Nafsar till?
Ja, alldeles nyss nafsade Ronja till min hand när jag torkade av hennes tassar….kanske bara lekfullt?
Jag är inte så van vid hundspråk.

En del hundar kan vara lite rädda om sina tassar, eller så hade du ett hotfullt/skrämmande kroppspråk (tex böjd över hunden), kan även bero på att hunden har ont.
Om du inte är så van vid att läsa av hundars språk så kan jag rekomendera att läsa "Lexikon i Hundspråk" av Anders Hallgren, den boken har jätte bra beskrivningar i både text och bild.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack snälla! Ska definitivt kolla in lite böcker….
Alltså, Ronja är speciell…för dag 1 stirrade hon in sina ögon i mina och det var så intensivt att jag faktiskt inte visste vad jag skulle göra. Jag älskar verkligen hunden, men hon är lite intensiv i blicken m.m och jag kan inte tolka henne.

#2 Du lär dig nog ganska snart att tolka hennes signaler, läser du dessutom en bok om hundens språk så får du en bra hjälp på traven 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
hihi…skaffa bok är nästa prioritering. Våran förra hund stirrade inte så som Ronja gör…men hon är go, kommer tassandes efter en och kräver lite mys.
Chanel kan oxå titta på oss en del framförallt mig o min man, hon vill ofta då ha lite kel, bla kan hon komma o lägga huvet i mot en o bara titta/glo på oss. Sitter hon o glor på mig när jag lagar man vet man ju med vad hon vill :P Eller om jag står o grejjar med något så kommer hon då är det mer "kollar vad du gör läge" . Chanel är ranglåg o mycket kontaktsökande hund, försöker hitta lite hon gillar arbeta med men lite svårt å lära saker hon är inte korkad men osäker o man kan inte säga Neeej till henne utan man får göra om o om det igen tills hon förstår vad man menar, mycket mjuk tjej detta. Men tillsaken nu jag har aldrig vart med om en hund som kan titta på en som hon gör och så har hon vänliga ståra ögon. Visar en bild dålig men ja ni ser hur hon tittar så där kan hon göra, där var hon på G o gå fram o pussa/slicka på mig. (dålig bild o jag ser :S ut)
Men nu med detta med torka tassen det behöver inte betyda så himmla mycket, kanske är hon inte så van med att bli torkad. Är hennes klor långa, för hon kan vara öm o klorna om du gått på hårt? Chanel fick lite ont på sin framtass nu gnällde hon till o jag tittade o slicka o slicka så fatta jag att hon hade ont. Det var ena klon som ömmade. Nu var våran tös van med allt pyssel, men du kanske ska träna lite sånt med henne.
Alla hundar är olika en del vill stirra en del inte…..en bc tex stirrar otroligt i ögonen för på det sättet läser dom av ägaren eller så stirrar dom på ett får tex för att psyka det så den går dit bc,n vill…
Snodden är ju vallhund och kan psyka det han vallar,när det gäller mig som matte så vill han få mig att fatta att han vill nått,det kan vara hämta leksak i lådan eller gå ut eller vad som helst,och i skogen om jag går fel när jag ska till bilen så sätter han sig ner och vägrar gå,stirrar på mig tills jag faller in i hans väg tillbaka….
Men tycker man att det är otäckt eller får en obehags känsla så stirra inte tillbaka.
Det kan också i vissa fall handla om aggression (väldigt sällan)men då är det bara att noncha stirrandet och kanske avleda med en leksak eller godis som man kastar iväg…men i de fallen har man kanske stått eller gjort något på fel sätt i hundens ögon,så man ska alltid fundera på vad som utlöste stirrandet efteråt,en hund vill inget illa om den inte känner sig hotad och i de flesta fall handlar det bara om en markering(nafs).
Hallgrens böcker finns på bibblan i alla fall de flesta

Prillan markeringsnafsar ibland. Tex. när man tar i hennes mage med kalla fingrar eller om hon har ont någonstans. Jag brukar bara ignorera beteendet men tänka på det tills nästa gång att inte sätta kalla händer på hennes mage.
Min borzoi kan lägga tänderna mot tex min hand. Det är knappt markeringsnaft men jag tror att det betyder samma sak och att det är hans vis att berätta på. Det gör han om man tex råkar klippa lite i pulpan. Han ä dock så lugn att han slutar och bara sår och tittar på vad man gör när man fortsätter.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
7,precis det är ju deras språk

Anders Hallgrens bok är jättebra och jag kan bara lägga till Turid Rugaas bok om lugnande signaler.
Det var inget agressivt med Ronjas nafs alls, det var bara en liten "rör inte min tass" gest. Hon är kittlig under tassarna har vi märkt.
Nu har vi haft våran Ronja en vecka och vi är så lyckliga över att få vara hennes familj. Skendräktigheten har lagt sig och juvret har svullnat ned.
10,haha ja det kan vara en sådan grej också som kittlighet,hade en collie som var enormt kittlig,så jag var noga med honom att inte kittlas,men gissa om han ryckte om råkade göra det,som valp markerade han också"nafsade"….vid kloklippning fick man verkligen tänka sig för då