Pälsfråga
Jag funderar på hur jag ska göra med Emils päls. Jag tycker att den har blivit väldigt spretig och gles. Tror ni jag kan klippa honom? Eller är den så här för att han ev. håller på att byta päls? Hans mamma är dvärgpudel och pappan långhårig chihuahua.
Eller har ni andra tips och råd?
Denna först bild är från när han var 8½ vecka.

nej du kan klippa ner honom det ser ju ut som om det är mamman som har slagit igenom och då ska du hantera hans päls som en pudelspäls.. För han fäller inget eller mycket lite och att den växer hela tiden så är det pudeln som slagit igenom
Han verkar ju fått pudelpäls! Det vill säga den växer ca 1 cm i månaden och du måste klippa honom regelbundet.
Ja, klipp. Klipp ansikte, tassar, vid anus och vid snoppen också. Och så får du göra det varannan månad eller så. Du kan klippa lite på kroppen också :) Det beror på hur lång du vill ha den. Desto längre päls desto mer tid får du lägga ner på att borsta helt enkelt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Aha! Ja vi har oxå tyckt att han varit mer pudel, men sen när pälsen blev lång trodde vi att det inte var så. Det är vår första hund och det är inte lätt att veta hur pälsar utvecklar sig. 
Nu har jag lite att läsa på. Tack så jättemycket.
#4: Pudelpäls slutar aldrig växa, så det är därför den blir lång :) Om du inte klipper så kommer han att "växa igen" helt och inte kunna se eller nånting egentligen. Så klipp, klipp, klipp.
Det är ingen fara att klippa den typen av päls.
≧◔◡◔≦

Jag börjar på en gång. Det kan väl inte spela nån roll om jag handklipper?
Tack snälla ni. Jag är så glad för att jag blev med på detta forum. 
#7 Nej, men det lär bli ganska mödosamt och blir lätt ojämt, i det långa loppet lär ni nog investera i en klippmaskin.
Tassar och i ansiktet brukar det oftast få bli handklippt.
≧◔◡◔≦
#8: Jag tycker tvärt om, maskin till ansikte och tassar och sax till resten :) Om kroppen blir ojämn gör väl inte så mycket?
kakan81, du kan klippa precis hur du vill. Handklipp eller raka eller vad du vill! Det får man göra precis hur man vill själv :)

Tack snälla ni för svaren! Vi har även perserkatter varav en väldigt håröm, som vi brukar få klippa toverna hos istället för att tova ut. Så jag tog den och körde. Kändes dumt att vänta bara för att hinna köpa klippmaskin. 
Vad har ni för klippmaskiner? Vad ska jag tänka på när jag väljer?
Så här ser Emil ut nu. ca 1 timme efter start. Han fick en helt annan lyster i pälsen på en gång. Tack igen!!!
gud han är j uså söt :)

#11 Tack!! Självklart tycker vi det samma. 

8# håller med tina. Tassar, nos och svansrot kör jag med klippmaskin men resten kör jag med sax
#10: Köp hellre en bra på en gång istället för flera billiga. Jag började med att köpa en billig för 500:- men den höll typ 2 rakningar. Dom är inte gjorde för pudelpälsen! Pudlars päls är väldigt speciell. Så köp en riktig på en gång för då kan du ha den i flera år.
Jag har en Oster 45 från pudelparadiset.
http://www.butik.trimkompaniet.com/product_info.php?cPath=122_127&products_id=53
Jag har haft yorkar som jag alltid klippte med sax,nu är ju dom lite mindre än din…första yorken var ett litet projekt eftersom det var många år sedan jag klippte pudlar vilket jag gjorde i ungdomen,men efter 2-3 ggr fick jag in snitsen,och det vara bara jag själv som såg var jag hade klippt fel,annars fick jag bara beröm för att dom var så fina.
Så du kommer säkert in i det när du fått hålla på ett tag,viktigt är att du använder de verktyg som du själv känner dig trygg med..
Lycka till!
Lena jag tycker yorkar är så himmla söta i valpklippning :)
Tina får jag be dig om en fråga? det är om klippmasking :) Jag har hittat ett ställe som säljer flera bra maskiner men dom bara säljer vet inte så mycket vad som passar våran hund. Hon har lockig/vågig päls lite terrier päls på bakbenen o tjockt på rumpan hals. Jag vill ha kunna raka själv. Just nu klipper jag med sax överallt tar lite tid :)http://www.blocket.se/ostergotland/Klipp_och_trimmaskiner_18666160.htm?ca=14&w=1&last=1
#15 Halledudande va sööööt. 
Zabelle
#16: Maskiner som kan klippa pudlar kan klippa alla hundar. Pudlar har lixom ull så det måste vara saxar i rakmaskinen för att den ska kunna ta ordentligt.
Moser-maskinerna (iaf de senaste) ska fungera på pudlar och borde därför fungera på er hund också :)
Vet inte hur liten Moser ChroMini är men då Moser borde funka bra! Den hade ju ett helt OK pris också. Jag ser ingen anledning att lägga 500:- mer på en Moser Max, när en Moser ChroMini antagligen funkar lika bra!
Och alla i artikeln är väl förstås nytt hoppas jag? Fråga! Eftersom priserna ser ut som nypriset!
ja det är ny klippmaskiner dom säljer. :) tack för svaret Tina

#15 vilken liten sötnos.
Emil är inte så stor, har ju chihuahua i sig oxå så han väger nu 2,2kg.
Alla: Tack för ala råd. De uppskattars verkligen!