passivitets träning!
såg på nåt program tror jag det var, att stressade hundar kan ha lätt att bli aggressiva, och att det då är viktigt med passivitetsträning… Vi har ju endel problem med Dobby, han har lätt att ta till aggressivitet, speciellt när han är stressad, och stressad är han ofta. Han kan liksom inte lappna av, inte hemma, inte ute. Så jag antar att passivitetsträning är rätt viktigt, men jag vet ingenting om det!
Tränar man inne eller ute? Ska man bara sätta sig någonstans och låta hunden sitta/stå och gå runt som den vill tills den varvar ner, eller ska man säga åt hunden att stanna kvar, och sedan får den inte röra sig? Hur länge? Hur ofta? Hur tränar man passivitet inomhus?
om man tränar ute, är det då bäst att vara någontans där det finns mycket störning, eller ska man börja någonstans där det är lugnt?
Ger eller tar passivitetsträning energi? (dvs. när man tränat, måste man då gå hem och träna lydnad en stund för att trötta ut hunden?)
hundra frågor, men som sagt, jag vet inte mycket om passivitet, och det känns om det skulle vara bra för min hund… och man vill ju göra rätt 
Visste inte vilken kategori jag skulle välja
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Passivitet kan tränas både inne och ute.
Rekomenderar att man börjar lite försiktigt på en ganska lugn plats om man tränar ute.
Kan försöka berätta lite hur jag tränat/tränar passivitet med min hund.
Inne har jag tränat passivitet genom att hon fått ligga på sin plats medan jag pysslat med de andra djuren (hon vill gärna vara med), pyssla med andra hundar då tillfälle funnits, tex träna trix, mysa, mm.
Ute började jag passivitetsträning och socialträning i samma veva genom att sätta mig på en bänk där det gick förbi lite folk och en eller annan hund, eftersom hon var valp då så krävde jag inte att hon skulle ligga/sitta på kommando utan jag satt bara där och totalt ignorerade henne och de förbipasserande. När hon slappnade av och satte/lade sig så blev det lugnt beröm+belöning (godis) och sedan fortsatt att sitta ett tag medan hon var avslappnad.
Detta har jag sedan trappat upp genom att var på ställen där det varit mer och mer folk och hundar.
Jag har nu börjat så smått med passivitetsträning medan jag håller på med andra hundar ute. Jag binder då fast henne vid ett träd eller stolpe och går en bit ifrån och pysslar med någon annan hund, pratar med ägare, mm och ignorerar Velvet helt tills hon sitter/ligger tyst och avslappnat, då går jag tillbaka och berömmer henne lugnt och ger en godis.
Detta tar en del på krafterna för henne så håller man på en längre stund så blir de trötta, men det kan vara bra att träna lite med dem ändå efteråt så de får se att om de bara väntar lugnt så blir det så småningom deras tur att få vara med och ha roligt tillsammans med husse/matte.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack så mycket för ditt svar! 
Ahaa, då kanske jag skulle kunna använda det när jag myser/pysslar med valpen… Dobby ska gärna vara ivägen då, gå emellan och bli avis… då kanske jag skulle kunna träna att han ligger bredvid?
Okej, Dobby kan ju stanna på kommando, men det kanske är bäst att jag ändå inte kräver det i början eftersom vi varit dåliga på att träna passivitet?
vilken bra förklaring, nu ska vi absolut börja med passivitet träning.
jag provade faktsikt för några dagar sen, men visste inte riktigt hur jag skulle göra… vi gick till en lekplats (tom) och så band jag kopplet i en gungställning och satte mig på en gunga en stund. Efter ett par minuter verkade han tröttna, för då gick han ner i lekställning framför en skalbagge och försökte springa igång den… När skalbaggen inte svarade så åt han upp den. sedan började han gräva gropar i sanden
Det är typiskt dobby, om det inte händer nåt precis hela tiden hittar han på nånting själv 

#2 Ja att börja med att han ska vara passiv då du pysslar med dina andra hundar är en jätte bra start, glöm bara inte att pyssla lite med han sedan då övningen är avklarad.
Tror det är bra om ni börjar träningen utan några krav på att han ska stanna på kommando, det kan ni lägga till senare då passiviteten fungerar bra utan kommando.
tt gå till lekparken som du skrev att du gjort är en jätte bra början, det han började busa och gräva kan eventuellt bero på att han inte vet riktigt vad han ska göra och blir stressad av det, ignorera han då helt (helst inte ens titta mot han) tills han är lugn och avslappnad.
Ett tips kan vara att träna med han först så han är lite trött innan passivitetsövningen börjar, de kan då ha lite lättare att slappna av.
_**/Mvh Anne
Har han dessutom stressrelaterade problem så köp dap,en och spraya på hans plats medan du håller på med den andra hunden…det lugnar och talar om för honom att inget speciellt händer just nu….
#3 tack för hjälpen, ska genast sätta igång med träningen så får vi se hur det går
ungefär hur ofta och hur lång tid åt gången ska man passivitets träna?
#4 okej, hur länge verkar dap spray? hur verkar det? tänkte då dom andra hundarna sover i samma sängar
Det kan ju vara bra att prova, kan man ha det vid annan träning också?
vilka bra frågot o bra tips :)

#5 hur långa passen blir är beroende på hur länge det tar innan hunden slappnar av, men börja på lugna platser som är välkända för han och begär i början inte att han ska vara lugn nån lång stund utan om han är extremt stressig av sig så kan det räcka med att han är lugn några sekunder innan han får belöning och avsluta träningen öka sedan kraven sakta men säkert i den takt han klarar.
Tex en hund som börjar skälla då den ska vara passiv kan man vänta tills den är tyst nån sekund, en hund som hoppar väntar man tills den står med alla tassar på marken, osv… för att sedan öka kraven allt eftersom hunden klarar det första steget utan problem.
_**/Mvh Anne

_**/Mvh Anne
5,dap spray verkar ca fyra timmar,dap kan man ha till det mesta om man behöver,det är helt oskadligt för dem,spraya aldrig direkt på dem bara
Nu har vi tränat ett par gånger, har gått ganska bra
Han varvar ner ganska fort sålänge det inte händer någonting runtomkring, problemet är att han stressar upp sig såfort det händer något (samma sak inomhus, han måste ha koll på allt heeeela tiden). Men han har varit jätteduktig hittils, får kanske öka svårighets grad senare och sitta någonstans där det händer mer, mer människor, hundar, ljud osv.