Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: varning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 971 ggr
[nataschaj]
0

När blir man en oseriös uppfödare?

Satt och kollade på blocket och hoppade till, där en annons ser jag samma tik som har fått Valpar, denna tik har inte fått någon vilning efter första gången dem tog Valpar på henne, nu har hon sin 3dje kull på knappt 1år å ca 6 månader..

Detta tycker jag inte e dirket seriöst, tiken har inte fått vila sig alls tycker jag. Pappan är den samma på alla kullar med..

Vad tycker ni?

dem här personerna betalar ingen skatt för denna kullen.

Funderrar lite på vart gränsen går, dem har ingen mål med sin uppfödning ovh det vet jag.

AnneN
0

Att ta kull 3 löp i rad är inte ens tillåtet utan tiken måste vil en viss tid mellan om man tagit kull 2 löp i rad.

Tar man kull efter kull efter kull på samma tik utan att hon får vila något/några löp mellan så är man definitivt oseriös som uppfödare i mina ögon.

Dessutom så ska både tiken och hanen vara kontrollerade och friskförklarade mot de rassjukdomar som finns hos de raser som hundarna har i sig.

Valparna ska även vara id-märkta & vaccinerade innan de flyttar till sina nya hem.

Okej jag är medveten om att en del av de krav jag ställer på uppfödare är ganska höga (har inte skrivit alla här) men är man 100% seriös så är de inte alls svåra att uppfylla.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[nataschaj]
0

okey.. bra de för denna tik har dem ju parat med i i alla 3 löp å bara fått vila den korta tiden i mllan vilket hon knappt hinner hämta andan tycker jag…

Dem har inte kollat höfter el liknande (de e schäfer bägge 2) de gjorde dem inte innan kull 2 men vet nu iofs inte om dem har gjort de nu men tror inte de för dem va inte så intresserade av att kolla de då.

Men hoppas att de blir dem sista nu, innan de ev kanske går fel..

tycker de e lite synd.. men tycker de e en intresant fråga efter som vissa hundar känner jag igen från blocket…

AnneN
0

#2 Skulle du vilja skicka länk till annonsne i ett PM till mig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[nataschaj]
0

de kan jag göra

Mischa
0

anmäl annonsen till den djurskyddsinspektör som tillhör "uppfödarens kommun" och anmäl annonsen till blocket då dom säkerligen inte går med på det.

≧◔◡◔≦