hindernamn
Hej!
Jag och min hund har börjat med Agility. Nu är det så att vi ska komma på namn till nästa gång. Vad har ni för namn till hindren? Har ni samma namn på vanliga hopphinder och långhindren? Säger ni tex "igenom" till både tunneln och säcken?
Mvh Emma
Vad skoj…alla hinder det hoppas över använder jag "hopp" till,platta tunneln använder jag "kryp" till,det runda tunnlarna plus däcket använder jag "igenom",slalom använder jag sla…lom…jag har även lärt in sakta på en del hinder där dom måste markera med en tass att få poäng som tex a-hindret och långa höga hindret "lången".

Men om hunden kommer före dig och du ska leda den och säger "igenom" till däcket. Och så ligger det en tunnel bredvid, blir inte hunden förvirrad?
Förstår du? Haha… det blev kanske lite rörigt
.
2,jo jag förstår,men hunden ska ju alltid ha koll på matte,och det gäller för matte att visa med handen var hunden ska,detta ska ske på någon sekund bara….dom snappar vilket hinder man menar kanonfort….men annars kan man ju lägga in hopp där med…det gör man ju som man vill med…jag hade igenom där eftersom dom ska igenom något
…den blir bara förvirrad om du är det

Jag har olika kommandon på allt utom just tunnel och säck. Där säger jag bara "genom". Visst är det så att hunden alltid ska vara uppmärksam på vad man ger för tecken. Men man behöver ju inte utsätta hunden för så svåra situationer som möjligt bara för att den borde klara det utan istället använda rösten som ett hjälpmedel för att istället förenkla hundens situation och vara "dubbeltydlig".
Mvh Ellenfyrkant
Jag brukar säga som Spikes.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
4,vem har skrivit något om att vara otydlig mot hunden?,har du kontakt med hunden som du ska så vet hunden redan innan vad den ska göra vid alla hinder…..sen är det bättre att visa med handen kroppen var dom ska,rösten kan lätt förvilla…men det är sånt som kommer mycket senare i en träning av Agility,så att vara dubbeltydlig är inte alltid bra

till dom vanliga hindren säger jag hoppa, däcket säjer jag däcket, långhoppet= lången, tunnel = tunnel, den platta tunneln =platten, Ahindret = aet, balansbommen = bommen, vippbrädan = vippen, slalom = slal..om

#6 Jag tolkar det som otydlighet att ha samma namn på flera hinder. Det skulle lätt förvirra mig om jag var hund. Visst är det bästa om man kan ha kontakt med hunden banan igenom men det är inte alltid lätt vilket alla som sysslar med Agility borde veta. Och visst, man får jobba på det. Men vid såna tillfällen, eller om man har en väldigt snabb hund som driver på, så underlättar det med skiljda hindernamn.
Mvh Ellenfyrkant
På alla hopphinder (vanliga, lång och däcket) har jag "hopp", tunnel+säcken är "tunnel igenom" ("tunnel" som ord för var hon ska om hon är före, "igenom" är lite som förstärkning). Aet är "gå" eller "upp", balansbommen (bryggan?) är "upp, fortsätt" (mycket påhejning där ibland).
Vi jobbar fortfarande med vippbrädan och och slalom. Slalom kommer att bli "slalom", vippbrädan vet jag inte än. Hon tokhatar den, men försöker ibland av bara farten.