga i att han inte har landat. Utan ge det tid, träna inne med kontaktövningar det tor jag de andra kan ge dig bra tips till men godis brukar gillas iaf :) Jag råder dig till att gå samma promenader varje dag i en månad och gå INTE o titta om det kommer en hund för då bygger du undermedvetet upp en förvänting o då gåre inte bra. Ställ dig framför är bra få han att sitta o va lugn försök få kontakt med han o ta med godis ut på dina promenader. Jag har en omplaceringstik på 4 år, hon var orolig o stressig titta hela tiden bakåt. Jag gjorde som så att jag hade en bra rutt denna rutt tar ca 45 min i rasktakt, denna tog jag 3 gg promenaden o det gjorde henne lugnare sen flera korta bara kissapromenader. Det ska finnas en bra artikel om omplaceringshund vad man kan tänka på. Sen finns det vissligen kurser för omplaceringshundar och "problem hundar" men jag tor det hela ligger mycket i att han inte har landat o reagerar agrisivt på hundar. Föresten har han fått hälsa på någon det kan vara så enkelt att han inte fattar hur han ska bete sig träna med nån du känner som har snäll hund. På så vis kan man bygga upp självförtroendet på hunden att bli vän sen med. Jag har haft hand om en liknade hund men han funka bra när han bara fick träffa o dom hundarna var snälla annars såg han helt galen ut o folk trodde det med :S
där är artikeln iaf, vet inte hur man länkar :)
Mycket bra tips! Tack så mycket, det är alltid lättare när man får någon annans perspektiv på det hela.
Jag vet faktiskt inte vilka raser som han är en blanding av, då han från början kommer ifrån Portugal. Han har troligvis golden och/eller tollare i sig, men i övrigt är det omöjligt för mig att säga.
En som jag pluggar med är utbildad instruktör och har två taxar så vi ska träffas och försöka göra mötet till en positiv upplevelse för Benji. Vi ska även gå en grundlydnadskurs till våren, och jobba vidare utifrån detta.
Då jag tog emot min då 8 åriga hanhund med utfallsproblem fick jag ett gott råd av Freke som jag haft mycket nytta av.
- Joxa inte med kopplet precis innan ett möte med en annan hund. Min hund kände direkt att jag spände mig därför att jag kortade in kopplet automatiskt innan mötet med en annan hund. När jag slutade med det gick mötena mycket bättre.
Min hund gjorde utfall av rädsla när vi måste passera nära andra hundar. (Om han är lös undviker han att möta andra hundar som han inte känner.)
Vi började träna på att han fick hälsa på alla små snälla hundar i grannskapet och vi lånade också med oss någon mindre hund på promenader. Efter 1,5 års träning kan han umgås med de flesta hundar. Stora hanhundar har han fortfarande problem med, men vi jobbar på det…
Zabelle
#7 det var bra tips för jag tor man tänker fa* nu kommer en hund o jag vet hur det slutar kortar ner kopplet o håll i hårt. Zabelle vilka framsteg du gjort visst tar det tid, men sen har man en hund som kan funka o gladare blir dom med :)