Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 2059 ggr
gickan87
0

Lätt mental aktivering?

Några tips på lätta övningar som är lätta för hunden att förstå men som ändå kräver tankeaktivitet?

Våran blandrashane på snart 2 år blir jobbigare och jobbigare för varje dag som går. Han hör inte längre vad vi säger och jag misstänker att det är BC i honom som gör detta.

Och tar man i honom och säger åt honom så blir han arg och morrar. Hoppas på att det kan hjälpa lite med att låta honom tänka mera.

Som det är nu går han bara 2 promenader (1-2 timmar/ promenad) och sedan är han med ute på tomten.

MVH Erika :)

AnneN
0

Lydnadsträning och trix av alla de slag gör att hunden får använda hjärnan, även sök och spårövningar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
0

Känns som att en bok kanske vore det bästa. Har aldrig aktiverat hund tidigare då det har räckt med promenader och lek.

Kanske skulle lägga ett spår eller nåt i helgen då Glad

AnneN
0

#2 Om du kikar i forumkategorin "013 BOK- & FILMTIPS" så kan du nog hitta en del bra böcker och om du klickar på "Artiklar" högst upp i den svarta menyn och sedan kikar i artikelkategorin "09 TRIX" så kan du nog få en del idéer på vad du kan träna tillsammans med din hund Glad

_**/Mvh Anne

gickan87
0

Tack för tipset!

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch, skulle aldrig ta att hunden morrar åt mig! Förvånad

Gillar han att pyssla så är godis i en ihopklämd hushållsrulle en rolig aktivtet.
Godis i en burk i mjukplast som hunden kan få upp locket på..

[Hilo]
0

Annars finns ju div. aktiveringsleksaker.
Jag har en sk. "Tornardo" som alla hundarna älskar Glad

Du har ingen bonde i närheten som kan låna ut sina får eller ankor som din hund kan få "avreagera" sig på någon dag i veckan?

spikes
0

Till ts…först och främst så vill jag rekommendera dig att inte ta i honom,utan allt handlar om kommunikation…försök avleda när han inte hör med godis eller leksak,sedan är han i spökåldern och då kan dom verka morska med oftast så beror det på osäkerhet,och det späder du på med att "ta i honom"…sedan kan jag rekommendera dig Anders Hallgrens böcker "hundens gyllene regler" och Alfa syndromet,den borde alla läsa…jag tycker det är bra att du tar upp saken innan den eskalerar för dig,om du har bc i honom så handlar uppfostran kring just vallhundar om,att allt ska genomföras frivilligt på bägges premisser.

5-6,Vaddå skulle aldrig ta att hunden morrar?….en hund kan inte tala som du och jag,det visar/varnar med ett morr eller liknande och talar om att något är fel,då är det vårat ansvar att ta reda på varför,det är inget man kan skylla hunden för.

Sedan kan man faktiskt inte bara låna betesdjur för att valla med,att börja valla krävs att man vet hur hunden ska fungera,och se till att hunden inte är för skarp osv osv….det är inte något som är naturligt för alla individer bara för att dom är vallhundar.

[Hilo]
0

#7 Jag menar att om hunden morrar för att man är i närheten eller dylikt. Om jag tog tag i den och den morrar är det vet. som gäller då det kan bero på smärta.
Jag får gå vart jag vill i min lägenhet.. Och det har jag aldrig haft problem med tack och lov. Sen så får man ju hålla koll på hur hunden morrar, andra signaler och annat, men ren agg emot mig vill jag inte ha. Ibland fräser katterna åt en, men då har de nyss träffat en annan katt som de ogillar t.ex och då är lite "griniga" när man tar i dem.. Sånt kan jag ta utan problem, men det är så mycket man kan kolla på, man lär sig läsa sin hund.

Vet en bonde som lånar ut sina djur till just sådant.
Han är själv erfaren vallare och har mycket koll på läget.
Han har haft både collies och rottweilers som aldrig vallat och klarat det finfint.
Så jag vet vad jag talar om..
Sa aldrig att det är naturligt för alla, men det säger inte att de kanske vill börja.. Eller?
Allt är inte svart och vitt…

spikes
0

8,vad bra att du förklarade närmare vad du menar,för så uppfattades inte ditt inlägg…men om du läste ts inlägg rätt så står "om man tar tag i honom" och då är det inte konstigt att man funderar när du svara så eller hur?…

Visst ska man kolla om hunden har smärta,men det första som gäller är att kolla upp hur man själv agerade i situationen…man kan väl inte gå till vetten bara för att hunden råkar morra,det gäller ju att se vad man gör för fel,ser man då att det till synes inte fanns någon anledning till att hunden morrar så självklart börjar man hos vetten…

vad bra att bonden vet vad han gör och har koll på läget…men här tolkade jag ditt inlägg som jag skrev det,man kan inte bara låna betes djur för att ens egen hund ska få "avreagera sig på" det,men det har du ju förklarat nu bättre än innan….

Ingen här har tagit ditt inlägg som svart eller vitt utan detta är ju vad du skrev(fakta)…..även jag vet vad jag talar om eftersom jag har haft vallhundar länge nu och min senaste collie har vallat både gäss får och annat….även här har jag inte sagt ett ljud om att någon kanske vill börja….

Kakan81
0

Hej!

Jag har två bra böcker som jag kan rekomendera till dig, båda finns hos Canis.

Lugnande signaler av Turid Rugaas

Som nån ovan skriver, ta inte i hunden, det handlar om kommunikation. Lär dig signalerna så blir det mycket roligare.

Hundlekar, kommer inte ihåg av vem - bifogar bild.

Kakan81
0

glömde bilden, sorry

AnneN
0

#11 den boken har jag och kan verkligen rekomendera, den är super bra Glad

_**/Mvh Anne

gickan87
0

#7 det handlar mest om när han ska äta mat. Visar sig någon av våra 3 katter så morrar han fast de är 3 meter bort.

Om man då säger åt honom så går han och lägger sig men fortsätter morra. Och tar man då i honom så morrar han skarpare åt en (men nu fick jag ju veta att detta är fel gjort av oss).

När han har morrat såhär så ligger han bara och skakar och vägrar äta mat igen.

Ska skaffa en springer (heter det så?) som man sätter fast på cykeln så han får sträcka ut ordentligt. Men han är ganska liten, finns det någon mini storlek för att få cykla med hund?

Boken med hundlekar ska letas upp!

AnneN
0

#13 Då hunden morrar så där så beror det oftast på osäkerhet, men man lär sig något nytt varje dag Glad

Om hunden har lite problem med sitt självförtroende så brukar balansövningar vara bra för självförtroendet och kontaktövningar brukar vara bra för att öka hundens tillit till ägaren.

En springer är jätte bra, hundens storlek har inte så stor betydelse, se bara till att cykla i hundens takt och inte längre än hunden orkar. Har en vän som brukar cykla med sina papillon.

_**/Mvh Anne

gickan87
0

#14 beskriv gärna en enkel kontakövning, är som sagt helt ny på detta område.

Då ska en springer inhandlas så fort som möjligt :)

Är osäker på om han skulle dra i kopplet och eftersom han är stark och väger 16 kg så är inte det så kul med ett koppel i handen.

spikes
0

15,Den enklaste kontaktövningen du kan göra är att lägga en godis på knät tex och be hunden vänta tills du sagt varsegod…är ni ute och hunden är lös,gå och göm dig och låt hunden leta reda på dig…det var 2 ex…

Jag rekommenderar dig inte att cykla med hunden om den inte kan trava i sin egen takt…i annat fall ska du ha ett speciellt drag sele på hunden…den ska inte dra alls bredvid cykeln

gickan87
0

#16 tack! Detta ska provas imorgon! Kom på att det kanske kan vara bra att ha honom att hoppa upp på stenar, stubbar osv när man är i skogen? om inte annat för att han får tänka lite mer.

Dock kan han inte vara lös då han sticker efter vilt. Men på inhägnade områden kan jag testa detta.

Han går fint vid sidan utan komando men vet inte hur han reagerar när det blir mer fart. Med spark fungerar det bra att ha honom springandes bredvid. Är själv rädd för att fara i backen, därför jag inte tänker testa utan springer.

Drar han blir det självklart en sele att springa i.

AnneN
0

I denna tråd finns flera bra tips på olika kontaktövningar Glad

_**/Mvh Anne

spikes
0

17,ja skogen kan man använda som Agility bana med lite fantasi….du kan även gömma godis i tallbarken så han får söka upp dem och bort dem själv