Bra vaccin!
För några månader sedan, så var det dags för Frejs årliga spruta.
Förr fick han en spruta som var mot Kennelhosta, om jag inte minns fel.
Men nu fick han en ny spruta som heter Nobivac KC.
Om ni inte vet vad Nobivac KC är, så kan ni fortsätta läsa nedanför…:)
Nobivac är intranasalt vaccin (Hunden får vaccinet i näsan)
En Vaccination ger fullt skydd mot Bordetella bronchiseptica efter tre dagar och mot parainfluensa efter tre veckor.
Kan ges till Valpar från tre veckors ålder, Revaccination 1 gång/ år.
Det var allt :)
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

Har aldrig hört talas om det förr, denna info hittade jag på Fass.se
"Nobivac KC vet.
Användningsområden: För aktiv immunisering av hundar mot Bordetella bronchiseptica och hundparainfluensavirus inför perioder med ökad smittorisk, för att minska kliniska symtom orsakade av Bordetella bronchiseptica och hundparainfluensavirus samt för att minska utsöndring av hundparainfluensavirus.
Immunitetens insättande: För Bordetella bronchiseptica: 72 timmar efter vaccinering. För hundparainfluensavirus: Tre veckor efter vaccinering. Immunitetens varaktighet: Ett år.
Verksamt ämne: Bordetella =108,0 och = 109,7cfu1 levande Bordetella bronchiseptica-bakterier, stam B-C2 och = 103.0 och = 105.8 TCID502 levande hundparainfluensavirus, stam Cornell ingår ej i något i Sverige tidigare godkänt veterinärläkemedel.
1colony forming units
2Tissue Culture Infective dose 50 %
Läkemedelsform: Frystorkat pulver och vätska till suspension för nasal administrering
För mer information: Intervet AB, Danderyd"
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min tös fick Nobivac DHPPi, har aldrig hört om det du nämner ovan heller.
Tyson fick KC för 7 månader sedan, därför jag vet om det. Men tror inte det är så vanligt ännu. :)
Glöm bara inte bort att det inte är bra att vaccinera för mycket,deras immunfösvar försvagas avsevärt…

#4 Och vad är då för mycket?
Jag vaccinerar enligt vad jag fått lära mig med Nobivac PPi varje år och Nobivac DHPPi vart 4:e år
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
5,för mycket är när man vaccinerar mot allt som finns eller nått däremellan
,finns dom som vaccinerar så fort det kommer ett nytt vaccin mot något och det är inte bra…
#6 Håller med, men jag vaccinerade honom med Novivac eftersom Djursjuksköterskan sa att dem vaccinerade med Nobivac, och om det gick bra ifall dem vaccinerade med Nobivac så vi sa "Visst":)
Hälsningar,
Carlo
Men ska denna vara bra vacc? har aldrig hört talas om den, o hundar är ju inte så himmla glada i att man tar o petar i nosen.
#9 petar?
Hmm, det enda hon gjorde var att hon tog någon "droppe" in i frejs nos, droppen kom igenom noshålet, sen över.
Så mkt bättre än en spruta som man sticker, tänk, då får dem mer smärta.
Hälsningar,
Carlo
7,precis så menar jag
#10 okej ja då var det inte så farligt.