Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1912 ggr
MoaW
0

skäller när man kommer hem

Vi har länge haft problem med att när det kommer någon hem till oss så springer hundarna fram och skäller. Att dom skäller har jag egentligen inte så mycket emot, men problemet är att Dobby hoppar och stressar upp sig, och om någon råkar hälsa "fel" så slår glädjen så lätt över och han blir arg istället. Nu har vi bestämt att när det kommer någon ska hundarna gå och lägga sig i hundsängarna. Att lära in det på signal av ringklockan hade ju vart bra, men nu har vi ingen ringklocka och dom flesta som kommer hit kliver bara in. Så jag har funderat, blir det bäst att lära in det på röstkommando, eller kanske på knackning, eller nåt annat?

Problem nr. 2, är när jag eller min mamma kommer hem… Då blir hundarna extrem stressiga, skäller, morrar. Vi har haft som regel i flera år att vi går inte in när dom skäller, hälsar inte förrens dom är lugna osv. Men det verkar inte funka… Vad kan man göra? Vi har försökt nu med att dom ska gå och lägga sig när vi kommer hem också, men jag tror inte riktigt det ger någon förändring… Obestämd Då ligger dom bara där och skäller/gnäller och när dom väl får hälsa tar det lika lång tid för dom att varva ner…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

spikes
0

1, det enda du kan göra angående inlärning av knackning/ringklocka är att se till så alla knackar och respekterar det,eller att du lär in det du tänkt bara med att någon öppnar dörren,ha dörren som(träningssignal).

2,När ni kommer hem….se till att ha en boll eller något dom gillar,godis eller nått och när ni kommer in så kasta det till dom,det avleder dom från hälsandet,sedan går ni in och totalt nonchar dem tills dom lugnat sig helt och ni kan hälsa på dem….

MoaW
0

#1 okej, men du tror inte det fungerar på röstkommando? Tycker det är så svårt det där, eftersom ibland bryr dom sig inte alls, som när min pappa kommer hem tex. och då känns dt ju lite onödigt om dom ska gå och lägga sig på ett visst ställe, om dom redan ligger någon annastans… Vill ha nån slags signal som mn typ kan använda när det behövs, och som man kan hoppa över annars… om det går Obestämd

hmm, det var ett bra tips… men lite svårt med Dobby, eftersom han vaktar Obestämd Nu gör vi iaf så att vi nonchar dom tills dom är helt lugna (vilket tar sin lilla tid..) vi får väl fortsätta med det och se om det blir bättre…

spikes
0

2,ju mindre an använder rösten ju bättre är det och ju mindre ni tittar på dem ju bättre är det….annars var dörren bara ett tips i stället för….

om ni har stort kan ni slänga grejerna åt varitt håll då får dom mera att göra…och dobby kan ju inte hinna få alla direkt ändå….

MoaW
0

#3 okej, ja jag frågade ju för att jag ville ha tips Flört Har funderat mycket på det själv, det kanske är det bästa… menar du då att dom ska gå och lägga sig när dom hör att dörren stängs? Annars får jag ju helt enkelt sätta upp en "knacka" lapp Glad då kanske tom min mamma skulle kunna knacka när hon kommer hem, om man kommer så långt i träningen…

nej det är sant… men jag vet inte om jag vågar, han kan bli så himla arg Obestämd Vi skulle kunna prova det när det bara är dobby och Malou (han vaktar bara mot Viggo) för o se hur dom regerar på det Glad

MoaW
0

jo juste, jag har funderat på om man skulle kunna använda en visselpipa ller liknande som signal, för då kan man ju välja själv om man vill att dom ska gå och lägga sig fast utan att använda ett röstkommando.. men det kulle nog bli lite krångligt Tungan ute

spikes
0

4,jag kan bara utgå ifrån hur jag skulle gjort,och jag skulle kräva av alla att knacka på dörren!….jag skulle inte göra någonting utan förhålla mig tyst och helt neutral och gå in som om inget har hänt sätta mig vid köksbordet och läsa en tidning,ingen visselpipa heller,och inte förrän dom har gått och lagt sig ge dem en godisbit…men fortfarande hålla mig neutral och lugn.

Alltså skulle jag inte ens ysta ett ljud om att dom ska gå och lägga sig heller,detta signalerar till dem att det är ingen stor sak att någon kommerFlört

MoaW
0

jahaaa, du menar så Flört då är jag med Glad Ja det var ju en bra ide, det hr jag inte ens tänkt på… dock vet jag inte riktigt om det skulle funka för oss, då jag gissar att den som knackar kommer få vänta utanför rätt länge Obestämd men det är ju värt att testa. dock tror jag att säger man inget åt Dobby kommer han rusa fram och hoppa endå när personen väl stiger in… hmm, det är så krångligt med honom Obestämd Ska iaf göra en "Knacka! hundträning pågår, vv vänta" skylt till yttterdörren Tungan ute

Det kommer hit en problemhundsutredare imorgon, om vi hinner så ska jag fråga henne vilket alternativ hon tror passar oss bäst Flört

Trollhassel
0

Prillan blir väldigt nervös och stressad när man kommer hem eller får besök. Hon blir så glad att hon glömer av sig och naffsar. Jag hälsar aldrig på henne när hon blir så uppspelt. Jag kan sätta mig på golvet hos henne när hon lugnat ner sig och bara prata med henne. De som kommer på besök ber vi att ignorera henne tills hon lugnat sig. Hon vill ändå inte bli klappad innan hon har fått nosa ordentligt om de är någon hon aldrig träffat. Så länge hon är uppsplt och "jobbig" så blir hon ignorerad. Nu håller beteéndet på att försvinna.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnneN
0

Kanske kan denna artikel vara till någon hjälp i denna träning?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaW
0

#8 okej, så det gäller kanske tt ha tålamod och hålla ut Flört Ska tänka på att be alla ignorera, det är ju bra, oftast vill ju alla hälsa när dom kommer Glad

#9 åhh tack, det är precis så jag vill att dom ska göra! och att dom ska ligga kvar tils dom är lugna. Men det är på steg 6 det skiter sig Obestämd knackar det eller ringer på dörren skulle Dobby total skita i träningen. Rynkar på näsan Även om man väntar så skulle han inte sluta skälla förrens han glömt bort knackningen, och då finn det kanske ingen anledning tt han lägger sig längre… Man kan inte dela upp det i mindre steg eller nåt? Obestämd

AnneN
0

#10 du kanske får ta en del passivitetsträning med honom innan du börjar träna att han ska lägga sig på sin plats då det kommer någon.

_**/Mvh Anne

MoaW
0

#11 jo det är ju sant.
Jag kanske skulle kunna börja sen med att person 2 knackar när han redan lagt sig, för har man sagt stanna stannar han… och sen att man ökar på med att person 2 knackar när han är påväg att lägga sig? kanske.. Tungan ute ungefär som passivitets träning medans någon knackar… men ett steg i taget Tungan ute

AnneN
0

#12 Men om du gör så är det då inte risk att han förknippar att han lägger sig på platsen med att "aha, nu komemr någon att knacka" istället för att förknippa knackandet som ett kommando för att lägga sig på platsen?

_**/Mvh Anne

MoaW
0

#13 hmm, vet inte riktigt Obestämd tänkte inte på det.

nu har iaf problemhundsutredaren varit här, hon var iof inte här för det problemet utan för att Dobby och valpen inte kommer så bra överrens. för det skulle vi inte göra så mycket ändringar, hon tyckte vi gjorde mycket bra som det var. hon tyckte inte det var så konstigt om Dobby reagerar då Viggo kan vara väldigt elak.
Men iaf. när det gäller knackandet på dörren så tyckte hon att vi kunde fortsätta som vi gör, att nu när Dobby blir så blockerad när det knackar så får vi helt enkelt fysiskt föra honom till hundsängen, genom att hålla i halsbandet. Sen tar man mer och mer bort det så att det sedan räcker med kroppsspråk, sedan att peka, och tillslut att han vet att knackning betyder att han ska gå och lägga sig. ungefär. Vi får väl se hur det går helt enkelt Glad

AnneN
0

#14 Hoppas att det fungerar Glad

_**/Mvh Anne

monsi
0

En gerej som kanske under lättar

Försök till att börja med att träna en hund i taget i början kanske hjälper o går lite fortare, bara en fundering o baserad på egen erfarenhet.

Har själv tre o vet hur de kan stressa upp varandra.

Har varit lite slarvig med de två älsta vid dörren för de har aldrig varit några problem.

Lillan är en osäker hund o skäller o far runt o drar igång de andra om hon kan.

Fick träna de gamla skilda från henne o sen träna henne i början.

För min del räkte det med ett par gånger, men detta är ju olika från hund till hund o fall till fall.

Skäms lite för jag varit för slapp med gamlingarna som tur är de lydiga i övrigt o fattade snabt nu sitter alla tre bakom matte o väntar fint.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad