Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 3695 ggr
KarinsChalle
0

Ensamhetsträning på vuxen

Har en 3årig Pudelblandis som nu börjat bli omöjlig att lämna ensam. Han skäller o ylar hela tiden och det har han ej gjort förr, han är dessutom mycket oroligare och springer efter mig väldigt mycket. Vi har flyttat till nytt hem för ca tre månader, kan det ha nåt med saken att göra kanske?  Han är också kastrerad för ca 6 månader sen.Skulle vilja ha tips på hur jag ska gå tillväga på bästa sätt o träna detta igen. Ska sägas att det har inte vart ett problem förut även om han inte har gillat att bli lämnad. Tacksam för tips o ideer.

AnneN
0

Det kan absolut bero på att ni flyttat att han inte känner sig helt trygg i nya bostaden ännu.

Här finns en artikel om hur man kan träna hunden att vara ensam, man tränar likadant oavsett om det är valp eller vuxen och tar det i den takt man ser att individen klarar av det.

Lycka till Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

sen kan du även köpa dap för att få hunden tryggare.

Trollhassel
0

Jag tycker det har funkat bättre på mina hundar om man sakt åt dem att "stanna kvar" innan man gått ut. Då känner de att de inte är glömda hemma utan att det är meningen att de ska vara kvar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

spikes
0

3,Hur menar du nu?…jag använder alltid matte kommer sen…vilket blivit ett kommando till att jag kommer sen,stanna kvar är ett ord jag enbart använder i träning så skulle jag säga det så skulle dom bli mycket förvånade om jag gick ut och stängde dörren….

Trollhassel
0

#4 Man kan väl använda vilket kommando man vill. Det jag menar är att hunden måse få förstå att det är meningen attden ska vara kvar hemma och inte ett misstag. Om man använder ett kommando i träning för en sak så kanske man får välja ett annat när man tränar på en annan sak.

Med Vänliga hälsningar

spikes
0

5,nu missförstod du nog mig…..vad jag ville komma till är ju att man måste använda ett kommando hela tiden där hunden vet att matte kommer hem igen….och jag mende bara att man lär ju in i träning att stanna kvar,och då kan det ju missuppfattas av hunden.

Trollhassel
0

#6 Ja, det var precis det jag menade. Jag använder inte det kommandot i något annat sammanhang.

Med Vänliga hälsningar

KarinsChalle
0

Själv har jag alltid sagt, KOmmer snart när jag ska lämna honom en längre stund o det har alltid funkat tills nu för ett tag sen.

Vad var det där man kunde köpa för att lugna hunden för nå? Är det nåt man ger den eller vad?

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KarinsChalle
0

Tack! Det verkar ju kunna vara nåt att prova faktiskt nu i nya hemmet o se om han blir lugnare.

Trollhassel
0

Ja, gör det! DAP funkar som Feliway på katter och det är skitbra! Katterna blir lugna mysiga och glada. DAP har inte jag provat men jag kan tänka mig att du får en liknande effekt.

Med Vänliga hälsningar