Vit herdehund/collie?
Vad tror ni om en blandning mellan dessa raser?,jag själv kan inte se något som inte skulle stämma…men det skulle vara kul att höra vad ni säger och tycker?

Låter som en blandning som skulle kunna behöva mycket aktivering både fysiskt och mentalt, men jag tror absolut att det kan bli underbara hundar med rätt ägare, som alla andra hundar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1, ja det blir det ju…men det tog jag för självklart i så fall
,jag tror dom kan bli fina
,och bra i tempramentet…."funderar"
Jag testade o googla lite hittade inte nån :( tänkte att det skulle vart kul o se en på bild. Men ingen hitta jag, och denna blandning skulle någ behövar lite arbete som annie säger men säkert en hund du skulle gilla Lena :)
Aktiv, medelstor/stor.
Men det går ju aldrig att säga att en viss kombination är bu eller bä.
≧◔◡◔≦
Jag tänker ju i samma spår som er
…ja alltså alla hundar ska ju hamna i så fall hos folk som kan aktivera dem…..

Jag föreställer mig en glad och framåt hund som älskar (och begär) att få jobba. Säkert urmysig korsning för bruksträning och ett aktivt liv. Jag har träffat en schäfer/collie som var helt underbar. Vet inte hur mycket schäfern skiljer sig från vita herdehunden, men de är väl ganska lika?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
6,vit herde hund är något lugnare än chäfer,men mera vallande hundar,sedan har dom ju inte alls den kroppen som tex nedsluttande bakparti,så därför är jag mera intresserad av en sådan än en vanlig chäfer.
Jag har sett många chäfer/collie blandisar…men dessa tilltalar mig inte så sätt.

#7 Ok, det är ju positivt med en rakare rygg. Har de mindra problem med diskbråck då?
Med Vänliga hälsningar
8,Jag skulle aldrig köpa en chäfer just pgr av dessa sluttande bakar….jag är annu så länge inte så fördjupad i om dom har mindre problem med diskarna,men kan ju tänka mig att det är så,dom jag känner är helt ua i alla fall..

#9 ja, det låter rimligt att de skulle ha mindre problem eftersom diskbråcket kom på schäfrarna när man började avla dem hårdare. Jag har träffat massvis av friska schäfrar utan problem, men då har de varit "otypade" och raka. Jag vill inte påstå att jag tror att diskbråck kommer som ett brev på posten om man har en schäfer med sluttande rygg, men det är nog mycket vanligare på dem.
Med Vänliga hälsningar
#9 men varför inte kolla på en renavlad bruksschäfer om du vill ha en rakare rygg?
≧◔◡◔≦
11,dom är fina känner flera, men jag är inte intresserad av en ren chäfer
#12: Varför inte? (Jag menar inget illa, bara nyfiken)
13,rena chäfrar är ingen ras som jag känner att jag skulle vilja ha….jag är bara sån,dom tilltalar mig inte så mycket att jag skulle vilja köpa en,för mig är det viktigt att ha en hund som jag verkligen känner för….men jag tycker dom är snygga om dom är avlade som dom såg ut förr i världen

OM den ena föräldern är en "medel"-herde och den andra föräldern är en "medel"-collie så kan man generellt konstatera att den blir en hund runt 25 kg med aktiveringsbehov över medel.
Men jag tänker att man kan få en ofullständig bild av verkligeheten om man tänker för mycket i bra, dålig, passande alternativt opassande rasblandning.
Det är fortfarande så att det rör sig om två specifica individer som är föräldrar och deras respektive släkt. Dvs, generna är inte uppdelade/märkta med någon rasetikett.
Rent genetiskt skiljer sig raserna ungefär 1.2% från varandra! Det största informationsmaterialet är rätt och slätt "hund" det andra är frågan om modifiering, förstärkning alt försvagning av vissa specifika egenskaper.
Ta reda på så mycket om föräldrarna som möjligt och fundera framförallt utifrån den informationen om det kan vara en hund för dig el inte.
Fråga den som fött upp/säljer hunden/kullen ifråga om föräldrarnas mentaliteet, hälsostatus osv. Gärna inte bara "har de bra mentalitet" och "Är de friska" utan be denne hellre beskriva hundarna så noga som möjligt, "hur fungerar de i den och den situationen?" , "är de tillgängliga?" osv sådana frågor ger oftast en mer sanningsenlig bild än de mer generella frågorna. Oftast kan man ha möjlighet att träffa föräldrarna (åtminstone minst en förälder) innan och utifrån det känna efter. Betydligt smartare än att vänta tills man ser ett gäng söta valpar….i de läget är det så lätt att fontalloben i hjärnan bara slår av…så klart att man vill ha en av dessa sööööööta……för de är väl ändå de allra sötaste valparna som bara kan existera……? (så är det ju faktiskt med alla valpar…de är ju så söta!)
Sist men inte minst, när man köper hund och då också hund med rötter i olika släkten/raser:
Vad har dessa raser för svagheter rent medicinskt/ funktionsmedicinskt? Hur nedärvs ev. rasbundna defekter i de aktuella raserna. I de flesta fall krävs det att båda föräldrarna bär på samma defekt för att det ska kunna slå igenom hos avkomman…i det aktuella fallet är det HD/AD…så för guds skull…kräv att föräldrardjuren här är röntgade/fria. Även om de är röntgade och fria så är risken för HD i detta fall ca 14%…om en eller båda föräldrarna har defekten själv så blir riskerna betydligt högre.
Vad gäller Merle (som faktiskt inte är en färg utan en defektgen som BLA påverkar pigmenteringen) så nedärvs det dominant…fördelen är att man i regel ser vilka Valpar som har det och inte har det.
De ögonsjukdomar som collien har (utöver de ögon/synproblem som kan orsakas av Merle) nedärvs recessivt respektive polygent. Det betyder att risken för att valparna kommer få dem är mycket små om den ena föräldern är herde. T.om om collieföräldern skulle ha sjukdomen (och inte "bara" bära på den) är risken , i detta specifika fall om det nu är så att den ena föräldern är herde) väldigt liten. Däremot kan de bli bärare av dem , men det är bara aktuellt att ta hänsyn till om man skulle avla vidare på avkomman.
Så ögonsjukdomarna; jag skulle absolut kunna köpa en av dessa Valpar även om collieföräldern inte var ögonlyst innan parning i just den här kombinationen.
HD/AD : jag skulle absolut kräva att båda föräldrarna var röntgade och fria i just den här kombinationen.
Lycka till!
15,Oj hoppsan vilket inlägg
,tack för infot men det om avel och arvet vet jag redan,och om du tittar i mitt album så ser du att det absolut inte gäller en blue merle överhuvudtaget.
Nu måste jag också dementera det du skriver om ögon fel på dem,jag vet att aveln på collies skjiljer sig idag från ca 5-10 år sedan,men har man dom kontakter jag har så har man inga problem med ögonen eller på annat sätt heller,och vad det gäller genetiska fel på blue merlen tvistar den lede,det finns inga hundra procentiga säkra fall på att det skulle vara genetiskt ännu i alla fall.
Herdehunden känner jag ju naturligtvis och vet ju vilken väg jag ska ta och vem jag köper den av så det är heller inget problem för mig.
Jag ville väl mest veta vad folk tror att det skulle bli för mentalitet på dem….självklart är alla hundar egna individer,så det är inte alltid man kan se hur valparna kommer att bli som vuxna hundar.

Rättelse av mitt eget inlägg #15
*Jag skrev "runt 25kg" men det borde snarare ha stått "från 25kg"
* Jag skrev en etta istället för en tvåa. Dvs. jag skrev att två friröntgade hundar av aktuell kombination (vit herde x collie) lämnar i snitt 14% HD, det skulle stå 24%
Ildiko

Spikes!
Jag menade inte att hunden i fråga var merle, jag menade mer OM.
Det är en ganska skrämmande bild du ger mig om du menar att det finns en grupp collies (eller vilken annan ras som helst) som inte har några fel.
Nej, man tvistar inte om ifall merle är genetiskt eller inte, man vet att det är genetiskt.
däremot så finns det de som försvarar "färgen" och menar på att det inte borde ses som en defekt eftersom så många klarar sig så väl. sedan är det mer en åskikt/ en ståndpunkt om man tycker att det är okej att en viss del av dem blir defekta (små hjärnor, neurologiska problem, ögonskador/synnedsättning,mm) på bekostnad av den sk. "färgen".
Vad gäller mentaliteeten så är både herden och colllien känd för att variera ganska mycket vad gäller ex. tillgängligheten så jag tror absolut man bör lägga mycket vikt på de enskilda individerna då man förutsäger den sannolika mentaliteten på snittvalpen i en sådan kull.
Ska du ta kullen själv?
I vilket fall som helst önskar jag dig all lycka!!
18,Skrämmande bild?….nä jag tror inte du och jag ska prata mer om detta….du har din åsikt och jag min…och det är helt ok.
19,Jag vet redan vad denna Eriksson har skrivit bland många andra….men eftersom jag vet annat så har jag en annan åsikt…däremot är det skrämmande att du tror på något som det inte finns 100% belägg för,och nej jag försvarar inte färgen det håller även jag med om är fel.Bland annat Eriksson har haft fel förr.
Och alla raser varierar i tillgängligheten,det är inget specifikt med just dom eftersom alla är olika individer.