Hundpsykolog
Hej allihopa! Det var länge sedan jag var här inne men jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av hundpsykologer? Alfons har byggt på sin rädlsa ( sedan de tre hundöverfallen) vilket har resulterat i att han inte vill gå ut. Så fort han märker att det drar ihop sig kryper han under sängen vilket är så trist. Sedan är promenaden ofta väldigt stressad från hans sida. Har fått mycket tips och råd från min hundtränare men fler är alltid välkomna om någon har ´haft liknande situation eller varit i kontakt med hundpsykolog.

Vart i landet bor du?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

Jag har ingen personlig erfarenhet av hundpsykologer, men jag vet flera andra som har fått jätte bra hjälp med sina problem.
Se bara till att du isåfall hittar en som använder metoder som du känner dig bekväm med.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

8 mil från Stockholm. Har hittat själva psykologen men är nyfiken om någon prövat en sådan. Om det är värt pengarna.

#2 Det låter ju bra. Ja det finns nog psykologer av alla de sorter så man får nog känna sig för.

#3 Hittar du en som arbetar bra så tror jag absolut att det kan vara värt pengarna! Lycka till med honom! :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

Personligen: Är jag inte helt övertygad, men tror säkert att det finns dom som kan men jag tror att mycket är att dom är öppna och lyhörda kan "läsa" hunden/djuret.
Tror det är mer vi som ägare som behöver lära oss våra hundar, mer än vad hunden behöver tillbringa tid hos psykologer.
För egentligen vad gör en psykolog?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#6 Kan hålla med dig till en viss del men när man har hamnat i en situation som jag har gjort och inte kommer därifrån så måste man ju tillslut söka hjälp. Om inte annat för hunden skull. Jag kan läsa hunden så pass att jag ser att han är rädd och inte vill men tyvärr funkar det ju inte att ha en hund som inte vill gå ut.
Jag skulle lätt gå för Eva Bodfält. Hon må vara dyr men hon banne mig värt vart enda öre. Hon håller till i Stockholm så har du möjligheten att åka dit så ta den.
Skulle nog ta kontakt med en instruktör från Immi…

#9 Tack för tipset. Hade ingen aning om vad Immi var för något. Googlade lite och vips så hittade jag t o m en i samma stad. Verkar seriöst.
10,jättebra det är ju Anders Hallgren som var med och grundade det…berätta gärna om du tar kontakt med dem;-)
Usch jag förstår din maktlöshet. Har ingen erfarenhet av hundpsykologer. Var det inte din hund som blev överfallen av samma hund ett par gånger eller minns jag fel?
Hur som helst så har jag haft liknande problem med min hanhund som är 5 1/2 år, dock ej överfallen eller rädsla för andra hundar.
Varning kan bli långt.
Hur som helst så bottnar det i att Kaxe är ljudkänslig. Märkte det redan när han var liten. Han blev skrämd av fyrverkerier när han var 10 v. Vem f*n smäller i februari?
Lyckades i alla fall få honom någotsånär skaplig.
Hör till saken att jag bor ganska centralt och i ett område som är populärt på sommaren och där det även är ett attans smällande kring nyår.
Detta nyår var värst. Det small överallt och hårda smällar. Har hört flera vars hundar inte brukar reagera som reagerade.
Sen var det studentfirande. Stojande gapande överförfriskade underligt beteende människor är också spooki.
Gick nån vecka efter det i juni, så kom en cyklist med gnisslande cykel. Då skjuter däcket ca 4-5 m ifrån oss. Trodde inte min hund kunde få svanstippen upp under magen, men det kunde han så rädd blev han.
Efter det var han osäker och vaksam lite i vågor.
Gick väl typ 14 dar, jag var ute mitt i natten och några överförfriskade började banka och slå på vad jag tror reklampelare. Vi såg dom inte men dom hördes rejält. 4 hårda smällar. Kaxe drog till så jag höll på att få muskelsträckning. Han blev rädd så han grät.
Jag har sele och grimma på honom för han är stark och jag har fibro. Drygt 50 kilo polarhund som blir rädd det är kraft. Jag stod och hämta andan en stund. Tog tag i hunden som ville hem men det var bara att gå åt det hållet vi var på väg. Jag vek av en gata tidigare och han gick bara på tårna hela tiden.
Det är nu det börjar.
Nu var det kört. Alla ljud reagera han på. Människor var farligt. Vaksamheten på topp. Alltid.
Som tur var/är så var han aldrig aggressiv utan ville bara fly.
Rädslan var i och för sig störst på "min gata" där allt hade hänt.
Jag läste igenom böcker jag har och läste även på nätet.
Började gå andra vägar istället för att se hur han var. Det var ju lite nytt och skingra hans tankar. Jag försökte vara neutral och lugn. Ibland tog jag vänligt men bestämt i kopplet och " tvinga" honom att gå vid sidan. Stod kvar i vissa situationer och han fick sitta vid sidan. Försökte få kontakt och vid minsta nyans till att lyssna eller titta så var det beröm. Gick åt mycket godis. Han älskar godis som tur är men ibland såg och kände jag att han var lite disträ och låg på gränsen.
Cyklar var ju läskigt men då avvakta jag bara utan att ta i honom. När den passerat så var det beröm. Gick folk bakom, läskigt, då vände jag så vi mötte dom, när dom passerat en bit vände jag och vi gick efter dom. Beröm.
Är väldigt svårt att förklara hur jag gjorde med allt. Är så många nyanser och gå på känsla.
Kaxe ville inte heller gå ut överhuvudtaget när det var mörkt.
Vändningen skedde för snart 4 veckor sen. Nån löptik lukta gått + att min tik var på väg in i sitt löp. Sen ville han ut. Reagera normalt på ljud igen. Från att velat fly bara du stängde en dörr. Nu är han sig själv igen. Så jag är en av dom få som säger hurra för löptikar.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. För min förtvivlan och maktlöshet den vill jag inte uppleva igen och inte önska någon annan heller.
Hur som helst så har jag egentligen inget svar. Kan en drygt femårig hund hamna i spökåldern? Att han fick en massa chocker det kan jag förstå, men hur kan det bara vända över en natt i princip?
Har någon ett svar eller en teori så svara gärna.
Tror jag även trådskaparen är hjälpt av.
Mvh Penny
12, en hane har ca 3-4 trotsåldrar i sitt liv
,det visas mer eller mindre på dem då.

#11 Jag ringde igår och psykologen kommer hem till mig och Alfons på tisdag den 15/9. Ev kommer han att få en örtkur som verkar lugnande utan att bli luddig i huvudet för att bli jontaktbar så vi kan träna. Fortsättning följer

#12 Jo det var min hund. Det jobbiga är ju att det hände alla gånger nästan utanför vårt hus och att den andra hunden bara bor några hus bort från oss. Känner igen mig i din berättelse. kunde lika gärna varit jag som skrivit din text.
Har nu bra uppbackning av min hundtränare samt att vi ska träffa en psykolog på tisdag. Förmodligen är det ett livslångt trningsobjekt men man älskar ju sin hund över allt annat och vill inte att de ska lida vilket de gör när de stressar av rädsla. Tror det kommer att bli bättre men situationen är ju lite jobbig när de är extra känsliga.
Skönt att det går åt rätt håll för dig.
Kram

#14 Väntar med spänning på att få läsa om hur det går för er
_**/Mvh Anne
# 13 Menar du att spökåldrar ingår i trotsåldrar eller? Har aldrig haft nån hund som haft varken det ena eller andra. Kaxe var ju bara rädd, har aldrig upplevt honom som trotsig. 
# !4 Säger som AnneN. Man lär sig alltid nåt nytt.

#17 Trots, Spök eller vad man vill kalla det?
Kaxe? Tik eller Hane? Hanar går mer i trots och tikar oftast mer i spök, sen är det lie rasbetingat! Då det beror på vad hunden har för egenskaper.
Men i grund och botten beror allt på hormonförändringar som vi sätter ord på i form av Trots, Spök eller helt enkelt rädslor.
Sen är det väl upp till ägare att bygga sig förbi dessa och skaffa förtroende hos hunden, och viseversa att hunden får förtroende för oss.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Har nu träffat hundspykologen. Hon ville ge Alfons olika örtbehandlingar men det har vi redan avbrutit. Det enda som hände var att han bara ville sova. Nu har han bara ett DAP-halsband på sig. Fick en del träningstips och kommer att ta dem som jag tycker är vettiga att träna på. Fick inte någon ny information genom henne än den som jag tidigare fått av min tränar. Lite bortkastade pengar kan jag känna i efterhand. Men det var värt ett försök.

#19 Synd att det inte gav något, men alla är olika och just denna hundpsykolog var kanske inte den rätta för er.
_**/Mvh Anne
Min faster är diplomerad hundpsykolog.. Hon finns i Östhammar :)
Om du vill ha mer information/hennes sida så kan jag PM:a isåfall ;)
17,Precis som Freke säger så kan man kalla det vad man vill…man kan se det lite som en 3-åring som försker trotsa och bli en egen individ..samtidigt som det fortfarande är ett barn men i detta fallet en hund….
!9,hoppas dap,en funkar…jag använder sprayen på nyår till spike och den funkar jätte bra…håller tummarna för er…
styrkekramar!
Lena

Hur fungerar sprayen spikes?? Berätta gärna =)
23, du sprayar bara ett par ggr där du vet att hunden vill ligga,på sin bädd eller liknande,dock aldrig på hunden…spike lägger sig på sina platser och är lugn och inte nämnvärt påverkad när jag gjort det.

Ah, häftigt! Han reagerar starkt annars eller?
25,han blir orolig när raketerna skjuts upp och vankar fram och tillbaka….men säger dock inte ett pip…och för mig räcker det som reaktion,men som sagt han är lugn bara man har sprayat med detta innan…
Hur går det för dig med Alfons? Fungerar DAP halsbandet?
Zabelle