Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: aktiviteter-allmänt
Läst 3072 ggr
smurfen33
0

Hund lös i skogen

Vilket datum är det man får ha hunden lös i skogen???

Tänkte åka ut och rasta hunden men vet inte när det är jakttider ju??

spikes
0

Kommer inte ihåg exakt datum,men det är ju jaktsäsong nuFlört

smurfen33
0

Misstänkte det faktist

Ska kolla upp om det finns något ställe i närheten av >Malmö man kan köra till har ju hundrastbadet men vår tik löper så det är kanske inte så lyckat

spikes
0

2,jag vet ju inte hur du bor,men jag brukar hålla mig till gärden och ängar öppna platser då,passar ju på att träna också dåFlört

Eriiccaa
0

Jag skulle inte släppa min tik om hon löper. Mest för säkerheten att hon inte ska bli dräktig.

Men det är jag och du väljer helt själv.

AnneN
0

Om du vill ha hunden lös i skogen under jaktsäsong så kan jag rekomendera att ta på hunden ett orange eller knallgult reflextäcke så den syns tydligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zabelle
0

Detta hittade jag på nätet:

Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar kommunkontoret där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

Zabelle   

spikes
0

Tack för den Zabelle…jag hade helt tappat datumen för det,kom ju också på nu att jag måste ringa kommunen här i hässleholm och höra efter reglerna här,i västmanland vet jag ju vad det varFlört

zabelle
0

Ja det är kanske bäst, det kan skilja mellan de olika kommunerna. Skrattande

Zabelle   

Karizma
0

Vill oxå säga ta på er reflexväst själva med :) för vissa sitter på helspän o verkar ju skjuta hejdlöst :S

spikes
0

8-9 ja det kan ju inte vara skönt att få en salva i baken om inte annatSkrattande,från det ena till det andra så sköt jag en överste i baken med lösa skott en gång,bara för att han envisades med att vi unglottor skulle lära oss skjuta pistol…hahaha men det är en annan story