Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1893 ggr
isla
2009-10-16 14:32
0

Kattproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite stökigt sedan vi flytta in här. Har blivit lite för trångt tror jag. Mina hundar och katter drar inte riktigt jämt och det morras och fräses ganska bra periodvis. Ingen gör något, utan de markerar mest.

Finns det någon som har några tips på hur jag ska lösa detta på bästa sätt?

Karizma
2009-10-16 14:58
0

Isla hur bor du och hur många djur är det du har? Har du klösmöbel det brukar uppslattas rätt bra för sura katter, o de livliga hundarna låter katterna vara. Bra hyller kan man med sätta upp på väggarna så katterna får egna ställen. In med lite leksaker till dom även hundar förståss. Tänkte en katt kan bli uttråkade dom med :) man kan göra egna billiga leksaker som uppskattas :)

isla
2009-10-16 15:05
0

Vi bor i ett litet hus på landet. Katterna kan gå ut och in som de själva vill. När de är inne ligger de ofta uppe på kylskåpet, men lika ofta ligger de i vår säng eller på någon stol i köket och viftar efter förbipasserande hundar. Att detta uppstått tror jag till stor del beror på att hundarna har kattskräck och katterna är sluga och utnyttjar detta till max.

Både katter och hundar har leksaker både ute och inne.

Karizma
2009-10-16 15:21
0

ja du katter är smarta :) Du bor bra så utråkade tror jag inte katterna är pga de går ut o in som de vill.

isla
2009-10-16 15:22
0

#3 Hehe, nä de vill nog mest bara jävlas med hundarna.

AnneN
2009-10-16 15:29
0

Har ni nyflyttat? Gick hundarna och katterna bra ihop innan flytten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

isla
2009-10-16 15:31
0

#5 Nej, de gick inte så jättebra ihop innan heller. De är två hittekatter, så de är säkert vana vid att fräsa bort hundar.

Vi har precis flyttat och vårt tidigare hus var större och då var det lugnare. Idag är det riktigt lugnt här, men igår var det näst intill tredje världskriget. :-S

AnneN
2009-10-16 15:37
0

#6 Okej, men försök se till att katterna får en plats där de får vara helt ifred från hundarna, tex ett rum där hundarna inte får vara men katterna kan ha klösbräda, bäddar, mm.

_**/Mvh Anne

isla
2009-10-16 15:46
0

#7 Enda problemet med katter är att de gör precis som de själva vill och med det lilla utrymme vi har för tillfället, så kan vi inte ge de ett eget rum. Har bara 1 rum och kök just nu. :-( Får helt enkelt hoppas att det lugnar ner sig här framöver och att vi snart hittar ett större boende. Tog detta boende i panik då sambon fick jobb i Stockholm.

Karizma
2009-10-16 16:40
0

aha så litet. Jag tor att det kommer gå bättre. Jag har haft katter innan jag skaffa hund (pga allergi o flytt till lägenhet var ett måste att flytta kissarna Gråter) Men iaf om man bor litet se då til att ha lite hyllor där bara kissarna får vara på (vägghylla) de måste iaf lära sig att stå ut med hundarna o de är nu utsatta till att det är ett måste pga litet boende. Mina katter var livrädda för hund men det gick bra efter ett tag, tillomed att de kelade med Chanel på deras villkor förståss :). Katter är smartare än vad man tror så att deom fattat att dom har övertaget på hundarna o därmed kan slå till en tass o fräsa är nartuligt. Men mitt tips 'är upp med lite hyllor klösmöbel det kan man göra själv med om man inte har råd med det. Inne på katter kan du får bra tips o bilder på hur man gör litet boende bra för missar. :)

isla
2009-10-16 16:45
0

En liten fundering bara. Ni tycker inte jag ska gå in och lägga mig i deras gräl så länge det inte går till överdrift?

AnneN
2009-10-16 16:52
0

#10 Jag brukar låta djuren sköta sina "gräl" själva så länge det inte går överstyr, däremot brukar jag säga ifrån till hunden om hon blir allt för på mot katterna (hon vill busa)

_**/Mvh Anne

Karizma
2009-10-16 17:42
0

10) Nja jag tycker att man bara skjuter upp grälet då, en katt kan låta så in i havet men behöver inte betyda så mycket :) Vattenspruta är alltid bra o ha redo OM det skulle vara något.

LinaK
2009-10-16 19:39
0

Hur länge har det varit på detta viset?

Det finns något som heter Feliway som finns att köpa på apoteket Det är för katter. Du kan läsa om det här:
Feliway
produkterna har du på höger sida.

Sedan finns DAP som du kan läsa om här och det är för hundar:
DAP

Vi använde Feliway när vi skulle vara kattvakt åt en hankatt, för det var mycket fräs och bråk katterna emellan. Och jag tyckte att det funkade. Dom blev lugna och harmoniska.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

isla
2009-10-16 19:46
0

#13 Kan vara värt att prova. Tack för tipset!