Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4849 ggr
[matildax]
0

Fästingsjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi var hos vetrinären igår och tog blodprov för borelia och anaplasma. Nu har dom ringt o sagt att det är en fästingsjukdom men det tar två dagar till innan vi vet vilken.
Från att ha varit världens goaste och busigaste 1 åring är han nu som en 14 årig hund. Det började med att han började halta, ibland ifram, ibland i bak. Sedan fick han feber, blev väldigt slö o tappade aptiten. Han dricker väldigt lite oxå.. Nu är han stel som en pinne i kroppen, benen rycker (ibland), han vaggar fram som en anka, ryggen är böjd, han piper. Ibland vill han ligga för sej själv och ibland är han jätte gosig.

Jag är otroligt orolig och ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra :'( Får hoppas på det bästa, att han blir bra igen men jag är medveten om att hundar kan dö av båda sjukdomarna.

Är det ngn annan som har en hund som haft ngn utav sjukdomarna? Och kan berätta lite mer, vad hände eran hund?

empan-hampus
0

Stackarn! Hoppas det blir bra!

[Sirsenella]
0

Oj, oj hoppas det går bra med lillkillen! Stackarn ( och stackars er, vilken oro!), har aldrig själv råkat ut för det men  jag har hört bekanta säga att det går över och blir bra men tar tid. Lycka till och hoppas han kryar på sig fort.

AnnL
0

Vet också dom som haft det, det har gått över med medecinering. Men det har tagit tid. Hoppas allt går bra med din lille gubbe också.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

AnneN
0

Håller tummarna för att han ska bli frisk snart

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

I senaste nummret av Hundliv så står det om fästingsjukdomen TBE

_**/Mvh Anne

minja
0

Min hund fick diagnosen borrelia och anaplasma i början av året. Det hade inte gått så långt att han visat några symptomer på att vara sjuk (han haltade men det berode på en stukning). Han sattes på behandling och efter två prover efteråt är han friskförklarad (hans värden är på ok nivå, men infektionen kan ju blossa upp igen). Det beror ju helt på vad det är för infektion för dom slår ju olika. Men försök att täcka din hund (jag kör med Back on track, både vinter och nättäcket som han får ha inomhus) och försök att ta kontakt med en sjykgymnast som kan visa dig hur du på bästa sätt kan jobba igenom din hund så han förhoppningsvis blir rörligare.

Min systers tik dog i borrelia precis innan min fick diagnosen. Då hade hon gott med infektionen ett bra tag (den blossar inte alltid ut direkt, utan det finns hundar som är som vanligt men är smittade) och hennes njurar var totalt slut. 

Jag håller verkligen tummarna för er, det är inget kul att få en sådan diagnos, men hundarna klarar det helt ok även om man måste ha lite extra koll. Men mitt råd ta kontakt med en KUNNIG sjukgymnast (inte en sådan som har gått snabbkurs över en helg) lägg dom pengarna på det så du får en ordentlig grund att stå på när du tar över det mesta av jobbet själv. Jag har turen att ha en av landets främsta sjukgymnaster bara en 20 minuter ifrån mig.

[matildax]
0

Tack allihopa!
Jo jag har läst lite grann på google o det verkar som att de både kan gå över väldigt fort eller ta en himla massa tid. Och sen att många får problem att gå även efter o så.. så sjukgymnast är ju en väldigt bra idee.

#5 vi läste den artikeln om tbe hos vetrinären o många saker va skrämmande likt o jag blev riktigt orolig att de var det. Men vetrinären förklarade att den angriper hjärnan mer än lederna o lucas har ju inte förändrats på det sättet samt att de var ca 1 fall om året runt om där vi bor så det är inte så troligt att det är det - tack o lov!

chrissan
0

Min hund hade anaplasmos (Erlichia) i juni. Det upptäcktes när hon skulle opereras för korsbandsruptur, skadan hade maskerat symtomen som ju är trötthet och ledproblem. Eftersom immunförsvaret blir dåligt med anaplasmos så fick vi vänta ett tag med operation. Hon fick antibiotika i tre veckor, men man såg effekt redan efter några dagar. Det är viktigt att ge en lång kur för att bli av med eländet. Nu är hon pigg som en valp igen!

Jag har själv haft sjukdomen så jag vet att man blir enormt deprimerad först och sedan får man ledvärk och ibland feber. Inte konstigt att din hund är som en 14-årig hund. Men det går snabbt över när ni börjar med behandlingen.

spikes
0

Lycka till och ge vovven en krya på sig pussKyss…jag håller tummarna och förbannar dessa äckliga fästingarSkrikandes.

Kram

Kakan81
0

Nej vad tråkigt! Jag hoppas att allt blir bra och att vovven ska få må bra igen.
Fy för fästingar! Det är rätt åt dem när jag bränner dem i pannan.

Freke
0

Det är så tråkigt, men tur är ändå att utvecklingen gått framåt när det gäller fästingburna sjukdomar, men dom är för äckliga!!

Människan som är så duktig på att utrota saker? Varför kan ingen hitta på något som utrotar fästingar?? Dom fyller ju absolut ingen funktion i världen? Inga djur äter dom, dom sprider bara smitta omkring sig?!

Konstigt?? Och överlever det mesta

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Karizma
0

Tråkigt att man ska bli drabbad :( Min systers hund fick med en sjukdom genom fästing han vart mycket sjuk men klara sig men han vart som sakt som en gammal herre, nu är han rätt gammal o stelare pga ålder. Men jag hoppas att han blir piggare o bättre :)

ChallisQ
0

Det är så jobbigt när ens djur blir sjuka!

Som djurhomeopat så har jag flera ggr stött på hundar som inte blir friska från fästingburna sjukdomar trots massiv veterinärinsats. Homeopati kan då hjälpa Glad

Läs gärna min artikel om Homeopati för hundar här på Blandrashundar, där står lite om hur man kan behandla alternativt.

[matildax]
0

Tack!

Hmeopati? Aldrig hört talas om, men de ska jag läsa! :)
# 11 håller helt o hållet med dej, vad f*n gör dom för nytta? ><

Kan ju oxå säga att han är lite "piggare" idag, lr mer som sej själv kanske man ska säga :) han går fortfarande som en anka o så men är lite socialare o vill vara där vi är :) Så idag känns de lite bättre, även om medicinen inte har börjat verka än (tror jag inte iaf) så är det väldigt kul o se att han är gladare! Får hålla tummarna för att det håller i sej.

och igen, tack så jätte mkt för alla svar!

[matildax]
0

lite uppdatering..

han har blivit sämre igen o man märker att han har ont..
vetrinären ringde idag och det är anaplasma. De var oroliga eftersom han fortfarande har ont så pappa åker till vetrinären med honom imorgon, dom ska operera - tömma lederna på vätska.
Om det inte funkar o dom inte kommer med något annat förslag så får vi börja fundera på avlivning. Jag är så sjukt orolig & ledsen.

AnneN
0

#15 håller tummar och tassar för att han ska bli frisk

_**/Mvh Anne

IceLinn
0

Hur har det gått?

*håller tummarna allt vad jag kan*

[matildax]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vetrinären har ändrat sej.. det är ingen fästingsjukdom. Han har tydligen redan haft anaplasma som han inte har påverkats av.
Nu har han en inflamation i lederna. kroppen attackerar sej själv Rynkar på näsan

Han har varit hos vetrinären sen i fredags. Dom har ringt varje dag och uppdaterat oss om hur det går. De har tömt hans leder på lite vätska, ger honom smärtstillande samt cortison.
I lördags hade han ingen feber, han haltade inte men hade fortfarande väldigt ont. Imorse ringde dom igen o det var bättre, han verkar inte ha så ont längre! :D Så nu ska dom ta bort smärtstillandet o se hur det går, o aa om allt ser bra ut så hämtar vi honom i morgon vid 6 tidenGlad

Jag hoppas verkligen att detta ger med sej o att han inte har ont för har han det så måste vi ta bort honom..Gråter Vi kan inte 'behålla' honom av egoistiska själ.. men jag har en riktigt bra känsla, denna hund är en riktig kämp! Han har haft otroligt mkt otur men jag är nästan helt 100 på att detta kommer gå. Det känns bara så.
Men som sagt så är hans imunförsvar utslaget o utan det får han ju sjukdom efter sjukdom.
Men jag håller tummarna, detta måste funka!

*slänger in en bild på världens underbaraste*

chrissan
0

Vilken söt hund!

Kan han ha sena komplikationer efter anaplasma? Det slår nämligen ut immunförsvaret. Men det vekar ju som en autoimmun sjukdom - kroppen attackerar sig själv. Hoppas verkligen att han blir bra

[Jeremina]
0

Jag hoppas vovven blir frisk igen!

[matildax]
0

Nu är han hemma igen. Han mår otroligt mkt bättre! Men det känns ändå som om han inte riktigt är sej själv, iof så är det kanske inte så konstigt men aa. Han har verkligen haft tur i oturen! :)

AnneN
0

#21 Vad skönt, hoppas att han fortsätter bli bättre då Glad

_**/Mvh Anne

[matildax]
0

#22 ja, jag hoppas verkligen att han inte får ett återfall lr så. Hans immunförsvar är oxå väldigt svagt så jag hoppas att han håller sej frisk.

Det är roligt att se att så många bryr sejGlad

minja
0

Åh vad kul. Du skall se att det kommer återgå till det vanliga efter några dagar.

[matildax]
0

# hehe, aa de är vad jag hoppas på iaf, o de känns bra så :D
men han har magrat rejält hos vetrinären ;o