Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2042 ggr
[nataschaj]
0

Om fästingshalsband

ej sökt efter som de inte funkar idag.

Hur länghe kan man ha fästingshalsband på hundar?.

jag har inte haft de i år, men efter som min ena hund får fästingar hela tiden börjar ja trötna på de, å funderar på att köpa ett å se om han tål de. snön lär dröja innan d kommer med tror jag.

Har testat innan på han men han tål inte apoteteks å efter som dem ahr förbjudit örthalsbanden vill ja testa de igen, efter som de e skit jobbigt me alla fästingar han får.. Min andra har inte fått så många å de, men funderar ändå att köpa till dem slutet av månaden.

men vad tror ni? kan jag köpa å ha tills snön verkligen kommer å att de blir soppas kallt med?

AnneN
0

Om du testat förr och din hund inte tålde det så skulle jag inte rekomendera att ha sådant halsband allas eftersom det innehåller nervgift.

Kanske kan du testa något av de recept på hemmagjort fästingmedel som finns i denna artikel?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinnSam
0

Ett fästinghalsband håller i ca 6 månader.
Jag tog av mina för någon vecka sedan..

Scalibor hade jag.

[nataschaj]
0

#1 Tänkte testa att sätta på han fästingshalsband, för e inte säker på om de va just de som orsakade hans illamående el om de vart nåt asnnat.. Annars ska ja testa göra de receptet. Bra att de finns för de visste ja inte!.. men blir när ja har pengar för nu har ja inga alls tyvärr!.

#2 jo ja vet hur länge de håller men ja undrade bara om hundar kan ha på sig de hela året ut, om man skaffar nytt efter 6mån å sätter på igen el om man måste ha en vilo period.. hoppas du  fattar hur ja menar..

LinnSam
0

nataschaj

Aha, då förstår jag.
Ingen aning, men tror inte det ska vara något problem.

Karizma
0

Nu är det rätt kalt ute fästingar har inte chanel haft på bra länge, när ska färstingarna försvinna nån som vet ungefär grader ?

spikes
0

I Skåne har vi fästingar ännu,när det går ner på minus 1-2gr faller dom bort….skulle aldrig våga sätta på mina fästing halsband från apoteket,däremot finns det medel som man blandar i maten som ett tillskott som håller fästingar borta,fråga på djuraffären dom har alltid såntFlört

[nataschaj]
0

här i gbg e de fästingar annars skulle ja inte vilja skaffa fästingshalsband..   inte råd å köpa massa saker nu å testa mig fram liksom. Men ja kommer att skaffa halsband tills snön kommer.

mina-grisar
0

Vi hade fästinghalsband från apoteket på Zappa, men tog av det sen vi fick veta att många hundar, som har epelepsi har använt just ett sådant. Nu borstar vi hundarna, med Fur minator som borsten heter efter skogspromenader. Har funkat hyfsat bra, om man borstar direkt så fästingen inte hunnit sätta sig, utan bara kryper i pälsen. Avskyr dessa äckel, som inte tillför ngn nyttaSkrikandes

spikes
0

8,Det är precis av samma anledning som jag inte köper apotekets halsband….javisst borde dom utrotas!Flört

Karizma
0

å fy kan dom får epelisi av det? tack för den varningen ska inte testa det nästa år, jag har hört bara bra saker annars av alla jag träffar men kan dom få epelisi ska jag inte köpa sånt, jag har faktist inte haft något skydd alls på Chanel visst fästingar har hon fått men inte så himmla många tippar på max 8 st o då går vi överallt i skog osv. Karda brukar jag ta o dra igenom tycker den får bort dom rätt bra (krulligpäls har hon)

AnneN
0

#10 om hon inte brukar få så många fästingar så kanske det kan vara en idé att testa något mindre giftigt medel först?

_**/Mvh Anne

Karizma
0

Anne du har lite rätt där :) så har jag inte tänkt på det. Så här är det med i våran stuga finns det rätt mycket äkliga fästingar alltid har men en själv om inte fler på sig på kvällen. Där kommer vi vara ännu mer nästa år då det blir våran egna stuga innan har vi delat den med mamma o syskon men ja alla bor i hus mamma är itne så pigg längre så vi tar över den. Vi har kollat vad man kan göra för att bli av med fästingar o det är kalka som gäller så vi ska ner i kalka som galningar :D både nu innan snön kommer sen vår. Så nästa år ville jag ha något vettigt medel men inte så himmla bökigt, det Lena säger låter himmla bra man ger ju ändå mat. Och så finns det berstenshalsband den kan vara värd o testa med hitta det nån stans på nätet (googla =P ) Sen får man väl borsta varje dag med kardan det är ju smidigt det med,

mina-grisar
0

#9 JAPP, utrotas ska domSkrattande. Vi får komma på ngt & söka patent =) Ja, ni i Skåne är MER än utsatta av fästingar. Vi var ner till Skåne & hälsade på min bror med fam i augusti & Zappa hade 8 st med sig hem =(  Men älskar Skåne ändå, för det var där vi hämtade prinsen Zappa som hamnat där, fast han tillhörde Danmark.

mina-grisar
0

Det ska även finnas en liten sak man hänger på halsbandet, som ger ifrån sig ett typ tickande ljud som inte stör hunden, men som fästingen ogillar. Vet dock inte om det funkar , men allt utan gift som kan skada hunden är ju värt att prova. Det vi tog till oss av apotekets halsband var bla det om EP, men oxå att det står att halsbandet ska hållas från barn, pga gift. Om det är farligt för barn!! hur kan det då vara bra för en hund? Förvånad

AnneN
0

#14 kan tillägga att hunden inte ska ha på sig det då den badar i sjöar eller hav pga att det kan förgifta vattnet och döda fiskarna.

_**/Mvh Anne

[nataschaj]
0

#14 låter inte som ett bra halsband om de e så som  AnneN säger så nej tack till de!

AnneN
0

Oj kanske var otydlig i #15 Skäms Det jag syftade på var alltså apotekets fästinghalsband inte den där grejen man hänger i halsbandet som ger ifrån sig nått sorts ljud.

_**/Mvh Anne

[nataschaj]
0

#17 hehe ok.. trodde du mena att den döda alla djur i vattnet hehe…  hmm vilket e billigast då???