Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
Trollhassel
0

*suck* Trist möte!

Idag var och Prillan ute i skogen som vanligt. Vi brukar gå en prommenadväg på 7 kilometer. När vi gått en bit kom en hundägare, gubbe med schäfer ikapp bakom oss. Schäfern började hänga i kopplet, skälla och dra. Prillan och jag brydde oss inte om den utan gick vidare. Vi brukar leka, busa och ha skoj på våra skogsprommenader, och det är väl inget fel med det? Plötsligt så skrek gubben att "Om du ser att det går en agressiv hund bakom så får du väl för helvette inte låta din hund stanna och nosa överallt, GÅ PÅ!"

Jag blev paff och sa att han kunde gå förbi om han ville. varpå han svarade att "Ni behöver väl åtmonståne inte gå och larva er"

Tråkigt! Vem har avsvaret för att hans hund inte ska kasta sig efter min? Ska jag behöva kuta fram i ilfart för att de ska kunna gå en ostörd prommenad? Prillan gjorde ingenting, hon bara gick där, busade med mig och brydde sig inte om den andra hunden. *suck*

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

Den hundägaren ska lära sig att ta hand om sin egen hund helt klart,det är hans uppgift att se till att hans hund klarar möten OAVSETT om den andra hunden gör utfall eller som ni lekte osv osv….be honom gå en hundkurs nästa gång,och så kan du tipsa om en charmkurs samtidigt,så kanske han kan lära sig vad han har i kopplet och att det alltid har med föraren att göra vad nu än hunden gör.

AnneN
0

Håller med #1 det är ägarens ansvar att se till att kunna ha kontroll på sin hund, så länge inte din hund eller du gjorde något mot han eller hans hund så har han bara sig själv att klaga på, ta inte åt dig av en sur gubbes ord, han är nog bara svartsjuk för att du har så bra kontakt med Prillan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Trollhassel
0

#1 #2 Jo, det är ju sant. Om han inte kan kontrollera sin hund så borde han ta tag i problemet eller åka lågt ut i skogen och gå med hunden i stället. Men han var så otrevlig mot mig. Riktigt elak. Jag och Prillan gick ju bara där och snackade och busade. Vi gjorde inte honom någonting men han måste ha irriterat sig på oss. y, jag tycker att det är så obehagligt. Det är massor av hundägare som går med sina hundar längs den vägen och förr eller senare måste det ju hända en olycka. Han går ju säkert där med den stackars schäfern dagligen.

Med Vänliga hälsningar

Karizma
0

ja fy vissa är bra för korkade han inser ju att hans o hans hund har ett problem sura o arga båda två. Jag har med mött sura gubbar de är bara för tråkiga. Och jag går själv o larvar o lekar med Chanel även en vuxen hund vill ha lite roligt :)

Trollhassel
0

Javisst. Alla hundar ska få ha roligt. Jag tycker synd om schäfern som har en så bristande kommunikation med sin ägare. Han borde ägna sig mer åt hunden och se till att den har annat att tänka på.

Med Vänliga hälsningar

minja
0

Men på ett sett kan jag förstå hans frustation. Jag har en hund med utfalls problem och jag försöker se till att vika undan gå åt ett annat håll eller så.

Det är ju inte svårt att gå in till kanten och släppa förbi någon, så kan ni fortsätta att gå lungt utan stress.

Min hund stressar upp sig något så fruktansvärt om hunden han ser hoppar och lever runt, och jag kan erkänna att jag blir arg på att folk låtsas som inget och fortsätter man får ju ändå respektera varandra. Jag tycker att jag tar mitt ansvar fullt ut! Min hund har inte kommit åt någon annans hund jag har honom kopplad och går undan. Det skulle göra min dag om jag mötte en person som kanske går undan lite för att släppa förbi oss om personen vill gå långsammare eller bara vill vara artig. Ibland har jag mött personer som antagligen fattar hur rent ut sagt jävla jobbigt det är med en utfalls hund och gör det och då är det ju sjävklart att jag ropar ett tack till dom.

Hans utfall bygger på att han är frustrerad, och då stänger han av systemet helt.

Sjävklart föröker jag allt jag kan för att komma tillrätta med problemet. Som i helgen var jag hos Eva bodfäldt och fick en massa tips och råd. Och innan henne har jag varit hos ett flertal andra instruktörer.

Så kom inte och säg att folk som har utfalls hundar inte jobbar på problemet. Sjävklart kankse inte alla gör det men dom flesta som vill att sin hund skall må bra och kunnd njuta av promenaderna gör det. Sjävklart var det onödigt att han skall vräka ut sig saker på ett sådant sätt, man kan ju be snällt.

Men jag kankse är oförskämd för jag har frågat ibland om dom kan gå undan så vi kan gå förbi. Men sån är jag då!

Karizma
0

aa tänk om det kunde vara så kanske hade den hunden vart lite trevligare då med :) ne fy för sura saker, men blir både paff o arg när man möter såna.

Trollhassel
0

#6 Gubben med schäfern hade alla möjligheter att gå förbi men han envisades med att bara stanna när Prillan gjorde det, vilket resulterade i att hans hund bara blev mer och mer frustrerad. Den vägen i går på är omgiven av fast, snårfri tallskog som är lätt som en plätt att gå i. Jag kännde inte ör att gå av vägen eftersom min hund skötte sig om han hade möjlighet att gå en omväg runt oss och förbi.

Dessutom tycker jag nog att man ska visa lite respekt, som du säger. Om man har en hund med dessa problem så får man jobba på det och inte bara dra i kopplet och hojta när dessa situationer uppstår. Det är väl klockrena tillfällen att träna på?

Med Vänliga hälsningar

Trollhassel
0

Sen tycker jag absolut inte att det är något fel att fråga snällt om man kan få lite plats att gå förbi. Det måste man ju kunna göra.

Med Vänliga hälsningar

Kaye
0

fast jag kan också förstå han lite. har man en hund som gör utfall eller liknande, så kan man lätt bli stressad och irriterad i vissa situationer.
sedan kan jag av egen erfarenhet säga att en del utfallshundar stressar upp sig ännu mer när mötande ekipage håller på och tjoar och leker.

dock anser jag att det såklart inte är ditt problem. hade han frågat antar jag att du hade gått åt sidan så han hade kunnat ta sig förbi, men du kan väl inte läsa tankar. nä, hela situationen verkade lite knepig och gubben hade nog PMS.

Trollhassel
0

#10 Naturligtvis skulle jag gått åt sidan om han frågat.

Jag ser det på dethär viset. Om jag vill leka och stoja med min hund på prommenaden så ska väl jag få göra det. När min hund var yngre så hade hon problem att koppla bort andra hundar, speciellt när hon såg dem busa och fara runt. Jag har för allas trevnads skull jobbat med det och fått henne att söka kontakt med mig i stället om hon vill busa. Hon har ju inga problem med agressivitet eller frustration, men jag har haft en sån hund jag också. Det gick kalasbra att träna bort.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

Alltså jag håller inte med er alls här,har man en hund med utfalls problem kan man väl inte lägga över det på andra?…eran frustration får ni handskas med då…det vore väl skillnad om någon gick rakt emot utfallshunden då,i så fall skulle även jag reagera…men inte så länge jag vet att det är jag som bär ansvaret för hur min hund sköter sig…det är mitt och ingen annans fel om han gör utfall…

Freke
0

Ja vad ska man säga?!

Jag kan tycka att det hela är så överlag, när man ser hundägare som är ute med sina hundar på promenader.

Det här kommer säkert att tolkas fel, men låt mig förklara hur jag menar så ska ni se logiken i vart jag vill komma!
När man är ute med sin hund, så är det nästa alltid någon som har tyckanden och tänkanden om hur man håller sig till sin hund.

Istället för att bry sig om sin egen hund. Alla är proffs på sitt sätt och vet precis om hur hunden ska hållas och göras men de ser inte ett skit till sin egen, sen kan jag bara se till min som är en stor lufs och med en massa kapacitet men bara för att den har det så låter jag ju inte den göra vad den vill och om jag märker att det är något som han anser vara fel så kortar jag ner hans spelrum, just av den anledningen.

Av repekten för andra hundar och dess ägare, har sett alldelses för många som tycker som denne med aggressiva hunden, att dom har all rätt i världen att göra vad som och inte själv repektera de andra.

Sen om man ser som min. Han är stor kantig och UNG.. Vilket folk inte förstår någonstans, Han är ju stor…. Då måste per automatik han vara vuxen?? För det verkar inte finnas stora hundar som är unga?? I hundägares världar??? Vilket jag inte förstår varför har folk inte överenseelse för andra? Jag fattar inte det alls??

För om man ser till senaste forskningen så har hundens intelligens ett utvecklingsstadie och en kapacitet av en 3-åring.. Så vad gör det om en hund är 1, 4 eller 8år när intelligensen inte är mer än hos en 3-åring?? Ställer vi samma krav på 3-åringen??

Eller Alla hundägare borde istället ha överenseende med andra hundar och hundägares problem med sina hundar.. Tyvärr så är det nog bara en utopi som aldrig kommer att inträffa.. Men önskan finns i min värld och hela tiden i mitt huvud.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Trollhassel
0

Man har alltid hela och det yttersta ansvaret för sin egen hund. Jag tar ansvar för att min hund inte ställer till för andra hundägare och jag vill gärna också kunna gå ut med min hund utan att behöva oroa mig för hur andra sköter sin hundhållning.

Respekt ska man visa, men överseende med vad som helst har jag absolut inte. Om jag ser en hundägare med en agressiv hund är det en sak om jag ser att ägaren försöker bryta beteendet och jobbar me hunden, men en helt annan sak om ägaren bara börjar skrika åt folk i omgivningen att "gå på" och "skärpa sig" utan att på något vis ta kontakt med hunden. 

Jag har inget ansvar för hur han sköter sin hund men jag blir bedrövad, oroad och ledsen när jag ser det. I mina ögon hade han ingen kontroll och ingen kontakt med hunden och han var inte ute efter det heller.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

13,visst ska man respektera andra hundägare är helt enig med dig där,men möter man en som TS gjort,så naturligt tappar man respekten för den ägaren direkt,men det gör ju inte att man utmanar situationen ändå….sen finns det ju gånger där man helt enkelt inte kan vika undan och ett möte är oundvikligt,då gäller det ju att man vet vad man har i koppletFlört,men i alla dom lägena är det ju hunden det är synd om,eftersom dom inte fått lära sig att kunna möta andra hundar utan osäkerhet.

Om alla hundägare tänkte som så att " missköter sig" min hund så är det mitt aNSVAR att göra något åt det….men som sagt det är bara en önsketankeFlört.

14,jag var själv med om ett rätt sjukt möte häromdagen när jag hade Spike själv med mig….vi mötte en matte med sin alldeles för stora hund,och jag såg på håll att den gav Spike osäkra signaler,och Spike visade det för mig med att börja resa ragg(han har ju blivit anfallen förut),

Jag satte Spike vid sidan av vägen för att låta dem passera,för jag såg på matten att hon tänker minnsan inte gå en omväg!,Hennes hund gjorde utfall när den kom närmare,och Spike svarade men satt ändå kvar på mitt kommando.

Jag ser när hon passerar att hon har en kräksnara runt halsen på sin,som hon lyfter upp när hon kommer närmare så hunden inte kan andas eller föra oväsen,så hunden passerar i stort sett på bakbenen,och det bara rosslar i halsen om den.

Varpå människan säger till mig att….den hunden verkar ilsken! precis när hon passerar(Spike alltså)……Jag svarade att jag skulle gärna vilja veta hur din hund skulle bete sig utan kräksnaran du har på den,skynda dig förbi nu för din hund kan inte andas….sa jag.

Hon blev så sur så hon osade svart när hon gick sedan…även sånt är irriterande,man tycker ju så synd om hunden.

Trollhassel
0

#15 Men fy! Hur kan folk ta till så enkla lösningar helt på sina djurs bekostnad?! Det gör mig spyfärdig. Och det är så typsikt att de lägger över skulden på den andra hundägaren när dera egna hundar flippar. Det är en speciell typ av hundägare som gör så. De tycks vara för stolta för att erkänna att de har problem med sina hundar.

Jag tycker bara så synd om hundarna som inte fått den rätta kontakten med ägarna. De går omkring med ångest och frustration de inte får hjälp med att att bryta.

När jag tränade min hund (borzoien) som är ganska tuff och envis så tyckte han att det ar jättejobbigt i början. Frustrationen blev ännu värre när han inte fick resa sig utan blev kommenderad att sitta still men till slut så slappnade han av i det och nu bryr han sig inte ett skvatt om andra hundar. Det gick kalasbra att bli av med roblemet.

Tänk om alla kunde ta sig tid med sina hundar, men det lär ju hända den dagen vi inser att jorden är platt.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

17,ja sådana ägare skulle jag vilja sparka någonstans så dom flyger iväg och aldrig landar mera,jag kan bli tvärsne när jag ser såntSkrikandes

Trollhassel
0

#17 Det som skrämmer mig är att det finns så otroligt många exempel. Jag träffar säkert en vaje prommead som behandlar sin hund tokigt. Nu kan man ju inte uttala sig om hur något ligger till när man bara sett en skymt i 30 sekunder, men det upprör mig att så många löser utfallsproblemet med stadskoppel och kräksnara. Skumt. Vad är det då för mysigt med att gå i skogen?

Med Vänliga hälsningar

Kaye
0

#12: det är väl inte någon som har sagt att man lägger över problemen på någon annan? vad jag kan se är det några (inkl. mig själv) som har skrivit att man förstår varför han reagerade som han gjorde, även fast han var lite väl hysterisk.

Trollhassel
0

#19 Jag kan också förstå varför, men jag skulle inte gjort likadant. Jag skulle tagit tillfället i akt och jobbat med min hund.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

19,som sagt jag har ingen förståelse för hundägare som betett sig som Trollhassel skriver om,att agera så är att skylla över sin egen frustration på en annan hundägare för att man inte kan handskas med sin egen hund.

Sedan spelar det väl ingen roll hur många som förstår detta beteende i dessa inlägg?,det är mannens beteende i sig jag reagerar över,varför ska jag vika undan om inte mina hundar gör något?,så länge jag har rent mjöl i påsen och inte på något sätt är ute efter att reta upp en annan hund ägare,så finns det ingen som helst anledning för denne att ens yttra sig,det är ett sätt som säger mig att han skyller sina egna fel med sin hund på andra,i stället för att göra något åt det.

Det låter kanske hårt men i min värld är det till och med patetiskt att göra så..min åsikt.

Trollhassel
0

#21 Så upplevde jag det. Som att han förutsatte att man skulle anpassa sig efter hur hans hund reagerade. Att det var mitt problem och upp till mig att lösa när hans hund hetsade upp sig på min.

Möjligen kännde han sig lite tuff också med sin schäfer som om han tyckte att det var självklart att en småhundsägare skulle gå ur vägen bara för att hans hund var större och farligare.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

22,förstod det redan i första inläggetGlad,ja ofta har personerna större hundar än en annan och tror då att dom kan bete sig hur som helst,den jag mötte med Spike var ju också större än Spike,och då är Spike själv rätt stor typ 30kg om inte lite mera…

Tixy
0

Själv har jag ju delvis problem med Idelma, då hon är riktigt osäker på andra (åtminstone mellanstora-stora) hundar. Hon går undan och gömmer sig, men samtidigt går hon som på styltor och har raggen över hela ryggen samt i nacken uppe.

Jag försöker så gott det går att jobba med det. Ibland fungerar det, ibland går det riktigt dåligt. Tyvärr.
Dock skulle jag aldrig kasta över allt på en annan hundägare eller hund. Däremot kan jag ibland varna att hon är osäker och låter, men inte gör något.

Mischa
0

Ruska av dig sånt strunt.

Din hund har troligtvis 10 x mer roligt på sina promenader än hans, han har ingen rätt att mana på dig, antingen får han vända eller gå förbi.

≧◔◡◔≦

Kaye
0

#21 håller med dig till fullo, och självklart agerade mannen fel och otrevligt.
men ditt tidigare inlägg (#12) kändes mer riktat till oss som förstår varför han reagerade som han gjorde, än till huvudinlägget.

spikes
0

26,ok jag berättade min åsikt om det….det var så det var menat att läsasFlört