Månadens trick, idéer!
Vi tänkte börja med en ny sak för er medlemmar här inne, nämligen något som kallas Månadens trick! En gång i månaden kommer det upp en video på ett trick som ni ska få lära era hundar! I videon kan man se hur inlärningen går till, och när ni har lärt er hund tricket (eller när ni vill visa hur långt ni kommit) slänger ni upp en video och visar :)
Så dags att börja träna ordentligt!
Men nu behövs förslag. Vilka trick ska vara med i månadens trick? Vad vill ni lära era hundar? Fram med massa förslag så är det dom vi kommer slänga upp i månadens trick!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vilket konstigt typsnitt det blev 

tänker så det knakar……
Jag kan börja med en idé för att värma upp er lite.. :)
Tända lampan
Och kanske.. gå på bakbenen? ^^,
Fortsätt ni nu
rulla runt kanske
Buga! Jag klarade av att lära Elvis det men inte med Hubert, det går inte. Så det kan du få lägga upp så jag får lite tips :D
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

jaha nu kom jag på nått men jag vet inte hur det stavas…..jag stavar som det låter …*hai faiv* hahahaha ja ni fattar, vilken härlig stavning huga
#6: Det stavar high five :) Inte så lätt! Tycker du stavade jättebra, man läste ju direkt vad det var ^^
Bra med idéer, fler, fler, fler :)
Om ni kommer på något "jättesvårt" trick kan ni komma med förslag på det också så får vi se vad vi kan göra ^^ Typ göra kullerbyttor eller stå på händer eller.. Nånting ;) Kan inte lova att alla kommer med men några!
Haha, fast inte för svåra. Måste kunna lära hundarna det också ju!

Lite från rallylydnaden och en del egna påhitt:
Front
Front & runt
Front & tillbaka till fotposition
Svänga höger/vänster
8 runt benen
Piruett (snurra stående på bakbenen)
Nicka (som vi gör för att svara ja)
Skaka på huvudet (som för att svara nej)
Skall
Pang (död hund)
Hämta matskålen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Här kommer några.
Blyg
Vacker tass
Dansa på bakbenen
Sitta vackert
Vinka
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Några förslag;
viska
cirkla (då går aramis nära runt mig)
öppna ( har godis i stängd hand så ska vovven slå med tassen på handen så den öppnas och godisen ramlar ut)

krypa
_**/Mvh Anne
Toppenidéer :)
Jag kommer snart lägga upp första månadens trick, filmade lite i morse på oliver morgonpromenad och lite när vi kom hem! Så ska bara klippa ihop det så kommer första månaden!
Fortsätt med förslag! Snart drunkar man väl i alla era idéer :)
Jag har en video på "High Five" som jag har filmat när jag och Diablo har gjort det. Jag vet hur jag lärde in honom det
High five och buga blev månadens trick juni! Ni hittar artikeln nålad i inlägglistan.
Fortsätt med förslag så kommer något av dom i månadens trick juli sen :)

I en liknande tråd på ett annat hundforum, där var en utmaning att lära hunden "koka kaffe". Andra trick kan vara ligga med hakan i backen och nos- och tasstarget. Plocka upp saker från golvet, tex en nyckelknippa eller lite svårare småpengar. Att städa kan ju också vara roligt att lära hunden

#17 lite nyfiken på vad som menas med "koka kaffe" i detta sammanhang?
_**/Mvh Anne

#18 Hunden stoppar nosen under vattenytan i en skål el dyl och blåser bubblor

#19 aha 
_**/Mvh Anne
#19: Haha, det lät ju bara föör gulligt! Aldrig sett det förut, men vet nog hur jag ska lära in det ;) Det måste komma i en månadens trick! Ska bara öva lite med Oliver först :)
Hahahah, alltså… :) Hahah.. Fy sjuttsingen vad gulligt. Gick och blåste lite bubblor med Oliver nyss. Att jag inte sett detta förut någonstans? Galet gulligt iaf. Verkar gå väldigt snabbt att lära in också. Så i någon månadens trick kommer den, vi får se vilken ;)
Fortsätt gärna med förslag :) Det har kommit jättemånga superbra i tråden, ska försöka göra så många av dom som möjligt! Om några är väldigt lika kan man nog klämma in 2 stycken i samma månad någon gång.

Om du kikar i denna tråd så kanske du får lite idéer 
_**/Mvh Anne
Att koka kaffe…eller som jag brukar säga "leka u-båt" har Snodden gjort sedan valp,inget alls jag lärt in,han tycker det är jättekul att göra det när han badar i sjöar och annat…och det bubblar ordentligt
Såg att någon redan hade gett förslag på det men "sitta fint/vackert" är något jag har svårt att lära min hund. Han förstår inte riktigt att han ska sitta utan ställer sig på bakbenen istället. Så det skulle jag vilja lära honom ordentligt ;)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#25: Snart kommer juli upp! Tog då sitt vackert, och tog också upp ditt problem lite snabbt med att ställa sig på bakbenen :)
#26 Åh vad KUL! Ska kolla in det direkt 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
För en del år sedan såg jag på dansk TV en hund som apporterade en wienerkorv.
Det tyckte jag såg så trevligt ut, så det lärde jag min hund och det väcker alltid munterhet och beundran, när hon visar upp det.
Att hon hämtar saker när man säger hämta vattenkannan, hämta kopplet eller andra saker är också populärt.
Att be hunden visa var olika saker är brukar också se bra ut. Var är godiset? Var är …..?
Plocka burkar i varandra (småbarnsleksaker) ser också roligt ut. hunden går efter storlek, men jag säger: "Ta den röda burken", "Ta den gula burken" Då tror åskådarna att hon väljer efter färg.
Sjömansspel är också roligt. Lägga ringarna på pinnen.
Det var några förslag. Att städa fanns redan, men det är praktiskt, liksom duka av bordet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Har svårt att lära våran hund ligg. Kanske ett vidio klipp hur man lär ligg? :)
#14 Stänga lådor är jättebra!
Azlan kan både stänga lådor och skåpdörrar.
Han går runt i köket och ser till så att inte lådor och skåpdörrar är "halv stängda", för då puttar han igen dom med nosen också söker han ögonkontakt sen o vill ha belöning för att han är så duktig.
Tycker själv det är störande med "halv stängda" skåp o lådor, så det är bra med en "hjälpreda".
Däremot öppna lådor och skåpdörrar vill jag inte lära honom, för då ligger väl inte en pryl på den plats den ska. Han är expert på att tex plocka ur väskor om folk som kommer inte ställer sånna under uppsikt.
Attack! Det har jag alltid velat lära Hubert :D Att när jag säger det ska han springa fram till den person jag pekar på och bara hoppa på den =)
Sen i början av dina videor så slår han på dina fötter, så gullig :D Och ser väldigt kul ut. Det får du gärna ta med nån månad! :)
//Helene
#31: Hoppa på, eller attackera? :P Stor skillnad! Kan ju vara en "kärleksattack" också kan jag tänka mig, hihi.
#32 Hmm, ja.. Inte attackera da, bara hoppa på :P Lite sådär snabbt och sen ner igen :D
En kärleksattack låter ju inte helt fel :D
//Helene
Ge matte en puss (på kinden).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

"spela död" ? Detta skulle jag vilja lära mina genom att man gör fingrarna till en pistol och skjuter dom. Våran förra blandras var väldigt duktig på detta :)
Hehe och sen måste jag berätta om ett roligt trick hon lärde sig själv: Hon låg på golvet och då sa min pappa "vad gör tjejerna i stockholm" , då bresade hon på benen
. Ta inte illa upp nu ni som kommer från stockholm!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
#35: Hahahah! Jag är Stockholmare ;) Tycker det tricket lät jätteroligt :P Eller snarare kommandot kanske. Hade man sagt "sära på benen" istället så hade det tricket snarare blivit lite "nämen.. fy? varför ska man lära dom det?". Men med rätt kommando så ;)
Tänkte försöka beta av den här listan, fortsätt gärna komma med förslag om det är något speciellt ni klurat över.
Månadens trick hittills har alltså varit;
Buga + high five (#5 + #6)
Sitta vackert (#10 + #25)
Tända lampan (eget påhitt)
Hopp (eget påhitt)
Trampa takten (önskat av ms-mee).
Så fortsätt komma med förslag så ska vi se till att få det fixat!