Gamla hundar?
Jag tor det är lite olika hur pigga o fräsha dom är. Våran mellan pudel var pigg o vi tog långpromenader med han trots åldern. Han såg lite illa men aktevera han med snoka godis o sånt, han var en hejjare på hitta mamma i skogen o hitta alltid hem när man själv gick lite vilse i skogen. Vad jag minns så vart det snarlikt som tidigare dok lekte han lite mindre, men stal mina saker lika flitit iaf. Kom på aktevera han med lite lydnad det gilla han ju rätt mycket.
Beror på vad hunden orkar.
En hund som inte orkar mer än en timme om dagen tycker jag inte man ska tvinga arbeta mer.

Jag tror absolut att en gammal hund mår bra både fysiskt och psykiskt av att få aktiveras både fysisk aktivitet och mental träning, men allt ska anpassas efter hur mycket individen själv orkar. En del hundar är nästan lika pigga som en unghund fast de är 12 år medan andra är inte alls så pigga redan vid 8 år.
Anpassa alla aktiviteter efter individen vill jag nog säga, stirra er inte blinda på en siffra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har ju en gammal hund och han mår absolut bra av att aktiveras. Han blir stressad om han inte får använda hjärnan, även om han får mycket motion. Men vi kortar ner rundorna och går fler gånger per dag med honom numera, för det passar just vår hund bäst.
Man får ju vara lite lyhörd för vad just den här individen orkar med, precis som Anne skriver.
Zabelle
ja precis som ni säger här så är det viktigt för gamla hundar att känna sig behövda också…men vad jag ofta kan se och reagerar över är att folk gärna kommer in i en negativ lunk….min hund är gammal och behöver inte gå långa prommisar och inte heller behöver aktiveras osv osv,.hunden får helt enkelt gå planlöst utan aktivering alls tills den dör…och jag är övertygad om att en gammal hund som får vara med på lite lugnare grunder lever längre och har ett bättre liv på slutet om man tar hänsyn till dem också på det viset…
#5 Absolut. Låter logiskt.
Svärmors 9-åring kutar och beter sig som 4 år.
Hennes numera avlidna 10 åring orkade inte gå runt kvarteret, och fick tillslut somna in för några veckor sedan.
Man måste se till hunden och inte anta att den när fyller 8 är det slut på det roliga.
Ja sen finns det 12-åringar som herr Spike här hemma.som man får lugna ner för hans eget bästa….om möjligt skulle jag vilja kalla honom vappis på nytt….inget elakt bara busigt…men han har faktiskt en hälta nu som kommit med åldern…och det vill han inte riktigt kännas vid själv,så då gäller det att utföra tankearbete med honom i stället för skogstrippar på flera timmar där han inte har förstånd nog att inte hoppa och löpa över stock och sten….
#7 Javisst, man får läsa av sin hund och se vad den klarar av. Klämma och känna lite helt enkelt.
8,javisst men det är ju inte alltid det är en hund som talar om när det gör ont…kanske inte ens gör ett litet ryck,och då är det svårt när det inte är synbart på en sån som Spike….men hans hälta ser vi ju,och har varit iväg till vett med honom…det är fråga om pålagringar vilket inte alls är konstigt vid tolv års ålder….så vi får skynda långsamt och försöka få hono att vara tillfreds med det..men det går rätt bra om han får bära på en boll eller pinne på vägen,och lite godis sök på någon åker eller gräsplätt…även i skogen i tallar och sånt…det bromsar i alla fall farten på honom rätt bra…
#9 Jovisst ska man inte köra på för hårt, men man ska ju heller inte sluta om nu hunden inte är i det skicket.
En gammal hund kan ju jämföras delvis med en valp. En valp kan man inte släpa med på allt, eftersom att en är såpass ung och behöver sova (osv), lite liknande med äldre hundar.
Idelma är pigg som en 4-åring, så än får vi inte slappna av på en biten. En del träning fortfarande, men det blir mindre nu under vinterhalvåret då varken hon eller matte är sådär jätteförtjust i att träna i snö.
beror på hur sliten den gammla hunden är. vi har en flatte på 11 år.. som vi fortf. aktiverar.. men mycket mindre än när hin var yngre .. :P
nu är bara promenader och lite aktivering för hjärnan i trädgården.. och spår ibland då hon är godkännd eftersökshund och jägarna tycker mycket om hennes intresse och vilja att spåra :P
Klart att en gammal hund också behöver akriveras. Men som flera av er säger. Anpassa aktivitet och motion efter individen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.