Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 867 ggr
[iurochskur]
0

erfarenhet av att agera jourhem?

Vi har fått förfrågan om vi kan hjälpa en äldre hanhund till en ny chans i livet och ställa upp som jourhem. Detta att vi kommer att hjälpa till är redan bestämt, men vi har tidigare varit jourhem åt en tik från utlandet där det inte alls gick väl.

Tiken vi tog hem var inte alls som dom sa:

Barnvänlig, tyckte om andra hundar och snäll och mjuk.

Hon var en ren mardröm…morrade åt våra döttrar och min sambo, sprang upp på borden och väldigt dominant mot oss. Dessutom hade vi då en egen hund hon körde över totalt.

Vi har nu hittat en hundhems förening som verkar ha goda ord om sig här på sajten och vi vill veta era erfarenheter av att agera jourhem.

Kram!

AnneN
0

Har aldrig varit jourhem, men jag önskar er lycka till Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[iurochskur]
0

Tackar!

Det blev lite tidigare än vi beräknat, men vad gör man när en hund behöver en…

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har vart privat jourhem.
Alltså tagit hand om en hund och själv omplacerat istället för att låta ägaren avliva hunden.

Nu råkade jag ju bli kär i honom själv så han flyttade aldrig ifrån mig Oskyldig

-Så jag kan tyvärr inte tala för att vara jourhem med en förening som back-up.

AnneN
0

Kanske någon på http://djurhem.ifokus.se/ har erfarenhet?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karizma
0

Vi har vart det åt katter men inte hund. Men vi har satt upp oss att vi finns om de behöver hjälp. Man kan kräva vissa saker tycker jag som du nu, måste hunden klara av barn. Sen vill jag säga att en hund som kommer in i nytt hem kan vara totalt olika vad den brukar vara det kan ta rätt lång tid för vissa att våga landa helt. Så det är lite som lotteri att ta en vuxenhund man vet inte alls vart deras gränser går. Men som sakt finns jätte fina föreningar som är seriösa och ärliga :)

Kalli
0

Tar man genom en förening tror jag att det är jätte viktigt att man väljer en föreningen som känns seriös och som man kommer bra överens med. En seriös förening bör ju vara ärlig om sina hundar, det gynnar ingen att fel hund hamnar i fel hem (eller jourhem). De bör också aktivt hjälpa till med att hitta ett nytt hem och ställa upp om det skulle uppkomma problem. Jag som jourhem skulle också vilja ha rätt till en åsikt om i vilket slags hem hunden sen hamnar, men detta är ju bara mina åsikter.

Just nu har jag bara en hund som jag hjälper till att omplacera privat för att han ska få de bästa förutsättningarna till rätt ägare. Det är dock på helt eget inititv och det hade känts tryggare med en förening i ryggen. Det är dock något jag kan tänka mig i framtiden. :)