"icke-reggade" hundar.....
I sverige är så gott som alla hundar registrerade i minst en instans.
Den instansen som alla hundar är registrerade i (eller ska vara, det finns ju undantag men de bryter numera mot lagen) är jordbruksverket.
Därutöver kan hunar vara registrerade i andra instanser OCKSÅ ex. Blandis, cockerpooklubben, SKK, mfl.
Men så gott som alla är iaf registrerade i jordbruksverket.
Ändå hänger det kvar något gammalt över oss som gör att vi ibland/ganska ofta kallar hundar som inte är registrerade i just SKK för "icke-reggade".
Det är viktigt att förstå att SKK inte har ensamrätt/patent på att föra register över hundar. SKK är en förening och ingenting annat. Vem som helst kan starta en förening.
Mitt förslag är att vi, när vi vill uttrycka att en hund inte är registrerad i just föreningen SKK, säjer just så: "inte reggad i SKK" eller "icke-reggad i SKK" , eller " registrerad i annan instans än SKK".
Ord och begrepp, hur vi använder dem, har ofta större betydelse än man kan tro.
Vi vet att SKK inte har patent, monopol på att registrera hundar…att varken SKK, SBK, labradoodelklubben eller annan förening har patent på att ex. anordna prov/ tävlingar…men väldigt ofta resonerar vi som om det vore så.
det är kanske dags att gå vidare från den föreställningen, dags att ta nästa steg.
ildiko

Om någon skriver att hunden är icke reggad så tolkar jag det som att hunden inte finns i något register varken jbv, skk, eller annat register.
Skriver man bara reggad så tolkar jag det oftast som att den är reggad i jbv's register om man inte skriver vilket register den är reggad i.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Att den inte är reggad upplever jag med som inte jbv, ofta står det i annons renrasig *ras* utan papper ej reggad i skk. men hur det funkar regga in i blandis fattar jag inte helt? :)

#2 Här kan du läsa en hel del om Blandis register http://www.hundregister.net/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Va bra att ni ser så klart på saken =) kul att höra.
Karizma
Hör med blandis angående rutinerna om du är intresserad!