Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 6100 ggr
IceLinn
0

Är doggy bra?

Är hundfodret doggy (orginal) bra?

AnneN
0

Vet många hundar som mår bra på det fodret, men vet även en del som inte alls mått bra (problem med hud och mage)… För att hitta vad som passar just din hund får du nog prova dig fram.

Skaffar du valp eller omplacering så kan du höra vad hunden/valpen är van att äta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hittadjur-se
0

Vet oxå många som mått bra och många som mått dåligt av det. Var dock försiktig med foderbyten och låt det ta den tid som behövs. Alltför många byter för snabbt för att man ska ha märkt en effekt. Självklart om hunden mår dåligt så avbryter man eller iaf minskar.

Vi har pö om pö bytt foder genom att med % bytt ut en del av de dagliga givorna.Efter ett tag 50 % ny mat 50 % gammal mat och sen 100 % ny mat när vi ser att det gått bra hittills.

När vi fick vår omplacering gick han på DOGMAN DINNER!!! och sket som en häst. Att folk inte fattar….

Sen fick han Doggy original, blev bättre och helt ok. Sen fick han Halla foder och vilken jäkla skillnad. Som dag och natt. Superbt!

Karizma
0

säger som dom andra det är helt okey foder som andra foder så är det olika vad dom tål. :) våran dam äter inte det men har flera bekanta som stortrivs med det fodret en shitzu,liten blandras o en stor rottis alla dom trivs med fodret o har fin päls osv.

IceLinn
0

#2 okej ;)

#2 det är alltså väldigt olika?

hittadjur-se
0

Absolut skulle jag vilja påstå. Vår hund mådde skitdåligt (ordagrant ;-) ) på Dogman dinner men jag har hört talas om hundar som mått bra på det fodret men de är faktiskt rätt sällsynta.  Däremot har jag hört mer positivt om Doggy men som sagt det är så individuellt för varje hund.

För våra hundar har tex Halla Medium till schäfern och Halla kyckling och ris varit det bästa.

spikes
0

Till TS.Annars skulle jag allra helst rekomendera färskfoder,jag vet också många hundar som mått dåligt av doggy och en hel del andra märken på torrfoder….

Hur man än vänder och vrider på det så finns det alltid produkter i torrfoder som inte är bra,det är därför dom hundar som går på sådant bajsar mera än en som går på färskfoder….Kroppen stöter ut slagget,vilket den inte gör om man har ett bra färskfoder. 

Har man en hund med mycket päls så ser man klar skillnad på en som jag utrycker det torrfoderspäls och en pälsad hund som får färskfoderFlört.

[Nininosen]
0

fördelen är kanske att det är svenskt och står vad som finns i den, jag vet faktiskt inte va de har för regler i tex polen om vad som får vara i och inte?

Min leonberger åt det i 8 år blandat med eukanoba då han var såååå stor och åt så mkt att jainte hade råd med annat. Men det gick super bra!!

spikes
0

7,det är ofta billigare med färskfoder än torrfoder,speciellt om man har en hund.

[Nininosen]
1

Jo det håller jag med om!! dock skulle man behövt bil om man ska köpa det… blir lite jobbigt på bussen =/

spikes
1

9,om dom inte har körningar i närområdet kan det vara jobbigt….

IceLinn
0

#6 okej på vilket sätt är färskfoder bättre?

#7 okej tack!

Tina-A
0

Ja, Doggy orginal är ju svenskt så det är ju iaf positivt. Sverige brukar ju ha vettiga regler!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

spikes
0

11,Det är baserat på färskt rått kött,alltså bättre för magen eftersom tamhunden har samma tarmflora som en varg…läs gärna min artikel….

hittadjur-se
0

Olika foder passar olika bra till olika hundar, oavsett färskfoder eller torrfoder. Alla hundar mår inte bra på färskfoder heller.

spikes
0

Det finns så mycket olika sorters färskfoder idag,och har man inte en hund som Anne N tex som är jätte allergisk mot spannmål, så är det värt att prova(det finns färskfoder utan spannmål också)……innan jag gick över på färskfoder så hade jag rått kött och vom som hundarna fick direkt från slakten,och det var det allra bästa för hund tarmar och mage.

Som sagt ni kan läsa om fördelar och nackdelar i min artikel.

hittadjur-se
0

Absolut är det värt att prova men…. man ska tänka på att olika foder passar olika bra på olika hundar. Det är en djungel och olika magar kan reagera jättestarkt på färskfoder men må bra på torrfoder. En annan mage kan reagera startk på torrfoder men må bra på färskfoder.

Det ultimata för vissa hundar kan vara en blandning mellan färsk och torrfoder.

Som sagt, man ska inte hylla det ena till skyarna och inte det andra heller när det är så olika på hundars magar.

spikes
0

16,det är aldrig bra att blanda något foder alls,och färskfoder är absolut ingenting en mage reagerar på tvärtom så blir magen klart mycket bättre och det går att ge dem råa märgben och allt som har med deras naturliga tarm flora att göra,jag har aldrig dåliga magar på mina hundar och har aldrig haft….

det inlägget skrev jag riktat till alla härinne…artikeln är läsvärd för den som vill pröva…jag puffar gärna för det och hyllar det också,eftersom jag vet genom åren vad jag talar om…..dessutom pratade jag med dom på kolmården när jag var där och hälsade på våra kära vargar…och vi kan inte bli mera enade om det….

Jag håller på med en artikel nu om just vargen…ska nog lägga in där vad han sade också….han har ju jobbat med vargar i 40 år och har egna hundar,och har haft det sedan barnsben idag var han runt 50år.

Blandisfantast
0

Alla mina 3 jyckar äter Doggy orignal och det funkar bra på alla 3 och dom har blanka å fina pälsar!

IceLinn
0

okej tack allihopa!

hittadjur-se
0

#17: jag håller inte med dig och det gör inte veterinärer jag personligen stött på heller. Olika magar fungerar olika bra på olika foder. Jag säger inte heller att färskfoder är dåligt.

Men det är ju min åsikt.

spikes
0

19,Så lite så pm,a om du vill ha mera specifika svar angående färskfoderFlört

20,ja du får ha din åsikt ….men mina vettar och uppfödare jag har kontakt med ger sina egna färskfoder…eller allra helst direkt från slakt fabriken,och har jag nu gått efter detta i över 30 år,och dessutom dagligen får höra det bra och dåliga med det….så säger det mig att jag fortsätter med det näst bästa och det är färskfoder…det allra bästa var rått kött och vom,men det kan man inte ge som fullgott foder längre efter att vi gick med i eu….min åsikt.

hittadjur-se
0

#21: det är ditt val och dina hundar men det säger ju inte att det passar optimalt på alla andra hundar för det. Kul att dina mår bra iaf, mina mår toppen på det de äter.

Olika mat för olika hundar är olika bra för deras magar… ja jag tjatar ;-)

spikes
0

Alla som vill veta mera kan pm,a i denna tråden är jag klar,men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter,och puffar absolut för dem med 30 års erfarenhet i ryggen.Flört

IceLinn
0

#23 pmar dig om jag vill veta mer! ;)

Denna kommentar har tagits bort.
spikes
0

24,du är så välkommenFlört

hittadjur-se
0

IceLinn: vad äter din hund för foder idag?

IceLinn
0

#27 har ingen hund men vi funderar på att skaffa?