Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1801 ggr
Carlo
0

Hund öronskötsel

Hundar med rena öron löper mindre risk att drabbas av öroninflammationer.
Speciellt gäller detta hundar med hängande hängande öronlappar, och trånga örongångar som medger sämre luftning.

Hos denna typ av hundar samt alla andra hundar med återkommande öronproblem, är öronrengöring med öronrengörinsmedel  att rekommendera cirka varannan vecka.

Hur man rengör hund öron man tar en liten bomulls tuss, och gör den lite våt.
Sen rengör försiktigt, så att ingen bomulls bit fastnar "inuti" örat.

Har din hund någon form av öron sår?

Då kan man faktiskt köpa Epi-Otic.
Köp den via apotekets hemsida.!

www.apoteket.se

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

[iurochskur]
0

Toppen!

Bra artikel….

Carlo
0

#1 Tack =)
Ska så småningom skriva mer

Hälsningar,
Carlo

Karizma
0

bra skrivet :) men kan även ta en bit gasbinda runt fingret. vid bad brukar jag ta bommul o öronen för slippa att det kommer in fukt då detta inte är bra för örat.

AnneN
0

Har hunden öronskabb så ska den till veterinär för att få utskrivet medel för det, öronskabb smittar snabbt både till andra hundar och katter!

Man bör inte heller vara och peta i hundens öron annat än nödvändigt, ser öronen rena ut så behöver man inte göra något alls, ser man däremot att det är lite smuts så kan man torka ur örat, har man en hund som badar mycket kan man ta en torr bommullstuss och torka ur örat med efter bad för att undvika problem.

Är man och petar för mycket i öronen i onödan så kan man skapa problem som hade kunnat undvikas om man låtitbli.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Carlo
0

#4 Ja det är klart, men man kan ju inte vara för petig…
Jag menade ett pyttelitet sår, och tyvärr så kan jag inte redigera.
Skulle någon medarbetera eller du AnneN fixa det?
Nu när du ändå skrev det?

Hälsningar,
Carlo

Karizma
0

Ja fy skabb det smittar som en löpeld, sen så måste man tvätta allt där djuren vart.  2 v sa min vetrinär att skabben kan överleva utan ett djur sen dör dom :S så köper man beg typ klösmöbel ställ undan den i 2 v.

AnneN
0

#6 Gäller det även öronskabb?

_**/Mvh Anne

spikes
0

Skabb är ju ett sorts kvalster så jag kan tänka mig att man måste göra som Karizmas vet säger,öronskabb vet jag dock skiljer sig lite från hud skabb/kvalster,och det enda jag hört om det är att man ska behandla andra djur i samma boende om det finns sådana….vet dock inte säkert har aldrig haft det på mina djur.

Karizma
0

#6 ja Anne det gäller även öronskabb de lever längre än vad man tror. Jag har haft det på katter då vi bode på landet o ladgårdskatter smittade :S, o givetvis fick dom det flera gg med för mina katter gillade följa med ut o hämnta foder till hästarna. vart till o bygga kattgård slapp man skabb o kattbråk, annars var det himmla bra att ha katter fritt. Och inte kunde jag bahandla alla ladgårdskatter för dom var med vilda än tama. Sen kan man även efter bahandling av skabb ta lite bommul och matolja o tvätta ytterörat INTE peta nere i örat utan det man ser mycket viktigt!

LinaK
0

På riktigt långhåriga hundar ska man rycka bort det synliga öronhåret som sitter i hörselgången. Annars kan det lät bli öroninflammation.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

spikes
0

10,varför då?,min collie har det och dom har aldrig haft problem med det någonsin,däremot har jag hört att det är bra att klippa hundar som har hängöron annars ligger det för tätt och det kan bli inflammationer..

LinaK
0

#11 Jo jag vet, glömde skriva att det handlade mer om Bichon-hundar. Eftersom dom har hängande öron så ska man plocka bort öronhåret på dom eftersom det blir för tätt, och speciellt på havanaiser och coton de tuléar eftersom dom lätt kan få inflammation annars. Så det gäller kanske inte alla långhåriga hundar Glad sorry.

spikes
0

12,ok då vet jagFlört men är det inte bättre att klippa än att rycka?,jag hade en väninna som fixade det med saxen och det gick jätte bra…….newfounland och cockerspaniel är ju väldigt utsatt också för det…

LinaK
0

#13 Jo man kan säkert klippa med, men de uppfödare av dessa raser jag menar rycker nog ofast. Det är ju inte hår som sitter fast stenhårt, så man behöver inte ta i för kung och fosterland för att få bort håret. Min hund gillar det dessutom, kliar väl till lite skönt i örat kanske Tungan ute

AnneN
0

En del hundar har massor med hår som växer inne i själva örat (örongången) och det kan vara lite svårt/riskabelt att vara där med en sax.

_**/Mvh Anne

spikes
0

15,ja man lär väl ha en stadig hand antar jag

AnneN
0

#16 Ja stadig hand och en hund som är väldigt stilla

_**/Mvh Anne