Välja ras
Jag behöver er hjälp mina vänner
Har under lång tid funderat på att skaffa en hund till och tycker att tiden för det är inne nu. Saken är bara den att jag kan för mitt liv inte bestämma ras/blandras.Jag vill ha en aktiv och inte för liten hund som ska orka följa med under ridturer.Då mitt jobb är här hemma på gården med hästarna så är alltid hunden med.Vi har ju Mischa redan men han lämnar inte gården,avskyr att följa med när det gäller de stora djuren
Jag tänker inte ha bråttom utan verkligen känna att man väljer rätt ras/blandras men tänkte att med er hjälp kanske detta går enklare,det kanske finns någon som man aldrig tänkt på.

Första som kommer upp i mitt huvud är Kelpie.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Kul att du ska skaffa en till hund o du lever ju som en dröm för hundar. De hundar jag har vart med om när man rider7kör häst har vart dessa, jack russel,doberman,blandras chäfer-labb-??,york. Alla dessa gilla följa med dok var blandrasen mindre bra att ha med sig eftersom hon lyssna inte så bra (ingen har vart min hund men tja alla har hägt med när man börjat rida lr köra även klätrat över boxen för att kunna följa med)

Vill du sysselsätta hunden med någon mental träning också eller är det bara fysiskt?
#1 Får man fråga varför? Kelpien behöver ju få tänka mycket och inte bara springa.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
ett bra tips som jag kom på kolla in blocket där finns en del hundar som söker nya hem stora som små. kanske finns hästvana hundar där med :)

Hej storasyster
Så du tänker skaffa en till vovve?
Jag tror någon liten eller mellanstor hund skulle kunna passa er.
Kanske rent av den lilla tiken som fortfarande söker hem i denna annons?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En collie är en allorund hund,med bra vallegenskaper
Jag tränar det mentala lika mkt som det fysiska.Hunden jag redan har är oerhört lydig vilket jag ser som extremt viktigt,både för hundens/vår skull och dessutom för säkerheten.
#5 Den lilla är oerhört söt :),men aningens för många slantar just nu.
#6 Collie skulle jag faktiskt kunna tänka mig :)
Om storlek och hårlag passar så kanske en dalmatiner eller någon av dom mindre sennenhundarna.
≧◔◡◔≦
7,Vad skoj pm,a om du vill veta mera eller har frågor

#3 Att jag säger Kelpie är pga dess egenskaper, Orädda för andra djur om man fostrar rätt, bra balansinne, kan vara med överallt funkar bra i skog, mark och ledsnar sällan, mental aktivering är inte svårt om du har normalt sunt förnuft.
så kan du få en Kelpie att fungera alldeles ypperligt ihop med häst.
Förvisso vet jag inte vilken form av ridning TS ägnar sig åt, men jag hade både hoppblod, dressyrblog och eng.fullblod och min Berner Sennen han funkade bra med alla utom ett tyskt dressyrblod och dom lekte tafatt i hagarna.
Så aktivering är inte svårt om man bara vill..
Hälsn. Freke
tänkte också på kelpien :P

nån jack russel .. BC… tänkte jag på…
Du vill ha en valp mera som du kan forma? Ser ju drösvis med hundar som söker nya hem renras o blandisar finns säkert i ditt län med.

#10 Fast nu nämnde ju TS ingenting i sitt huvudinlägg om att hon ens hade tänkt aktivera hunen menatlt och du nämnde heller inte att den behövde det. Och Kelpien är ändå en av de mest krävande raser som vi har.
- - - - - - - -

#14 Nja inte riktigt eller? kanske ska läsa på lite till!!
Alla Hundar är krävande och i behov av Mental och Fysisk aktivering..
Sen är det upp till oss som ägare att på ett eller annat sätt tillgodo se dess behov.
Och även om TS inte nämde det i #0 så är jag helt övertygad om att hon inte vill ha en porslinshund eller en teddyhund vilket är de enda hundarna som inte behöver någon mental stimulans, att tro något annat visar bara på okunskap.
Hälsn. Freke

#12 Border collie är ju en väldig vallhund. Och om den inte får valla så kommer risken att den börjar valla hästarna nog vara väldigt stor!
- - - - - - - -
Det spelar egentligen ingen roll om det är valp,unghund el.vuxen. Jag har kollat drösvis med annonser,så hundar finns det ;). Man ska bara hitta rätt hund,därför är det inte fel med lite hjälp :) Jag både kör och rider så det blir långa turer. Det finns så många raser som man egentligen aldrig tänkt på och inte vet så mkt om,därför är det alltid bra med tips.Kort eller långhårig spelar ingen roll,är hunden i sig Den rätta får man ta den pälsvård som krävs på köpet. Som sagt,jag har inte bråttom :)
Jag är er grymt tacksamma för hjälp :)
Alla hundar måste aktiveras så det förutsätter jag är tanken med det,annars rekomenderar jag absolut inte en collie heller

Har fått höra skvaller om att du i dagarna fixat både en liten vovve vid namn Brandy och en häst 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
19,vem har gjort det? pillan menar du?
#19 Gud vilka stora öron du har !
Jo det är sant,blev väl helt bestämt igår kväll först så du kan låsa tråden om du vill.
Överlyckliga jag!!!!!!
21,haha elefantöron är bra att ha…vill du att jag låser tråden,anne är inte här ännu?
Tusen tack allihopa för hjälpen!
jo tack,du kan låsa tråden.:)