Hund som slet sig
Gick precis av tunnelbanan igår och klev ut på perrongen. Hann gå kanske 5meter med Oliver innan jag börjar höra aggressiva morrningar, sånna här som övergår i skall om vartannat och låter riktigt obehagligt. "Bäst att rappa på lite" tänkte jag och gick raskt vidare, såg inte hunden nämligen och brydde mig egentligen inte om att titta.
Sen plötsligt i ögonvrån ser jag en rottis som kastar sig ut i kopplet, ägaren tappar förtvivlat taget och i full fart springer hunden morrandes och skällandes mot oss med tänderna synliga, raggen rest, hög svans i en hejdundrandes fart.
Jag måste erkänna att jag blev väldigt skakig :P Inte för att jag har någonting emot rottisar eller andra stora hundar, tvärt om! Det var inte för min skull jag blev skakig, mig får hundar "gärna" bita. Däremot så vet jag ju att om den hunden skulle bita min hund skulle det blir väldiga skador på min älskling då han är så liten och relativt försvarslös (han är en riktig lite mes)!
Hann tänka på många saker på kort tid. "Borde jag sparka till hunden när den kommer tillräckligt nära för att få den lite ur fokus? Borde jag ställa mig iför och skrika och hoppas på att hunden inte fintar mig och springer runt mig? Vad tusan gör jag nu?"
Det blev i alla fall så att, eftersom hunden kom emot mig så fruktansvärt fort att den var framme på bara någon sekund, körde jag reflexmässigt "röda skynket" med Oliver och knuffade honom säkert minst 1 meter åt sidan när hunden kom nära. Positivt överraskad så var hunden inte så snabb i svängarna och fortsatte förvånat framåt några meter till. Ägaren kom då precis ikapp efteråt och lyckades grabba tag i sin hund. Ägaren var fullt upptagen med att hålla fast hunden och lät väldigt arg på sin hund, så jag gick vidare utan att vänta på en ursäkt.
Lite skakig och med en pudel med svansen mellan benen gick vi iväg.
Lite läskigt men glad att det gick bra. *pijuh*
Har ni varit med om något liknande?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Oj, vilken tur att det gick bra trots allt.
Har varit med om stora hundar som kommit fram efter att ha smiti från sina ägare, men de har aldrig varit ilskan bara osäkra eller busiga, däremot har jag upplevt en hel del små hundar som smitit från ägarna och gått till attack mot mina hundar, som tur är så har mina hundar varit både stora och snälla så de har inte ens försökt försvara sig mot den lilla utan låtit mig sköta den saken.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tur att de gick bra!
Blade har blivit attackerad flera gr av en sibirian husky och en rottisblandning.
Men han har alltid klarat sig oskadd hittills. De har dock inte jag. Förutom yttliga skador så har de väl gjort att man lixom en lång tid efter inte kan slappna av.
Tänk om alla tänkte sig för lite mer..inte ha hundar lösa som inte lyssnar på inkallning eller skaffa en hund som man inte orkar hålla i. Det är ju så enkelt.
Jag har vart med om 2 "överfall"
Den första:
för några årsen med min schäfer hane Rico, gick jag en lång promenad å mötte på några som satt med en eng staff han hund, han va "fastbunden" i en gren väldigt dåligt gjort, så när jag närmar mig så sliter deras hund och flyger på min, bara så där. Han gav inga täken alls på att vilja flyga på el liknande, sen hoppas staffen upp å jykar på Rico och han lyckades ta in snoppen analt i honom, å min hund skrek.. de va riktigt hemskt och jag va väl 11-14 år å ja fick panik så små sprang därifrån med hunden i släpp…
Andra attacken:
Bodde i lilla edet för ca 2årsen med Gibson, han va ny kastrerad å grannen har en schäfer hane som inte är att lita på, kärringen till den va ute med sin hund och hade denna lös, dem har INGEN koll på denna hund alls tyvärr.. vi gick ja å mitt ex vid älven å vi hörde nån som ropa efter nått helt plötsligt flyger deras hund på gibson och anfaller han, han ny kasterar å ja fick panik.. de sluta med att ja stor böla. Men fick hennes hem nr å de..
1v efter gick jag till bruks klubben för att be min tränare Arne att kolla gibson så han inte fick några men för schäfrar.. vilket han inte fick;)
hans bästa kompis är nu en schäfer hane;) el ja va..
o himmel, ja vad ska man göra gapa i ställa sig framför o säga starkt STANNA! ? Sparka då kan det bli kaos tor jag. Släppa sin egna hund så den kan fly själv det har man ju hört flera gg?. Men om nu man har en mindre snabb hund hjälper ju inte det. Jag har haft flera st hundar som kommit fram en arg o flera som kommit för hälsa. Men våran hund vill inte hälsa o gör henne orolig jag brukar be dom andra har ni itne mer koll på hunden koppla den när man ser nån annan finns där (rätt öppet men ser bra). Fast man har snäll hund är det inte alltid den andra har en snäll hund och vems fel är det om det kommer fram en hund o man har en agrisivhund?
jag gjorde iaf så här sa sarkt stanna, stälde mig framför och släppte min egna hund o tog den andre hunden i halsbandet, himmla tur var att chanel skällde i så den hunden stannade men såg långt i från glad ut, och det är en new fouland de som annars är rätt snälla så tillhör denna hund inte det.
#4: Jo, men på en tunnelbaneperrong mitt i Stockholm är det nog inte det bästa att släppa hunden så det blir hundjakt bland alla människor. Tvivlar också på att min hade varit snabbare och klarat sig.. Men det gick ju bra :))
#1: Jag har aldrig varit med om att en liten ilsken hund slitit sig.. Dock skulle det kännas lite bättre i och med att om den hunden är mindre lär inte min hund få lika stora skador om den går till attack, än när en hund som väger säkert 8 gånger mer blir jättearg.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#5 De gånger små hundar har slitit sig så är det att de slitit av ett flexikoppel, annars har de även många gånger lyckats krypa ur sina halsband
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fy och rys när sånt händer. Jag är jätte rädd när jag har båda hundarna ensam på promenad. Jätte orolig att valpen ska bli biten, för sen har man garanterat en otrygg hund. Zappa är kastrat & går förbi ALLA hundar utan att bry sig.
Händer FÖR ofta att andra hundar gör utfall mot honom, men han går bara vidare. Finns ett "fyllo" i vårat område, som alltid har sin han hund lös, och en kväll kom dom emot oss och gubben ser inte ens att hans hund sätter fart mot oss. Som tur var hände inget, Zappa var väl inget hot antar jag. Jag sa till gubben att koppla upp hunden, & låta den förbli kopplad eftersom han saknar kontroll i sitt skick. Han sa, - Käften kärring, jag har min hund lös om jag vill. -Ditt val, polisanmäler dig nästa gång då.
Ush jobbigt, tur att det gick bra!
Olyckor händer ju, man vet ju inte om det var första gången som rottisen lyckats slita sig, och då kan det kännas lite hastigt att klandra ägaren för att vra en dålig ägre eller ha fel hund.. Alla har vi gjort någon tabbe, om inte att tappa en hund så kanske något lika alvarligt.
Sen kan man ju fråga sig hur det kommer sig att man tar med en så pass ilsken/odiciplinerad hund till offentliga platser med mycket folk? Miljöträning kanske, om det var en unghund… eller kanske ägaren blev lika förvånad över hundens utbrott. Man vet ju aldrig.
Men himla skönt att det löste sig utan problem, och hoppas att rottisens ägare inte tappar sin hund fler gånger utan att det var en engångshändelse.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oj vad rysligt Tina….men vilken tur att det gick bra….har ju själv varit med om det både med Spike och Snodden,dock inte på en t-bana,så jag släpper mina…men rusar alltid fram och kroppsligen skrämmer hundarna utan att ta i dem,och det funkar bra på de flesta…
Jag har varit med om det 2 ggr.
Första gången gjorde jag ingenting. Jag kan ju inte gärna slita bort Emil, man bör ta båda samtidigt, så inte den man drar i känner att han har stöd & kaxar sig mer…. SÅ jag släppte och tänkte att han skulle reda det själv under tiden jag skrek som en gaaaalning på ägaren att komma ut och ta sin "hunnafan" (Jag är alltså Skåning, hehe)
Till sist kom en av hundägarens grannar och tog den.
Andra gången såg det ungefär likadant ut…
Nu är Emil visserligen en stor rottis/berner sennen, men iaf. Man vill ju inte att han ska bli uppäten för det!
Det var en stor grandis som kom från en trädgård vi gick förbi. Alltså en annan grandis, mina grannar verkar gilla dem…
Den gången tänkte jag minsann inte vänta på att ngn skulle komma och ta den.
Jag släppte Emil, sa åt honom att sitta kvar. Sen gick jag emot den andra hunden, grabbade honom i örat/runt nacken och slängde ner honom i backen!!
SEN kallade jag på ägaren.
De blev aningen arga för att jag hade brottat ner deras "fina, snälla" hund…
Tills jag förklarade att det var säkrast för dem att börja ha hunden under uppsikt eftersom den var på väg att attackera oss!
Då lät det minsann annorlunda!
Vad trodde de egentligen?! Att jag hade tagit ut deras hund ur trädgården och sen brottat ner den "för skojs skull" en bit därifrån?!
Jaja… Det gick ju bra iaf… Men suck!